Omgaan met maagzuur en indigestie tijdens de zwangerschap

Wat kan je doen tegen maagzuur of indigestie tijdens de zwangerschap?
Omgaan met maagzuur en indigestie tijdens de zwangerschap

Laatste update: 14 januari, 2021

Maagzuur en indigestie komen tijdens de zwangerschap zeer vaak voor, vooral tijdens het derde trimester. Echter, door je voedingspatroon aan te passen, kun je de klachten voorkomen of verlichten.

Naarmate je zwangerschap vordert, ontstaan er steeds meer klachten of kwaaltjes. Deze worden veroorzaakt door de ontwikkeling van de baby in je baarmoeder. Daarnaast ontstaan er klachten door de fysieke veranderingen in je lichaam.

Deze veranderingen zijn niet bij elke zwangere vrouw op dezelfde manier van invloed. Elke zwangerschap heeft namelijk verschillende symptomen.

Bijna alle zwangere vrouwen hebben echter last van brandend maagzuur en indigestie. Deze pijnlijke klachten herken je door een zwaar of branderig gevoel na de maaltijd.

Maagzuur en indigestie zijn veel voorkomende symptomen die in elk stadium van je zwangerschap kunnen optreden. Toch komen ze het meeste voor in het tweede en derde trimester.

Wat veroorzaakt maagzuur of indigestie tijdens de zwangerschap?

Het voedingspatroon, de groei van de baarmoeder en hormonale veranderingen zijn vaak de oorzaak van klachten zoals maagzuur en indigestie tijdens de zwangerschap.

Indigestie tijdens de zwangerschap heeft meerdere oorzaken, waaronder voeding en de groei van de baarmoeder.

Evenzo zijn hormonale veranderingen die optreden tijdens de zwangerschap de andere oorzaak. Het is bijvoorbeeld bekend dat progesteron een grote rol speelt bij brandend maagzuur en indigestie tijdens de zwangerschap.

Bij zwangere vrouwen maakt de placenta progesteron aan. Dit hormoon ontspant de gladde spieren in de baarmoeder. Helaas heeft dit hormoon hetzelfde effect op de klep die de maag van de slokdarm scheidt.

Dit betekent dat maagzuur in de slokdarm kan komen en een branderig gevoel kan veroorzaken. Dat staat bekend als brandend maagzuur of zure reflux.

Dit hormoon vermindert ook de samentrekkingssnelheid in je spijsverteringsstelsel. Hierdoor vertraagt de spijsvertering. In combinatie met de groeiende baby die tegen je buik drukt, kan dit tot aanzienlijk ongemak leiden.

Maagzuur bij zwangerschap

Remedies voor maagzuur tijdens de zwangerschap

Het uitvoeren van bepaalde gezonde gewoonten en het houden aan je voedingspatroon kan indigestie of maagzuur tijdens de zwangerschap helpen voorkomen of de effecten ervan verminderen.

Het is moeilijk om deze klachten helemaal te voorkomen. Echter, er zijn enkele manieren om klachten te voorkomen of te verminderen. Deze zijn nuttig om de effecten van brandend maagzuur en indigestie tijdens de zwangerschap te verlichten.  Zo kun je het makkelijker verdragen. Bijvoorbeeld:

  • Voorkom te veel eten. Tijdens de zwangerschap moeten de maaltijden licht verteerbaar zijn. Het is daarom beter om over de hele dag meerdere kleine maaltijden en snacks te eten. Zo stil je je eetlust en tegelijkertijd vermijdt je indigestie.
  • Wees voorzichtig met bepaalde voedingsmiddelen. Het is beter om erg vettig en gekruid voedsel, dranken met cafeïne of theïne en zoete desserts te vermijden. Meer fruit en groenten eten is een andere goede manier om indigestie tijdens de zwangerschap te voorkomen.
  • Neem je tijd. Kauw je voedsel langzaam voordat je het doorslikt. Dit helpt je om de spijsvertering te vergemakkelijken. Rustig eten tijdens de maaltijden helpt ook om dat branderige gevoel te voorkomen.

Daarnaast nog enkele tips:

  • Drink water tussen de maaltijden door. Het is vooral belangrijk om tijdens de zwangerschap voldoende water te drinken. Maar…het is ook mogelijk dat je te veel drinkt. Te veel aan vocht leidt tot zwelling.
  • Neem kauwgom na de maaltijd. Dit stimuleert je speekselklieren. Speeksel helpt zuur te neutraliseren.
  • Eet niet vlak voor het slapen gaan. Wacht een uur of twee voor een betere spijsvertering. Bovendien kun je ook proberen om in een hoek van 45 graden te slapen. Deze positie helpt zure reflux te voorkomen. Hierdoor blijven maagsappen in de maag.
  • Draag losse, comfortabele kleding en vermijdt kleding die om je middel en buik knelt.
  • Rook niet. Roken is niet alleen schadelijk voor je gezondheid in het algemeen. Boven alles is het schadelijk voor je zwangerschap. Bovendien verhoogt het ook de aanmaak van maagzuur.
  • Voorkom stress. Zoek rust en kalmte en probeer lichte lichamelijke oefeningen of ademhalingsoefeningen. Dit helpt niet alleen tegen brandend maagzuur, maar het zal je ook helpen om je over het algemeen beter te voelen.
Voeding bij zwangerschap

Wat te doen als indigestie niet weggaat

Als je al deze tips hebt geprobeerd en je blijft last houden, dan zijn er enkele natuurlijke huismiddeltjes die veel van de klachten kunnen verlichten. Bijvoorbeeld veel vocht binnen krijgen is een goede start.

Een ander huismiddeltje is om een theelepel olijfolie op een lege maag in te nemen. Dit kan helpen om vetzuren op te nemen.

Drinken van een beker melk of yoghurt kan ook helpen om de klachten te verminderen. Echter, sommige vrouwen zijn gevoeliger voor zuivelproducten waardoor de klachten juist verergeren.

Wanneer deze middelen niet werken, neem dan contact op met je arts en vraag naar specifieke medicatie. Antacida werken snel. Dit zijn middelen tegen brandend maagzuur of indigestie.  Echter, deze middelen kunnen ook vervelende bijwerkingen hebben.

Tot slot, onthoud dat alle medicatie die jij gebruikt door de arts moet worden voorgeschreven, omdat dit de gezondheid en de ontwikkeling van je baby kan beïnvloeden. It might interest you...

Alles over constipatie tijdens de zwangerschap
Je bent mamaLees het op Je bent mama
Alles over constipatie tijdens de zwangerschap

Constipatie tijdens de zwangerschap is een veel voorkomende aandoening en het is belangrijk om een oplossing te vinden. Lees verder voor meer infor...



  • Jeong JN. Effect of Pre-meal Water Consumption on Energy Intake and Satiety in Non-obese Young Adults. Clin Nutr Res. 2018 Oct;7(4):291-296.
  • Ness-Jensen E, Hveem K, El-Serag H, Lagergren J. Lifestyle Intervention in Gastroesophageal Reflux Disease. Clin Gastroenterol Hepatol. 2016 Feb;14(2):175-82.e1-3.