Het puberbrein begrijpen: 7 interessante feiten

Het begrijpen van het puberbrein is heel belangrijk. Het is nog niet volledig volgroeid, dus jongeren kunnen zichzelf vaak in risicovolle situaties brengen.
Het puberbrein begrijpen: 7 interessante feiten

Laatste update: 19 september, 2022

De hersenen zijn een van de belangrijkste organen en hebben een complexe werking. Het staat centraal in alle activiteit van het zenuwstelsel en stelt ons in staat te leren, alle informatie te verwerken die we via onze zintuigen krijgen, en alle reacties van ons lichaam op deze prikkels te coördineren. Bij adolescenten bevinden de hersenen zich in een belangrijke ontwikkelingsfase. Ben je geïnteresseerd in het begrijpen van het puberbrein? Blijf lezen om 7 interessante feiten te ontdekken!

Afhankelijk van ieders leeftijd kunnen de hersenen een andere functie hebben als gevolg van cognitieve stoornissen die ze met het verstrijken van de tijd ondervinden. Bij adolescenten zijn ze in volle rijping en hebben ze meer weerstand dan in andere levensfasen.

Het puberbrein begrijpen

De hersenen beginnen hun ontwikkeling vanaf het moment dat iemand geboren wordt en kennen cruciale periodes, zoals de kindertijd en de adolescentie. In deze fasen nemen de netwerken van neuronale verbindingen tussen verschillende gebieden toe. Het is tijdens de adolescentie dat het helemaal opnieuw gemodelleerd wordt om zich aan te passen aan de omgeving en voorbereid te zijn op de rest van het leven als volwassene.

Adolescenten kunnen moeilijkere dingen doen en begrijpen diepere zaken dan toen ze kinderen waren. Meestal vertonen ze emotionele ups en downs en riskant en onvoorspelbaar gedrag (Spaanse link). Dit alles is normaal en maakt deel uit van hun hersenontwikkeling.

Interessante feiten over het puberbrein

Er zijn zeer belangrijke veranderingen in de hersenen tijdens de adolescentie. We vertellen je in de paragrafen hieronder enkele interessante feiten over deze fase.

Het puberbrein begrijpen
De hersenen stoppen met groeien in de adolescentie, maar gaan door met het rijpingsproces tot de leeftijd van 25 of 30 jaar.

1. De hersenen stoppen met groeien maar blijven rijpen

Als de hersenen stoppen met groeien, stoppen ze niet met rijpen en ontwikkelen tot de leeftijd van 25 of 30 jaar. De prefrontale cortex doet er het langst over om te rijpen. Dit gebied is verantwoordelijk voor impulscontrole, prioriteiten stellen en plannen.

In de adolescentie, omdat het nog in ontwikkeling is, zullen adolescenten eerder risicovol gedrag vertonen zonder de gevolgen van hun beslissingen te overwegen.

2. De omvang van de hersenen piekt in de vroege adolescentie

Bij meisjes bereiken de hersenen hun maximale omvang rond de leeftijd van 11 jaar, terwijl ze dat bij jongens doen rond de leeftijd van 14. Maar, let op, dit verschil heeft niets te maken met het hebben van een hogere of lagere intelligentie.

3. Sommige psychische stoornissen ontstaan tijdens de adolescentie

Alle veranderingen die in de hersenen optreden, samen met emotionele, fysieke en sociale veranderingen, kunnen adolescenten vatbaarder maken voor psychische problemen. Dit maakt jongeren kwetsbaarder voor stoornissen als angst, depressie, eetstoornissen, bipolaire stoornis of schizofrenie.

4. Ze hebben meer slaap nodig dan kinderen en volwassenen

Adolescenten hebben ‘s nachts hogere melatonineconcentraties in het bloed, die ‘s ochtends later dalen dan bij kinderen en volwassenen. Dit kan verklaren waarom jongeren vaak ‘s nachts laat opblijven, en dan ‘s morgens moeilijk wakker worden.

Ondanks het feit dat ze 9 tot 10 uur slaap per dag zouden moeten krijgen, halen de meesten dit niet. Dit slaaptekort kan ertoe leiden dat ze onoplettend, impulsief en prikkelbaarder zijn.

Een tiener slaapt met zijn telefoon nog in zijn hand
Jongeren hebben meer slaap nodig dan volwassenen en zelfs kinderen. De meesten krijgen echter niet genoeg slaap, zodat ze vaak moe en prikkelbaar zijn.

5. De hersenen van tieners zijn gevoeliger voor stress

De hersenen van tieners zijn nog in ontwikkeling en daarom kunnen ze anders reageren op stress dan volwassenen. Dit kan hun geestelijke gezondheid beïnvloeden en ervoor zorgen dat ze stressgerelateerde aandoeningen ontwikkelen, zoals depressie en angst. Mindfulness kan een techniek zijn om hen te helpen met deze aandoeningen om te gaan, omdat het bestaat uit het focussen op het huidige moment en het geven van bewuste aandacht.

6. De hersenen in de adolescentie zijn klaar om zich aan te passen en te leren

De kindertijd is een fase waarin de hersenen een grote plasticiteit hebben. In de adolescentie behoudt het deze eigenschap, waardoor het zich kan aanpassen aan de omgeving om daarop te reageren en verder te leren. Academische activiteiten, creatieve activiteiten, mentale uitdagingen of lichaamsbeweging zijn allemaal gunstig om de hersenen te helpen bij hun ontwikkeling.

7. Het puberbrein is sterk

Net als de adolescentie is het een fase vol veranderingen die de hersenen vatbaarder maken voor bepaalde stoornissen. In elk geval bereikt de overgrote meerderheid van de jongeren de volwassenheid zonder psychische problemen.

Als het gaat om het begrijpen van het puberbrein, kunnen we zeggen dat…

Zoals je in dit artikel hebt gezien, is het puberbrein nog niet volledig ontwikkeld, zodat deze jongeren te maken krijgen met voortdurende veranderingen waar ze mee om moeten gaan om zich aan te passen aan hun omgeving. Ze kunnen vaak in riskante situaties terechtkomen, juist omdat ze niet genoeg ervaring hebben en hun hersenen nog niet volledig gerijpt zijn.

Deze zaken in gedachten houden kan ouders helpen hun tieners wat beter te begrijpen. Wellicht ook interessant voor jou

De verschillen tussen de hersenen van jongens en meisjes
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
De verschillen tussen de hersenen van jongens en meisjes

Mannen komen van Mars en vrouwen komen van Venus. Deze zin werd gepopulariseerd door een psycholoog die rijk werd door een psychologische analyse v...



  • Reyna, V. F., & Farley, F. (2007). El cerebro adolescente. Mente y cerebro26, 56-63. En internet: https://www.investigacionyciencia.es/files/2769.pdf
  • Nutt, A. E., & Jensen, F. E. (2015). El cerebro adolescente. RBA Libros.
  • Crone, E. A. (2019). El cerebro adolescente: Cambios en el aprendizaje, en la toma de decisiones y en las relaciones sociales (Vol. 159). Narcea Ediciones.
  • Oliva, A., & Antolín, L. (2010). Cambios en el cerebro adolescente y conductas agresivas y de asunción de riesgos. Estudios de psicología31(1), 53-66. En internet: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/021093910790744563