Mijn tiener weet niet wat hij na de middelbare school moet studeren

Als je tiener niet weet wat hij na de middelbare school wil gaan studeren, kan een beginpunt zijn om informatie te zoeken en zijn interesses te onderzoeken. Meer informatie.
Mijn tiener weet niet wat hij na de middelbare school moet studeren

Laatste update: 26 juli, 2022

“Maar kun je het op zijn minst een beetje beperken?” vragen de volwassenen. “Ja, ik hou van wiskunde. Maar ook theater en biologie,” antwoordt de tiener. Het laatste schooljaar breekt aan en veel gezinnen weten niet wat ze moeten doen omdat hun tienerkind niet weet wat het na de middelbare school wil studeren. In hun antwoorden zit een combinatie van interesses en ideeën, waarvan sommige onverenigbaar lijken. We weten dat dit geen eenvoudige keuze is en dat het in veel gevallen de eerste belangrijke beslissing is die de jongere zal nemen.

We gaan je vertellen hoe je ze beter kunt begeleiden, dus blijf lezen!

Hoe begeleid je een tiener die niet weet wat hij na de middelbare school moet studeren

Mijn tiener weet niet wat hij na de middelbare school moet studeren
Niet alle jongeren willen studeren. Sommigen wel, maar ze weten niet zeker welke weg ze moeten volgen. In beide gevallen is de begeleiding van ouders essentieel.

Enkele aanbevelingen om in gedachten te houden om een tiener te begeleiden bij het kiezen van wat te studeren na de middelbare school zijn de volgende:

Moedig ze aan na te denken over hun interesses

Wat zij de activiteiten die ze graag doen en leuk vinden? Help ze na te denken over wat hun vaardigheden en capaciteiten zijn, zodat ze kunnen ontdekken waar ze goed in zijn. Tegelijk kun je voorstellen dat ze zich opgeven voor enkele activiteiten die met hun interesses te maken hebben, om te ontdekken hoe ze zich daarbij voelen.

Zoek slot uit waar hun motivatie vandaan komt. Soms hebben keuzes namelijk te maken met het enige dat ze kennen, waardoor een universum van mogelijkheden buiten beschouwing blijft. Gesprekken zijn goede gelegenheden om ideeën achter keuzes te onderzoeken.

Instrueer ze om informatie te zoeken bij allerlei bronnen

Websites van universiteiten zijn niet de enige geldige sites. Ze kunnen ook blogs, portaalsites van beroepsverenigingen en andere sites raadplegen. Hoe diverser de bronnen, hoe beter. Vervolgens kun je ze vragen je te vertellen wat ze gelezen hebben en wat ze ervan vinden. Op die manier kun je ze de weg wijzen en wat twijfels wegnemen.

Bied ze een uitgebreidere kijk op wat het beroep en de baan inhouden

Het gaat er niet om dat jonge mensen over de loopbaan denken in absolute of exclusieve termen, zoals leuk vinden wat ze doen versus geld verdienen. (Engelse link). We moeten proberen beide ideeën verenigbaar te maken. Anders eindigen we met het romantiseren of demoniseren van bepaalde situaties. Deel je eigen ervaringen, in het licht van successen en fouten, om realistische beelden over te brengen.

Stel voor dat ze praten met studenten, praktiserende beroepsbeoefenaars, en, indien mogelijk, gepensioneerde beroepsbeoefenaars

Op die manier krijgt je kind verschillende perspectieven op hun gekozen beroep. Dat wil zeggen, een realistische en praktische kijk die verder gaat dan het academische programma. Ze zullen ook verschillende perspectieven kunnen krijgen op het beroep in de loop van de tijd, dat vaak verandert naar gelang de trends en de eisen van de maatschappij.

Beveel aan dat ze deelnemen aan studentenwerkactiviteiten en vrijwilligersprogramma’s

Zo komen ze ook in aanraking met andere vaardigheden die in de wereld van het werk vereist zijn en worden ze meer georiënteerd.

Bied ze een ruimte voor begrip en dialoog over wat te studeren na de middelbare school

Zo kun je duidelijk maken dat mensen en levenskeuzes veranderen. Het is belangrijk dat je van dit moment gebruik maakt om zichzelf te onderzoeken en te ontdekken en ook, om te begrijpen dat een fout geen mislukking is, maar een leerervaring.

Neem de druk weg

Neem de druk weg van het ‘voor eens en voor altijd’ de juiste beslissing moeten nemen. Ze moeten weten dat het gesprek niet beperkt blijft tot een enkel moment, maar dat het het waardevolst is om ideeën en meningen erover op te volgen.

Respecteer hun tijd en gedachten

Dit betekent niet dat je de beslissing voor altijd uitstelt, maar dat je leert je eigen angsten en zorgen te beheersen. Begrijp dat elke keuze een zoektocht en rijping vergt en dat elke jongere zijn eigen uniciteit en momenten heeft.

Een tiener maakt zich klaar om te gaan studeren
Soms kunnen gezinnen hun kinderen begeleiden bij hun studie naar de hogeschool of in de stad van hun keuze. Maar dit is niet voor iedereen hetzelfde en een deel van de keuze moet aan de economische realiteit van elk huishouden aangepast worden.

Over de ‘realiteitstoets’ van  beroepskeuze na de middelbare school

Het is te verwachten dat een adolescent niet precies weet wat hij wil gaan studeren als hij zijn school afmaakt. En zelfs als ze dat wel weten, is het normaal dat het pad noch lineair, noch eenvoudig is.

Dit is zo omdat er bij de keuze meerdere factoren (Spaanse link) een rol spelen en het een illusie is te geloven dat het alleen een kwestie van voorkeur is. In feite zijn er materiële omstandigheden die bepaalde paden vergemakkelijken of belemmeren, evenals bepaalde gezondheidstoestanden en sociale vooroordelen over sommige beroepen.

De keuze van een studierichting of een carrière pad gebeurt niet in een vacuüm. Er is echter een context die de beslissing beïnvloedt, bepaalt en begeleidt. Daarom moeten we, als volwassenen, ook realistisch en duidelijk zijn over hoe we ze gaan begeleiden. Voorbij de verlangens van de adolescent liggen de reële en concrete mogelijkheden van hun gezin.

Herzie je eigen gedachten over wat je kind na de middelbare school zal gaan studeren

Naast de bovenstaande aanbevelingen is het van belang even stil te staan bij wat we over dit onderwerp aan onze kinderen overbrengen. Dat wil zeggen, stil te staan bij wat we denken over beroepen, werk en beroepskeuzes. Vaak krijgen we ‘verpakte’ overtuigingen en concepten aangereikt en geven we die aan onze kinderen door zonder na te denken over de onderliggende waarden en ideeën. We moeten ook kunnen begrijpen dat de wereld verandert en dat de uitdagingen op het werk en de beroepseisen van vandaag anders zijn dan die in het verleden.

Laten we, in plaats van te denken aan het overbrengen van mandaten, proberen cruciale waarden over te brengen, zoals inzet, verantwoordelijkheid en inspanning. Waarden die ze, op de lange duur, in elke situatie zullen kunnen volhouden en toepassen, ongeacht de weg die ze kiezen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Garduño, J. M. E. G. (2010). Los determinantes de la elección vocacional de una semiprofesión. Un estudio de estudiantes de primer ingreso a la carrera de profesor de educación primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México)40(1), 95-110.
  • Llerena Carpio, E. Y. (2019). Influencia de los padres de familia en la elección vocacional de los estudiantes del nivel secundaria de la institución educativa 40194 “Ricardo Palma” de Secocha del distrito de Mariano Nicolás Valcárcel-Camaná, Arequipa 2018.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.