Hoe schoolcijfers het gevoel van eigenwaarde van kinderen beïnvloeden

Schoolcijfers beïnvloeden het gevoel van eigenwaarde van kinderen. We laten je zien hoe je ze beter kunt begeleiden in hun leerproces.
Hoe schoolcijfers het gevoel van eigenwaarde van kinderen beïnvloeden
Maria Fátima Seppi Vinuales

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Maria Fátima Seppi Vinuales.

Laatste update: 06 november, 2022

Gevoel van eigenwaarde verwijst naar iemands eigenwaarde, naar ons vermogen om onszelf als bekwaam en waardevol te zien. Het wordt in de loop van de tijd en uit verschillende ervaringen gevormd en is een van de fundamentele pijlers van onze geestelijke gezondheid. Daarom is het de moeite waard een paar minuten de tijd te nemen om te begrijpen hoe schoolcijfers het gevoel van eigenwaarde van kinderen beïnvloeden.

Ongetwijfeld zijn academische prestaties een factor die het emotionele welzijn van kinderen en adolescenten beïnvloedt. Toch worden schoolcijfers voor velen geïsoleerd geëvalueerd. Zonder context, alsof ze een resultaat zijn dat op een lineaire manier bereikt wordt en niet door inspanning.

Schoolcijfers beïnvloeden het gevoel van eigenwaarde van kinderen

Allereerst is het belangrijk te weten dat de schoolprestaties van kinderen van verschillende factoren afhangen. Met andere woorden, hun inzicht, het emotionele klimaat op school en thuis, en de mogelijkheid om gepest te worden, naast andere zaken.

Daarom moet de eerste reactie van ouders op hun kinderen die een slecht cijfer krijgen heel afgemeten zijn. Alvorens boos te worden of hen van luiheid te beschuldigen, is het beter de hele context te bekijken en te proberen enkele tekenen op te sporen die op iets anders wijzen.

Op zijn beurt kan het emotionele aspect (Spaanse link) van jongeren niet buiten beschouwing gelaten worden als we het over academische prestaties hebben. Leren is niet een louter rationele handeling, maar wordt geconditioneerd door de psychologische sfeer van de persoon.

Anderzijds moeten we rekening houden met het feit dat cijfers op school concurrentie tussen leeftijdgenoten aanmoedigen. Zo is een veel voorkomende vraag onder hen: welk cijfer heb jij op het examen gekregen? Daarom is het belangrijk hen te leren dat er achter een cijfer veel meer zit dan een cijfer. Er is een leerproces, een zekere mate van inspanning, doorzettingsvermogen en wilskracht.

Hoe schoolcijfers het gevoel van eigenwaarde van kinderen beïnvloeden
Vaak zijn cijfers niet recht evenredig met de geleverde inspanning. Dit kan gebeuren door de zenuwen van de beoordeling zelf, de druk die kinderen op zichzelf leggen, de omgeving, of zaken die niets met academici te maken hebben.

Wat je in gedachten moet houden over het gevoel van eigenwaarde van kinderen en hun schoolcijfers

Hier zijn enkele aanbevelingen om met je kinderen uit te voeren bij het beoordelen van hun academische prestaties en het bevorderen van hun gevoel van eigenwaarde.

Bied ze hulp aan als ze slechte schoolcijfers hebben

Als je kinderen met een slecht cijfer thuiskomen, is het eerste wat je moet doen hen vragen wat er is gebeurd. Zeker zul je door een empathisch gesprek en actief luisteren meer antwoorden vinden dan met je veronderstellingen.

Geef ze ten tweede je steun om de moeilijkheden te overwinnen. Hetzij door ze te leren beter georganiseerd te zijn, hetzij door begrippen beter te assimileren met de voor hen meest geschikte studietechnieken. Voor sommigen is het gemakkelijker om naar iemand te luisteren die praat, terwijl het voor anderen beter is om conceptkaarten te tekenen of samenvattingen te maken.

Onderdruk hun vrije tijd niet

Vaak nemen volwassenen hun kinderen hun favoriete bezigheden af als ze met een slecht cijfer thuiskomen. Alsof ze meer tijd nodig hebben om hun studie te optimaliseren. Kinderen en adolescenten hebben echter momenten van ontspanning en plezier nodig. Dat zijn namelijk juist de bestanddelen die hen helpen schoolse hindernissen het hoofd te bieden, energie vrij te maken en te motiveren om door te gaan.

Niet alleen zal straffen en iets afnemen waarvan ze genieten hen studeren nog meer doen afwijzen. Het zal het probleem in kwestie ook niet oplossen. Als je kind echter niet studeert omdat het te veel uren aan sport besteedt, kun je hem of haar helpen de tijd beter te beheren.

Versterk de sterke punten van je kinderen

Een goed gevoel van eigenwaarde stelt ons in staat hulpbronnen te mobiliseren om ingewikkelde situaties op te lossen en hindernissen te overwinnen. Daarom is het goed om de inspanningen van kinderen om te leren te erkennen en elk van hun prestaties aan te moedigen.

Onderwijs in waarden

Het is belangrijk de boodschap over te brengen dat een schoolcijfer geen reden is om een ander te kleineren. Of zichzelf superieur te achten aan andere mensen. Integendeel, het is van cruciaal belang om de samenwerkingsgeest te versterken en het feit te versterken dat iedereen van elkaar kan leren en elkaar iets kan leren.

Een scorebord op school
Schoolcijfers zijn een goede leidraad, maar ze mogen niet de enige evaluatieparameters zijn. Ongetwijfeld moeten we jongeren helpen het hele proces te waarderen, en niet alleen het resultaat. Op die manier zijn ze ervan overtuigd dat het de moeite waard is om het te proberen.

Zeg “nee” tegen etiketten

“Lui”, “dom“, “warrig”, enz. zijn etiketten die vaak gehoord worden en heel schadelijk zijn. Als volwassenen zijn we geneigd ze te gebruiken om de aandacht van kinderen te krijgen, alsof ze wakker zouden worden. Integendeel, de effecten van onze woorden kunnen heel schadelijk zijn en hen zelfs het gevoel geven dat ze echt falen.

Hoewel cijfers op school een indicator van prestaties kunnen zijn, zijn ze niet de enige parameter. Het is belangrijk andere belangrijke aspecten te onderkennen, zoals het vermogen om na te denken en een eigen mening te geven, situaties in vraag te stellen, een kritische en creatieve geest te hebben, en zelf antwoorden te vinden.

Kortom, scholen moeten een plaats zijn waar we niet alleen wiskundige algoritmen of spellingregels kunnen leren, maar ook levensvaardigheden kunnen verwerven.

Tot slot moeten we ook de eisen en verwachtingen die we van onze kinderen hebben herzien. Dit om te voorkomen dat we ze overbelasten. Soms willen we dat ze briljant zijn en vullen we hun tijd met studies. Als ze uit school komen moeten ze naar hun pianolessen, Franse les, en dergelijke.

Ongetwijfeld worden het uiteindelijk gestresste kinderen die in een duizelingwekkend tempo opgaan om aan de verlangens van hun ouders te voldoen. Het is dus waardevol om hun voorkeuren te respecteren. Ze keuzes te geven en ze uit te dagen volgens hun leeftijd en mogelijkheden.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Rodríguez-Garcés, Carlos René, Gallegos Fuentes, Marcelo, & Padilla Fuentes, Geraldo. (2021). Autoestima en Niños, Niñas y Adolescentes chilenos: análisis con árboles de clasificación. Revista Reflexiones, 100(1), 19-37. https://dx.doi.org/10.15517/rr.v100i1.43342
  • Muñoz, A. S., Serrano, R. M., & Urbieta, C. T. (2016). La autoestima infantil, la edad, el sexo y el nivel socioeconómico como predictores del rendimiento académico. Revista de investigación en educación, 14(1), 33-66.
  • Vargas Rubilar, J. A., & Oros, L. B. (2011). Parentalidad y autoestima de los hijos: una revisión sobre la importancia del fortalecimiento familiar para el desarrollo infantil positivo. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, núm. 1, julio-noviembre, 2011, pp. 155171

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.