Hoe de inname van groenten door kinderen verhogen?

Ontdek verschillende manieren om de inname van groenten door kinderen te verhogen zonder het geduld te verliezen met de volgende aanbevelingen.
Hoe de inname van groenten door kinderen verhogen?

Laatste update: 19 september, 2021

Elke ouder gaat ervan uit dat zijn kinderen groenten haten, dus vermijden ze conflicten aan de eettafel door ze niet aan te bieden. Maar, als je het niet probeert, hoe zul je dan weten of ze ze lekker vinden, gezien het feit dat ze ze nog nooit geprobeerd hebben? Daarom gaan we onthullen hoe je de inname van groenten door kinderen kunt verhogen zonder dat ze het merken.

Ook al is het moeilijk om ze voor het eerst groenten te geven, toch is het belangrijk dat ouders geduld hebben en variëren in de manier waarop ze gekookt en gepresenteerd worden. Je zou ze ook zelf moeten eten. Onze kleintjes leren namelijk door imitatie en jij bent hun belangrijkste voorbeeld om te volgen.

Wist je dat hen dwingen groenten te eten hun afwijzing ervan vergroot? Of dat ze belonen met een toetje een emotionele band tussen de twee voedingsmiddelen opwekt?

Hoe de inname van groenten door kinderen verhogen

Waarom is het belangrijk om van jongs af aan elke dag groenten te eten?

Het Spaanse Agentschap voor de volksgezondheid, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) (Engelse link) en andere voedingsverenigingen zijn het erover eens dat groenten de basis van voeding zijn. Ze leveren nauwelijks calorieën, want ze hebben een hoog gehalte aan water, vitaminen en mineralen. Bovendien zijn ze rijk aan vezels, die zeer verzadigend werken. Dit betekent dat ze de eetlust helpen reguleren en de consumptie van ongezond voedsel verminderen.

Gezien hun rijkdom aan de hierboven genoemde voedingsstoffen, verminderen ze het risico op zwaarlijvigheid, darmkanker en spijsverteringsstoornissen, zoals constipatie.

Bovendien zijn de vitaminen en mineralen die ze bevatten antioxidanten, zodat ze cellen en huid beschermen tegen stress en schade door agressies van buitenaf, zoals virussen, bacteriën en straling.

Hoe de inname van groenten door kinderen verhogen?

Kinderen vinden het leuk om te helpen koken

Hoe groenten koken?

Zorg er allereerst voor dat de stukken even groot zijn. Dit zal ervoor zorgen dat ze mals zijn als ze gekookt worden. En als je ook kruiden en specerijen gebruikt, krijg je een smakelijke maaltijd. Probeer ook niet verschillende groenten in hetzelfde gerecht te mengen, of te veel kleuren (1-2 is genoeg). Een goede optie is ze te mengen met voedingsmiddelen die je kinderen al lekker vinden, zoals pasta en rijst.

Wat kooktechnieken betreft, wissel af tussen bakken, stomen, sauteren, pureren… En gebruik ze als secundaire ingrediënten in quiches of omeletten, als onderdeel van een saus of een vulling.

Heb je al geprobeerd ze in dunne plakjes te snijden en ze aan beide kanten te roosteren alsof het chips zijn? Vergezeld van een yoghurtsaus, hummus, of een willekeurige groentepaté zijn ze erg populair.

Mini-chefs voor een dag, de praktische manier om groenten te consumeren

Maak gebruik van hun toegenomen belangstelling voor koken om ze te laten beslissen wat ze gaan eten, door in receptenboeken voor kinderen te kijken en mee te doen met het koken van groenten. Dit is de manier om ervoor te zorgen dat ze ze willen proberen, zoals studies op scholen hebben aangetoond.

Heb je er ooit aan gedacht om wat tijd te besteden aan het koken van gerechten uit een ander land? Het kan een manier zijn om ze kennis te laten maken met de wereldgastronomie. Je kunt die gerechten kiezen waarin groenten de hoofdrol spelen, zoals de Indiase of Griekse keuken, of op zoek gaan naar vegetarische recepten.

Een regenboog op het bord is een manier om de inname van groenten gemakkelijk te verhogen

Dit bestaat uit het kiezen van groenten op kleur en ze gedurende de dag en de week af te wisselen. Je kinderen zullen ze eten zonder het te beseffen! Doe het elke week samen en plan, op basis van de gekozen groenten, je gerechten. Om bij te houden welke groenten geserveerd zijn, maak je een tabel en markeer je ze met een cirkel.

Maak van koken een familieaangelegenheid

Ga naar een moestuin of kweek thuis plantjes

Dit zal ze helpen het hele proces te begrijpen en de weg die ze afleggen om op de markt of in de winkel te komen. Het zal je kinderen ook helpen de herkomst van verschillende groenten te leren kennen en de taken te ontdekken die nodig zijn om ze te laten groeien, zoals het planten van de zaden en ze water geven.

Het belang van de inname van meer groenten

Zoals je gezien hebt is betrokkenheid bij het plannen en bereiden van maaltijden de sleutel tot meer groenten. Belangrijker is echter dat ze moeten zien dat jij en anderen ze eten.

Bovendien is het niet alleen een kwestie van groenten serveren bij de hoofdmaaltijden, maar ook tussen de maaltijden door als tussendoortje. En, als je kinderen enige weerstand vertonen, bied ze dan minstens 15-20 keer aan, en op verschillende manieren.

Tot slot herinneren we je eraan dat minstens één van de porties rauw moet zijn, dus het beste wat je kunt doen is een goede vinaigrette als dressing gebruiken. Wellicht ook interessant voor jou

Hoe plan je een gezond familiemenu?
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Hoe plan je een gezond familiemenu?

Moe van de minachting van je kinderen voor de maaltijden die je bereidt? Ontdek in dit artikel de sleutels voor het plannen van een gezond familiem...



  • Agencia de Salud Pública de Cataluña. (2017) La alimentación saludable en la etapa escolar. 
  • Aitor Sánchez y Lucía Martínez. ¿Qué le doy de comer? Una guía para que los más pequeños coman de forma saludable. 2019. Ed. Paidós. 
  • Savoie-Roskos, M R; Wengreen, H; Durward, C (2016) Increasing fruit and vegetable intake among children and youth through Gardening-Based Interventions: A Systematic Review. J Acad Nutr Diet, 117(2): 240-50. 
  • Folkvord, F (2019) Systematically testing the effects of promotion techniques on children’s fruit and vegetables intake on the long term: a protocol study of a multicenter randomized controlled trial. BMC Public Health, 19(1): 1578. 
  • Osborne, C L; Forestell, C A (2012) Increasing children’s consumption of fruit and vegetables: does the type of exposure matter? Physiol Behav, 106(3): 362-8.