4 tips om obesitas bij kinderen te voorkomen

9 augustus 2019
In dit artikel geven je 4 tips voor het voorkomen van obesitas bij kinderen. Volg deze tips en introduceer deze veranderingen aan je routine als je denkt dat je kind problemen heeft met zijn of haar gewicht.

De kinderjaren zijn erg belangrijk voor het creëren van een gezonde levensstijl en eetgewoontes. In dit artikel zullen we je tips geven om obesitas bij kinderen te voorkomen.

Obesitas bij kinderen is een serieus gezondheidsprobleem dat helaas steeds vaker voorkomt. Het is misschien moeilijk om te geloven, maar in veel van deze gevallen zijn de ouders de oorzaak van obesitas bij kinderen.

De veranderingen van vandaag voorkomen ziektes van morgen

Als je je kinderen wilt helpen bij het behouden van een gezond gewicht moet je de calorieën die ze consumeren balanceren met de calorieën die ze verbranden met lichaamsbeweging.

Onthoud dat het doel voor kinderen met overgewicht is om de gewichtstoename te verminderen, maar ook te zorgen dat ze gezond kunnen groeien en ontwikkelen.

Als je ziet dat je kind aanzienlijk aankomt, is het tijd om naar de kinderarts te gaan. Daarnaast moet je beginnen met het aanpassen van zijn of haar levensstijl.

Dit zal ervoor zorgen dat de kans op ziektes zoals astma, diabetes, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten kleiner wordt. Ook is er minder kans op psychologische ziekten zoals depressie en een laag zelfbeeld.

Ongezond en gezond eten

Het beste advies om obesitas bij kinderen te helpen voorkomen

Hier is een lijst met de beste tips om obesitas bij kinderen te helpen voorkomen.

1. Moedig gezonde eetgewoontes aan

  • Zorg ervoor dat je kinderen er aan gewend raken om veel fruit, groenten en mager vlees zoals kip en vis voor proteïnes te eten.
  • Serveer middelgrote porties.
  • Moedig je kinderen aan om gedurende de dag genoeg water te drinken. Als ze veel water drinken zullen ze zich voller voelen en dus minder snel ongezond voedsel eten.
  • Geef ze niet te veel suikerhoudende dranken en junkfood.

Vergeet niet dat kleine veranderingen tijdens de jeugd kunnen leiden tot gezonde eetgewoontes. Hier zullen ze zich de rest van hun leven aan houden.

2. Houd ze actief om obesitas bij kinderen te voorkomen

Nog een manier om obesitas bij kinderen te voorkomen is door te bewegen en een sedentaire levensstijl te vermijden. Hoewel tijd voor huiswerk en lezen ook goed is, kan je de tijd dat ze televisie kijken, videospelletjes spelen of op het internet surfen limiteren.

Onthoud dat, naast dat het leuk is voor kinderen, regelmatige beweging veel gezondheidsvoordelen heeft. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het versterken van botten
  • op gewicht blijven
  • een verhoogd zelfbeeld
  • vermindering van stress en angst

Vergeet niet dat kinderen volwassenen imiteren, dus misschien is het tijd dat jij ook gaat sporten, of nog beter, samen met je kind gaat sporten.

Skeeleren is leuk voor je kind om in beweging te blijven

3. Stel een limiet op de tijd met elektronische apparaten

Nu dat er zo veel apparaten bestaan zijn kinderen liever thuis videospelletjes aan het spelen dan dat ze met andere kinderen spelen.

Het aanmoedigen van een actieve levensstijl betekent dat er zo min mogelijk tijd op elektronische apparaten gespendeerd mag worden. Deze elimineren namelijk de mogelijkheid op het doen van activiteiten buitenshuis. Het spenderen van tijd met elektronische apparaten zoals de televisie is nauw verwant aan obesitas bij kinderen.

Door deze sedentaire activiteiten te limiteren worden je kinderen aangemoedigd om productievere activiteiten te doen die voordelig zijn voor hun gezondheid. Wanneer ze ouder zijn zullen ze tijd hebben om uren op de computer te zitten!

4. Laat kinderen niet voor de televisie eten

Als laatste raden we je aan om het niet toe te staan dat je kinderen televisie kijken tijdens het eten. Naast dat dit de familietijd limiteert en er dan weinig gecommuniceerd wordt, zullen je kinderen ook niet realiseren dat hun buik vol zit.

Dit komt doordat de helft van hun aandacht getrokken wordt door hun favoriete show op de tv. Ook kan eten voor de tv leiden tot een slechte spijsvertering en buikpijn.

We willen ook dat je onthoud dat alle gezinsleden betrokken zouden moeten zijn bij deze veranderingen, onafhankelijk van hun lichaamsgewicht, zodat geen kind zich buitengesloten hoeft te voelen.

Volg de tips in dit artikel om te voorkomen dat je kind te veel aankomt en gewend raakt aan een ongezonde levensstijl. Alle positieve veranderingen beginnen met de wil om het te doen.

  • Pandita, Aakash et al. “Childhood obesity: prevention is better than cure”Diabetes, metabolic syndrome and obesity : targets and therapy vol. 9 83-9. 15 Mar. 2016, doi:10.2147/DMSO.S90783
  • Tips for Parents–Ideas to Help Children Maintain a Healthy Weight. Centers for disease control and prevention. [Online] Avaiable at: https://www.cdc.gov/healthyweight/children/index.html

  • Population-based approaches to childhood obesity prevention. World Health Organization. 2012. [Online] Avaiable at: https://www.who.int/dietphysicalactivity/childhood/WHO_new_childhoodobesity_PREVENTION_27nov_HR_PRINT_OK.pdf