Is het veilig om Propolis in te nemen tijdens de zwangerschap?

Propolis is een stof die in honing aanwezig is en die het immuunsysteem kan verbeteren, maar je mag geen propolis nemen als je zwanger bent.
Is het veilig om Propolis in te nemen tijdens de zwangerschap?

Laatste update: 18 augustus, 2022

Propolis is een verbinding die in bijenhoning aanwezig is en gunstig is voor de gezondheid. Deze stof kan de immuunfunctie stimuleren. Bovendien kan het voor vitaliteit zorgen, zodat veel mensen het regelmatig als voedingssupplement in hun dieet opnemen. We gaan je echter vertellen of je propolis tijdens de zwangerschap kunt innemen of dat je de inname ervan beter kunt vermijden.

Allereerst moeten we opmerken dat je tijdens de zwangerschap beter bepaalde voedingsbeperkingen in acht kunt nemen om de gezondheid van de foetus niet in gevaar te brengen. Sommige veel geconsumeerde voedingsmiddelen hebben een microbiologisch risico dat een negatieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van de zwangerschap. In het ergste geval kan dit zelfs miskramen veroorzaken.

De voordelen van propolis

Zoals hierboven vermeld is propolis een verbinding die positieve effecten kan hebben als het gaat om het stimuleren van de immuunfunctie, zoals blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Biomedicine & Pharmacotherapy (Engelse link). Dit product is in staat de incidentie van ziekten van infectieuze oorsprong te verminderen, en ook de behandeling van de symptomen ervan te verbeteren. Als je het bovendien met een flinke hoeveelheid vitamine C consumeert, is het effect nog beter.

Evenzo is dit element in staat de proliferatie te beperken van bepaalde bacteriën die ziekmakend kunnen zijn voor de gezondheid, want het heeft anti-microbiële eigenschappen, zoals bevestigd in een artikel dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Molecules (Engelse link). Dankzij dit effect kan het risico om aan keel- of mondinfecties te lijden verminderd worden.

Er is echter verder onderzoek nodig om degelijke bewijzen te krijgen van de twee bovengenoemde voordelen. De huidige resultaten zijn optimistisch, maar de stof moet in grotere cohorten bestudeerd worden om tot een definitieve conclusie te komen. Van daaruit zullen we kunnen zien of het echt zin heeft het supplement in iemands gewone kuur op te nemen.

Een zwangere vrouw doet honing in haar thee
Propolis vinden we in bijenhoning, koninginnengelei en sommige dieetproducten.

Hoe kan je propolis consumeren?

Propolis is een stof die vooral in bijenhoning zit, maar ook in koninginnengelei. Het is echter gebruikelijk dat er dieetproducten op de markt komen waarin dit bestanddeel verwerkt is samen met andere bio-actieve stoffen die de werking ervan versterken. Deze producten beveelt men aan om de efficiëntie van het immuunsysteem of het gevoel van vitaliteit te verbeteren.

Het is echter altijd het beste om een voedingsspecialist te bezoeken voordat je een element met propolis in je dagelijkse voeding opneemt. Allereerst moet je je dieet optimaliseren om de voordelen van de inname van voedingssupplementen echt te kunnen ervaren.

Is het mogelijk propolis tijdens de zwangerschap in te nemen?

Op dit moment zijn er niet genoeg studies om te bepalen of het veilig is propolis in te nemen tijdens de zwangerschap. Daarom is het belangrijk te wachten op wetenschappelijke bevestiging over de vraag of de inname van deze stof enig risico voor de foetus kan inhouden of niet. Bovendien zijn de voordelen voor het lichaam tijdens de zwangerschap nog niet aangetoond. Daarom is het beter de opname ervan in de voeding te vermijden.

Als het de bedoeling is de immuunfunctie te stimuleren, kan het nuttiger zijn de dagelijkse inname van vitamine C te verbeteren door middel van groenten. Ook zorgen voor minstens 7 uur kwaliteitsslaap helpt infecties door ziekteverwekkende micro-organismen te voorkomen.

Een andere mogelijkheid is ervoor te zorgen dat je in je voedingsbehoefte aan zink voorziet. Dit mineraal is betrokken bij de differentiatie van cellen van het immuunsysteem. Dus de consumptie ervan is essentieel bij het bestrijden van ziekten die door verschillende virussen en bacteriën worden veroorzaakt. Het komt vooral voor in voedingsmiddelen zoals noten en rood vlees.

Je kunt propolis beter niet innemen tijdens de zwangerschap
Tot nu toe is niet bevestigd of het innemen van propolis risico’s voor de foetus inhoudt. Je kunt propolis dus beter vermijden als je zwanger bent.

Je kunt propolis tijdens de zwangerschap beter vermijden

Zoals je gezien hebt, kun je de consumptie van propolis tijdens de zwangerschap beter vermijden. Er is namelijk geen degelijk bewijs over de veiligheid ervan. Evenmin is het raadzaam het tijdens de borstvoeding in te nemen. Daarom is het beter je dieet te optimaliseren en je leefgewoonten te verbeteren voor een goed gevoel van welzijn.

Onthoud tot slot dat als je twijfels hebt over de mogelijke opname van bepaalde stoffen in je dieet tijdens de zwangerschap, je het beste een professionele voedingsdeskundige kunt raadplegen. De specialist zal een voedingsplan kunnen uitwerken met het doel de juiste ontwikkeling van de foetus te garanderen. Dit zal toekomstige gezondheidsproblemen en zelfs mogelijke miskramen voorkomen. Wellicht ook interessant voor jou

Is het veilig om kabeljauw tijdens de zwangerschap te eten?
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Is het veilig om kabeljauw tijdens de zwangerschap te eten?

Vraag je je af of het veilig is om kabeljauw te eten tijdens de zwangerschap? Het antwoord is ja! Deze vis levert essentiële voedingsstoffen.



  • Berretta AA, Silveira MAD, Cóndor Capcha JM, De Jong D. El propóleo y su potencial contra los mecanismos de infección por SARS-CoV-2 y la enfermedad COVID-19: Título de carrera: Propóleos contra la infección por SARS-CoV-2 y COVID-19. Biomed Pharmacother. 2020 Nov;131:110622. doi: 10.1016/j.biopha.2020.110622. Epub 2020 Agosto 17. PMID: 32890967; PMCID: PMC7430291.
  • Przybyłek I, Karpiński TM. Propiedades antibacterianas del propóleo. Moléculas. 29 de mayo de 2019;24(11):2047. doi: 10.3390/moléculas24112047. PMID: 31146392; PMCID: PMC6600457.