5 voedingsmiddelen om je immuunsysteem een boost te geven

20 augustus 2019
Lichaamsbeweging versterkt je lichaam, maar het is ook belangrijk om de voordelen van bepaalde voedingsmiddelen voor je immuunsysteem te overwegen. Vergeet niet dat wat je eet je gezond kan maken of tot ziekte kan leiden.

Gezonde gewoonten zijn essentieel op elke leeftijd om een ​​goede fysieke en emotionele staat te behouden. Regelmatig sporten en een gebalanceerd dieet zonder voorbewerkte voedingsmiddelen zijn de sleutel tot het helpen voorkomen van ziekten. In dit artikel bespreken we 5 voedingsmiddelen om je immuunsysteem een boost te geven.

Het immuunsysteem is de eigen verdediging van het lichaam tegen infecties, virussen of bacteriën die problemen veroorzaken. Als het goed werkt, reageert het meteen op besmettelijke middelen die het kunnen aanvallen.

Om ziekte te voorkomen is het belangrijk dat je weet welke voedingsmiddelen je immuunsysteem stimuleren, als je je lichaam gereed wilt houden. Vandaag bespreken we 5 van deze voedingsmiddelen om je immuunsysteem een boost te geven en je gezondheid te versterken.

5 voedingsmiddelen om je immuunsysteem een boost te geven

1. Groenten en fruit

De vruchten die het meest voordelig zijn, zijn citrusvruchten. Sinaasappel, citroen en grapefruit bevatten vitamine C, waardoor je lichaam ijzer kan opnemen. Bovendien bieden ze antioxidanten en foliumzuur. Daarom zijn ze heel goed in het gezond houden van je lichaam, vooral in de winter.

Citrusvruchten zijn heel goed voor je immuunsysteem

Als je zoekt naar voedingsmiddelen om je immuunsysteem te stimuleren, kan je ook kiezen voor gekleurde groentegerechten. Dit betekent dat hoe meer verschillende kleuren groenten je eet, hoe beter het is voor je lichaam.

Groenten bevatten een grote hoeveelheid micronutriënten, zoals:

  • zink
  • ijzer
  • selenium
  • koper
  • essentiële elementen zoals bètacaroteen
  • Daarnaast bevatten ze vitamine A, B6, E en C.

2. Probiotica of gefermenteerde voedingsmiddelen om je immuunsysteem te stimuleren

Iets anders om te overwegen om je immuunsysteem te helpen, zijn voedingsmiddelen met levende bacteriën. Probiotica zijn middelen die de werking van de bacteriële flora verhogen, waardoor je spijsvertering wordt gereguleerd.

Yoghurt, kefir en bepaalde soorten kazen bevatten extra doses probiotica in goede hoeveelheden om je darmflora te reguleren. Je maag zal voorbereid zijn op bacteriële aanvallen. Bovendien kan het vechten tegen overmatig gebruik van medicijnen, die meestal ook de gezonde bacteriën aanvallen.

3. Groene thee

Iets simpels zoals koffie vervangen door groene thee, of Camellia sinensis, kan je immuunsysteem hernieuwen en versterken. Dit is te danken aan EGCG, de krachtige component die dit kruid biedt.

EGCG vernieuwt cellen en beschermt ze tegen schade variërend van smog tot stress tot verschillende ziekten veroorzaakt door bacteriën en virussen.

Bovendien bevat groene thee catechine, wat een geweldige antioxidant is die helpt om bepaalde immuunziekten te voorkomen.

De beste groene thee voor medicinale doeleinden is het soort dat wordt verkocht als losse bladeren. De dagelijkse hoeveelheid actieve ingrediënten kan variëren, en het is ook niet goed om te veel thee te drinken. Je kunt maximaal maar 3 koppen per dag drinken.

4. Kurkuma

Indiase recepten gebruiken dit zeer voedzame kruid in bijna al zijn gerechten. Het heeft verbazingwekkende voordelen die net zo overvloedig zijn als de smaak die het aan gerechten toevoegt. Het staat vooral bekend om zijn ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen.

Bij het proeven van Indiaas eten, zal je merken dat het licht is en snel verteert. Dit is onder andere te danken aan kurkuma.

Daarom dient het ook als een natuurlijk medicijn voor spijsverteringsproblemen. Daarbij is het een zeer goede ontgiftiger voor je lever en stimulator voor je hart.

5. Amandelen

We raden ten zeerste aan om deze noten te eten als je je immuunsysteem een boost wilt geven. De grootste bijdragen van amandelen zijn vitamine E en calcium. Deze maken je huid en botten sterker, en ook je haar en nagels.

Bovendien heb je slechts ongeveer 10 amandelen per dag nodig om je rode bloedcellen te laten profiteren.

Amandelen leveren onder andere vitamine E

We raden amandelen aan voor alle leeftijden en fysieke toestanden. Amandelen helpen ook bloedarmoede te voorkomen en helpen je af te vallen. Door amandelen aan je dieet toe te voegen, heeft je hele gezondheid er baat bij.

Tot slot willen we je eraan herinneren dat naast deze 5 voedingsmiddelen, gezonde lichamen moeten sporten, rusten en ontspannen. Kunst, muziek en yoga zijn ook goed voor je lichaam en geest.