5 soorten thee die geschikt zijn tijdens de borstvoeding

26 februari 2019
Wanneer je borstvoeding geeft, dan moet je er rekening mee houden dat alles wat je binnenkrijgt, rechtstreeks van invloed is op je baby via je moedermelk. Als je een theeliefhebber bent, dan is het de moeite waard om te weten welke infusies geschikt zijn tijdens de borstvoeding en wat de voordelen zijn voor je gezondheid.

Het is essentieel om te weten welke kruidenthee geschikt is tijdens de borstvoeding, aangezien de consumptie van water tijdens deze fase, evenals tijdens de zwangerschap, erg belangrijk is. Het is voor aanstaande moeders essentieel om gehydrateerd te blijven.

Zoals je al weet, helpt goed gehydrateerd zijn je vitale functies goed te ontwikkelen. Voor sommige vrouwen is het drinken van water een uitdaging. Dit wordt duidelijk wanneer het volume van de placenta toeneemt, wat de blaas onder druk zet.

Een andere manier om water te drinken is via kruidenthee. Wil je weten welke voor deze fase het meest aan te bevelen zijn?

Soorten thee die geschikt zijn tijdens de borstvoeding en hun voordelen

Als je als moeder borstvoeding geeft, dan mag je je theeconsumptie niet overschrijden. Laat een theezakje niet te lang in je kopje zitten, omdat dit de inhoud ervan intensiveert.

Hieronder hebben we een aantal theeën vermeld die geschikt zijn tijdens de borstvoeding, samen met hun gezondheidsvoordelen.

Tijmthee

Deze plant heeft gunstige eigenschappen voor het spijsverteringsstelsel. Het bestrijdt darmkrampen, winderigheid en buikpijn. Het bevordert ook de spijsvertering en wordt aanbevolen voor het genezen van zweren en wonden.

Aangezien het rijk is aan ijzer, is het uitstekend voor de behandeling van problemen die gerelateerd zijn aan bloedarmoede. Tijmthee werkt als een ontspannend middel en is perfect om in slaap te komen. Het activeert ook de bloedcirculatie, dus het versterkt je geheugen en kan hoofdpijn verminderen.

Om tijmthee voor jezelf te maken, moet je gewoon:

  • Een theelepel gedroogde tijm in een kopje doen.
  • Vervolgens kokend water toevoegen en het 5 minuten laten rusten.
  • Wat honing of en een paar druppels citroensap toevoegen om het zoeter te maken indien je de smaak niet lekker vindt.

Rozenbottel thee

Deze thee is geweldig voor de lactatie aangezien het vitamine C, B1, B2 en K bevat. Het is ideaal voor de behandeling van griep, verkoudheid en koortsachtige symptomen die kunnen optreden tijdens de zwangerschap of borstvoeding. Het heeft ook samentrekkende eigenschappen, dus het wordt aanbevolen voor de behandeling van diarree.

De infusie van rozenbottel, is heel gemakkelijk te bereiden.

  • Plaats verse of gedroogde rozenbottels in een kop kokend water.
  • Zet vervolgens het vuur uit en laat het ongeveer 4 minuten rusten.
  • Je zult moeten zeven voordat je het consumeert.

Gemberthee

Gemberpoeder om thee mee te maken

Als je verkouden wordt terwijl je borstvoeding geeft, dan kun je een infusie van honing en gember bereiden. Gember helpt bij het bestrijden van ademhalingsstoornissen, inclusief hoesten. Bovendien verlicht honing keelpijn en griepachtige symptomen.

Het mengsel van deze twee ingrediënten stimuleert de melkproductie. Om die simpele, maar elementaire reden wordt het een bondgenoot die borstvoeding stimuleert.

  • Om het te bereiden, kook je eerst 4 kopjes water.
  • Voeg dan een beetje gesneden gember toe, die je ten minste 20 minuten moet laten sudderen.
  • Zeef het vervolgens en voeg het sap van een halve citroen, plus de honing toe.

Kamillethee

Kamillethee is een klassieker onder kruidenthee. Het is geweldig voor elk moment van de dag en wordt vaak gebruikt als een kalmeringsmiddel om de zenuwen te kalmeren.

Het bevordert ook de spijsvertering, helpt hoofdpijn te verminderen en werkt als een vochtafdrijver. Het heeft ook krampstillende en ontstekingsremmende eigenschappen. Kamille, mits met mate ingenomen, vormt geen risico voor lactatie vanwege de lage giftigheid.

Citroenmelisse thee

Het citroenmelisse kruid wordt veel gebruikt voor de behandeling van koliek bij kinderen. Matig geconsumeerd, kan het problemen bestrijden met:

Het citroenmelisseblad is een bron van flavonoïden en tannines, die heel nuttig zijn bij diarree en een darmontsteking.

Goed gehydrateerd zijn helpt je vitale functies goed te ontwikkelen. Voor sommige vrouwen is het drinken van water echter een uitdaging.

Thee volgens de behoeften van een moeder

Naast de klassieke alternatieven die hierboven vermeld staan, kun je genieten van deze theeën die geschikt zijn tijdens de borstvoeding volgens jouw vereisten.

Ontspannende thee

Om spanning en nervositeit los te laten, kun je infusies van valeriaan, limoen of hop consumeren. Deze kunnen veilig worden geconsumeerd tijdens de lactatieperiode, omdat ze geen enkele vorm van gezondheidsbedreiging vormen.

Thee voor meer energie

Deze thee van rozemarijn en salie kunnen je enorm helpen bij het herstellen van de energie die nodig is voor de dagelijkse verzorging van de baby.

Thee voor spijsverteringsproblemen

Thee met een schijfje citroen

De ontstekingsremmende eigenschappen die zoethout biedt, zijn perfect om de overmatige productie van maagsappen te verminderen. Zoethoutthee helpt namelijk ontstekingen en maagzweren te verbeteren.

Wat betreft thee die helpt bij gewichtsverlies, kunnen planten zoals paardenstaart, groene thee, guarana of ananasstengel helpen gewicht te verliezen, omdat ze vochtafdrijvende eigenschappen hebben. Met dit soort infusies kun je gifstoffen verwijderen en je metabolisme versnellen, waardoor je snel calorieën kunt verbranden.

Met al deze informatie kun je zonder zorgen deze theeën in je dagelijkse voeding opnemen. Geniet van deze rijke theesoorten die geschikt zijn tijdens de borstvoeding. Je zult ze heerlijk vinden! 

  • Stahl-Biskup, E., & Venskutonis, R. P. (2012). Thyme. In Handbook of Herbs and Spices: Second Edition. https://doi.org/10.1533/9780857095671.499
  • Angelov, G., Boyadzhieva, S. S., & Georgieva, S. S. (2014). Rosehip extraction: Process optimization and antioxidant capacity of extracts. Central European Journal of Chemistry. https://doi.org/10.2478/s11532-013-0395-0
  • Vasala, P. A. (2012). Ginger. In Handbook of Herbs and Spices: Second Edition. https://doi.org/10.1533/9780857095671.319
  • McKay, D. L., & Blumberg, J. B. (2006). A review of the bioactivity and potential health benefits of chamomile tea (Matricaria recutita L.). Phytotherapy Research. https://doi.org/10.1002/ptr.1900