Ananas eten tijdens de zwangerschap, is het veilig?

Ananas is een voedingsmiddel met veel gezondheidsvoordelen. Maar, is het veilig om ananas te eten tijdens de zwangerschap? Blijf lezen om het antwoord te weten te komen.
Ananas eten tijdens de zwangerschap, is het veilig?

Laatste update: 19 september, 2022

Ananas is een vrucht die zich onderscheidt door zijn vermogen om de spijsvertering te verbeteren en door zijn gehalte aan vitaminen en antioxidanten. Het wordt daarom beschouwd als hoogwaardig voedsel. In het volgende artikel laten we je zien of ananas eten tijdens de zwangerschap veilig is of dat het gevaarlijk is voor zowel de moeder als voor de foetus die zich in haar ontwikkelt.

Allereerst moeten we duidelijk maken dat het tijdens de zwangerschap belangrijk is voor vrouwen om hun dieet te optimaliseren. Soms betekent dit een beperking van de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen, omdat die de ontwikkeling kunnen schaden. Zelfs bepaalde producten die gewoonlijk in de voeding voorkomen, zoals kruidenthee, zouden verantwoordelijk kunnen zijn voor miskramen.

De voordelen van ananas

Laten we beginnen met stil te staan bij de gezondheidsvoordelen van ananas. Allereerst moeten we het hebben over de vocht afdrijvende eigenschappen van deze vrucht. Het is nuttig om het vasthouden van vocht, dat vaak gepaard gaat met zwangerschap, te verminderen. Het welzijn en de functionaliteit van de vrouw kan hierdoor worden verbeterd.

Tegelijkertijd hebben we het over een vrucht die een aanzienlijke dosis vitamine C concentreert. Deze essentiële voedingsstof is onder andere verantwoordelijk voor het moduleren van de immuun functie. De consumptie ervan in voldoende hoeveelheden blijkt (Engelse link) de incidentie van infectieziekten te helpen verminderen. Het vermindert ook de ernst en de duur van de symptomen in geval van infectie.

Ananas is ook een goede bron van fytochemicaliën met antioxidatieve capaciteit. Deze elementen neutraliseren de vorming van vrije radicalen en hun daaropvolgende ophoping in de lichaamsweefsels. Dit mechanisme acht men essentieel om de ontwikkeling van chronische ziekten te helpen voorkomen, volgens een studie gepubliceerd (Engelse link) in het Journal of Complementary & Integrative Medicine.

Tot slot moeten we het positieve effect van ananas op de spijsvertering niet onderschatten. Deze groente bevat een reeks enzymen die de afbraak van eiwitten vergemakkelijken. Dit maakt de spijsvertering gemakkelijker en lichter.

Een zwangere vrouw eet ananas

Er zijn geen contra-indicaties als het gaat om het opnemen van ananas in het dieet van een zwangere vrouw. In feite levert het een goede voorraad vitamine C en antioxidanten, naast andere voordelen.

Is het dus veilig om ananas te eten tijdens de zwangerschap?

Zoals gezegd zijn er verschillende voordelen die de consumptie van ananas tijdens de zwangerschap kan bieden. Er is geen enkel risico verbonden aan het regelmatig eten van dit voedsel. Bovendien is er geen wetenschappelijk bewijs dat waarschuwt voor contra-indicaties in verband met het eten van deze vrucht tijdens de zwangerschap. Daarom is het mogelijk om het in het dieet op te nemen.

Ananas beschouwt men ook als een zeer veelzijdig voedsel. Je kan het op zichzelf consumeren, hoewel het ook mogelijk is om het te eten samen met een gefermenteerd zuivelproduct, zoals yoghurt.

Het is beter om ananas in siroop te vermijden

Hoewel we hebben gesproken over de voordelen van ananasconsumptie, is dit, als het in siroop zit, het slechtste alternatief waaruit je kunt kiezen. De inname van eenvoudige suikers wordt verhoogd en kan een negatieve invloed hebben op de bloedsuikerspiegel.

Speciale zorg moet worden besteed aan de consumptie van koolhydraten met een korte keten bij vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben ontwikkeld. Anders zou de metabole gezondheid negatief beïnvloed kunnen worden. De vorming van de foetus zou zelfs geconditioneerd kunnen worden. Daarom is het in het geval van deze ziekte cruciaal dat je de instructies van je arts of voedingsdeskundige strikt opvolgt.

Normaal gesproken is het belangrijk om de aanwezigheid van fruit in het dieet te optimaliseren en te zorgen voor de consumptie ervan samen met voedsel met vezels en eiwitten die de opname van glucose in het bloed vertragen. Op deze manier ervaar je de voordelen van de bijdrage van antioxidanten ervaren zonder de risico’s van de inname van enkelvoudige koolhydraten in de context van metabole pathologie.

Een zwangere vrouw maakt een smoothie
Het eten van ananas tijdens de zwangerschap is positief, maar het moet worden afgewisseld met andere vruchten om een volledige bijdrage van antioxidanten te bereiken.

Ja, je kunt veilig ananas eten tijdens de zwangerschap

Zoals je hebt gezien, is ananas een vrucht die je tijdens de zwangerschap in het dieet kunt opnemen. Het heeft verschillende voordelen voor de gezondheid van vrouwen en vormt in geen enkel geval een risico voor de foetus die zich aan het ontwikkelen is.

Afwisseling is echter de specerij van het leven. Daarom is het ook raadzaam om ananas af te wisselen met andere soorten fruit om een volledige toevoer van antioxidanten te krijgen.

Vergeet tot slot niet dat het van essentieel belang is om tijdens de zwangerschap te letten op de normen voor voedselhygiëne. In deze levensfase kan voedselvergiftiging fataal zijn voor de foetus en kan een miskraam veroorzaken. Wellicht ook interessant voor jou

Wat te eten voor het avondeten tijdens de zwangerschap?
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Wat te eten voor het avondeten tijdens de zwangerschap?

Hier helpen we je om te weten wat je moet eten voor het avondeten tijdens de zwangerschap. Het is veel eenvoudiger dan het lijkt.



  • Carr, A. C., & Maggini, S. (2017). Vitamin C and Immune Function. Nutrients9(11), 1211. https://doi.org/10.3390/nu9111211
  • Hegazy, A. M., El-Sayed, E. M., Ibrahim, K. S., & Abdel-Azeem, A. S. (2019). Dietary antioxidant for disease prevention corroborated by the Nrf2 pathway. Journal of complementary & integrative medicine16(3), /j/jcim.2019.16.issue-3/jcim-2018-0161/jcim-2018-0161.xml. https://doi.org/10.1515/jcim-2018-0161