De 3 essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen tijdens de zwangerschap

In het artikel van vandaag vertellen we je alles over de essentiële voedingsstoffen, vitamines, en mineralen tijdens de zwangerschap. Blijf lezen!
De 3 essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen tijdens de zwangerschap

Laatste update: 07 augustus, 2022

Er zijn een reeks essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen tijdens de zwangerschap waarvan de dagelijkse inname transcendent wordt om de goede ontwikkeling van de foetus te verzekeren. Anders zou de toekomstige baby ernstige gezondheidsproblemen kunnen krijgen die zijn welzijn kunnen conditioneren.

Het optimaliseren van je voeding tijdens de zwangerschap is de sleutel tot het vermijden van ziekten in de toekomst.

Alvorens te beginnen moeten we opmerken dat, net zoals we de consumptie van bepaalde voedingsstoffen moeten benadrukken, het van cruciaal belang zal zijn de aanwezigheid van giftige stoffen in de voeding te vermijden. Zowel alcohol als tabak zijn verboden, want ze veroorzaken een reeks ernstige bijwerkingen. Ook andere gezonde leefgewoonten moet je bevorderen.

De 3 essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen tijdens de zwangerschap

1. Foliumzuur, een essentiële vitamine tijdens de zwangerschap

De eerste voedingsstof die we gaan bespreken is foliumzuur. Het is een vitamine van de B-groep die in verschillende voedingsmiddelen voorkomt, zoals peulvruchten en spinazie. Hoewel aan de behoeften ervan gemakkelijk voldaan wordt, worden ze tijdens de zwangerschap aanzienlijk verhoogd. Daarom moet je het meestal aanvullen, zoals blijkt uit een studie (Engelse link) die gepubliceerd werd in het tijdschrift Annals D’Endocrinologie.

Als tijdens de zwangerschap een tekort aan foliumzuur wordt ervaren, kan dat leiden tot een probleem in verband met het sluiten van de neurale buis van de foetus, wat veranderingen in het welzijn van het kind veroorzaakt. Om die reden, en ondanks de nadruk op de aanwezigheid in de voeding van voedingsmiddelen met deze vitamine, wordt een extra bijdrage foliumzuur aanbevolen.

De 3 essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen tijdens de zwangerschap
Vitamine B9 of foliumzuur is aanwezig in veel natuurlijke en verse voedingsmiddelen. Het is aan te raden je dagelijkse inname te verhogen, vooral in het begin van de zwangerschap.

2. IJzer tijdens de zwangerschap om bloedarmoede te voorkomen

Naarmate de draagtijd vordert, begint het volume van het bloed in het lichaam van de vrouw toe te nemen. Als gevolg daarvan neemt ook de behoefte aan ijzer in de voeding toe. Dit mineraal is essentieel voor het transport van zuurstof door het bloed. Een onvoldoende toevoer leidt in feite tot bloedarmoede, zo blijkt uit onderzoek dat gepubliceerd werd in het tijdschrift De Medische Klinieken van Noord Amerika (Engelse link).

Interessant is dat de opname van ijzer uit de voeding zeer slecht is. In het beste geval wordt 15 tot 20% van de totale geconsumeerde hoeveelheid door het lichaam gebruikt, en dat is erg weinig. Bovendien hebben we het hier over een situatie waarin het mineraal uit dierlijke voedingsmiddelen wordt toegediend samen met een dosis vitamine C en zonder vezels in de voeding.

Daarom is het meestal het beste om ook een ijzersupplement voor te schrijven samen met foliumzuur. Dit voorkomt bloedarmoede die bij zwangere vrouwen extreme vermoeidheid kan veroorzaken, wat een negatieve invloed zou hebben op hun routines. Het product moet echter wel op de juiste manier worden ingenomen. Het is belangrijk op te merken dat vezels de opname ervan verminderen.

3. Omega 3, een van de fundamentele voedingsstoffen voor de neurologische ontwikkeling

Het verhogen van de inname van omega 3 via de voeding is in elke levensfase een van de prioriteiten, althans bij de huidige voedingsaanpak. Het wordt echter nog transcendenter in het geval van zwangerschap. Deze voedingsstof hangt namelijk samen met de goede neurologische ontwikkeling van de foetus.

Het is een element dat bijdraagt tot het optimaliseren van de ontstekingsmechanismen in het menselijk lichaam. Het voorkomt problemen in verband met het cardiovasculaire systeem en vermindert ook de incidentie van auto-immuunziekten zoals astma.

In het geval dat je niet aan de dagelijkse behoefte voldoet, is het een goede strategie om aan te vullen. Er zijn verschillende visolieproducten op de markt die van goede kwaliteit zijn en grote hoeveelheden van deze voedingsstof concentreren.

Omega 3 is een belangrijk onderdeel van je dieet
Omega 3 is een van de gunstige vetzuren die regelmatig moeten worden ingenomen. De bronnen ervan zijn gevarieerd, dus er zijn alternatieven voor suppletie.

Let op essentiële voedingsstoffen, vitaminen en mineralen tijdens de zwangerschap

Zoals hierboven vermeld zijn er verschillende voedingsstoffen waarvan de consumptie in voldoende hoeveelheden bepalend kan zijn voor de gezondheid van moeder en foetus tijdens de zwangerschap. Soms is het niet gemakkelijk om via de voeding van een vrouw aan de eisen te voldoen, zodat het nodig is haar toevlucht te nemen tot voedingssupplementen.

Maar voordat je voor dit alternatief kiest, is het raadzaam een voedingsspecialist te bezoeken. Het is niet alleen voldoende om een extra toevoer te garanderen, maar het zal doorslaggevend zijn om je dagelijkse voeding te optimaliseren om een evenwichtige situatie in het interne milieu van je lichaam te bereiken. Dit zal de juiste ontwikkeling van je baby in de toekomst bevorderen. Wellicht ook interessant voor jou

Onze 8 praktische dinerrecepten voor zwangere vrouwen
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Onze 8 praktische dinerrecepten voor zwangere vrouwen

Vandaag presenteren we 8 praktische dinerrecepten voor zwangere vrouwen. Maar je kunt er natuurlijk op elk moment van genieten.