Natuurlijke remedies voor herstel na de bevalling

Na de bevalling wil je zo snel mogelijk herstellen. We suggereren een aantal natuurlijke remedies voor herstel na de bevalling.
Natuurlijke remedies voor herstel na de bevalling

Geschreven door Zuleyvic Adriana Cuicas

Laatste update: 22 december, 2022

De ervaring van een kind ter wereld brengen laat zelfs de meest voorbereide vrouw uitgeput achter. Na de bevalling besef je hoezeer je lichaam tijdens de zwangerschap veranderd is en je wordt je er ook van bewust dat het in de kraamtijd geleidelijk weer zijn normale toestand zal aannemen. Gedurende die hele periode kun je het beste enkele bondgenoten vinden om je te helpen snel verbeteringen te bereiken. In die zin kun je je wenden tot natuurlijke remedies voor herstel na de bevalling. Deze zullen niet alleen zorgen dat je opknapt, maar ook je herstelproces bevorderen.

Als we aan natuurlijke remedies denken, komen onmiddellijk preparaten van kruiden en planten in gedachten. Maar daarnaast helpen lichamelijke oefeningen en remedies van onze voorouders je om slapheid, vermoeidheid en een slechte bloedsomloop te bestrijden.

Een gezonde routine, vergezeld van natuurlijke remedies en doorzettingsvermogen, zal je helpen een snel en aangenaam herstel te ervaren. Die routine zal het geheim zijn dat je herstel tijdens de postpartum periode zal bevorderen. Dit moet beslist adequate voeding, voldoende rust en goede hydratatie omvatten.

Natuurlijke remedies voor herstel na de bevalling

De populairste natuurlijke remedies voor herstel na de bevalling

Kalmeer je perineum met ijs en warm water

Breng de eerste twee dagen na de bevalling een kompres van ingepakt ijs aan op het uitwendige en ontstoken deel van je perineum. Door dit te doen, kun je de ontsteking van het gebied verminderen. Om dit te doen moet je ijsblokjes in een doek wikkelen. Vanaf de derde dag moet je warmte toepassen met een washandje met warm water, om de perineale streek te kalmeren

Voorkom infecties en bevorder de genezing van je wonden

Kook een handvol calendula en ook een handvol sint-janskruid 10 minuten in een liter water. Haal dan het aftreksel van het vuur en laat het afkoelen. Zeef het en doe het in een spuitfles. Breng vervolgens na elk bezoek aan de badkamer enkele verstuivingen van dit water aan. Je kunt ook een handvol grof zout aan je dagelijkse badwater toevoegen. Het zout helpt namelijk infecties te voorkomen.

Een episiotomie is een snede in het perineum om de bevalling van de baby te vergemakkelijken. Het is duidelijk dat dit pijn en ongemak kan veroorzaken in de kraamtijd. Gelukkig is calendula ook in deze gevallen nuttig, volgens een studie gepubliceerd in de Tijdschrift voor Maternale-Foetale en Neonatale Geneeskunde (Engelse link).

Volgens de geciteerde studie kan calendulazalf de pijn na een episiotomie verminderen. Anderzijds is er geen wetenschappelijk bewijs voor het gebruik van grof zout om infectie te voorkomen.

Versnel je herstel na de bevalling en kalmeer je pijnlijke spieren

Om ervoor te zorgen dat blauwe plekken snel genezen, kun je de eerste twee dagen na de bevalling om de twee uur Arnica D6 tabletten innemen. Neem daarna de tabletten van dit homeopathische middel om de vier uur in. Volg deze behandeling een week lang en zeg vaarwel tegen de pijn.

Ondanks het feit dat sommige onderzoeken vaststellen (Engelse link) dat er geen informatie is over de uitscheiding van arnica in melk, is het toch altijd raadzaam een specialist te raadplegen.

A mother kissing her fussy newborn on the forehead.

Verlicht pijn en tederheid van de tepels

Doop een rooibos theezakje in twee theelepels kokend water. Laat de zakjes dan afkoelen en leg ze op de tepel. Dit geeft namelijk verlichting. Rooibos is een plant van Zuid-Afrikaanse oorsprong die een kalmerende werking heeft. Het kan plaatselijk op de huid van zowel kinderen als volwassenen worden aangebracht.

Er is nog een ander natuurlijk middel dat gebruikt wordt om de pijn en tederheid van je tepels te verlichten. Zoek één of twee koolbladeren en snijd een cirkel ter grootte van een tepel in het midden van de bladeren.

Dompel ze dan 10 seconden in kokend water. Droog vervolgens het overtollige water af en leg de koolcirkels, nog warm, op je borsten; Dit zal elk ongemak dat je voelt verlichten en tevens de melkproductie stimuleren. Verwissel de cirkels telkens als je je baby gaat voeden en ga met deze routine door tot je je beter voelt.

Er zijn meerdere studies (Engelse link) over het gebruik van koolbladeren om pijnlijke tepels te verlichten. Helaas zijn de conclusies erg gemengd en in sommige gevallen tegenstrijdig. Terwijl voor sommige vrouwen koolbladeren betere resultaten geven als ze koud zijn, voelen anderen meer verlichting als ze warm zijn. Idealiter zou je beide manieren moeten uitproberen en degene gebruiken die de meeste verlichting geeft.

Verminder bloedingen uit de baarmoeder of van de episiotomie

Om de effecten van lochia te verlichten, dat zijn bloedklonters die na de bevalling door de baarmoeder worden uitgestoten, neem je de eerste twee dagen na de bevalling thee van herderstasje. Verruil dan je thee voor een die gemaakt is met gelijke delen frambozenbladeren, appelbes, klimopbremraap en duizendbladbloemen.

Zeg aambeien vaarwel.

Week een stukje gaas in een aftreksel van toverhazelaar, dat een samentrekkend kruid is. Leg het bevochtigde gaas op waspapier en vries het in, leg het dan gedurende 10 tot 20 minuten direct op je aambeien. Herhaal deze routine twee of drie keer per dag.

Massage om de baarmoeder samen te trekken

Door de buik elke vier uur met de klok mee in cirkels te masseren, zal je baarmoeder geleidelijk samentrekken. Voer deze techniek uit gedurende twee weken of tot je kraamvloed roze wordt.

Kruidenthee kan helpen bij verschillende aandoeningen

Extra tips voor je herstel na de bevalling

Tijdens de postpartum periode kun je een miljoen verschillende dingen voelen, waaronder een immense vreugde over het feit dat je je baby kunt zien, strelen en horen, maar ook vreselijke vermoeidheid. Waarom zou je het ontkennen? Zoals we je aan het begin van dit artikel al aanraadden, is het dus, naast het gebruik van natuurlijke remedies voor herstel na de bevalling, van essentieel belang dat je op de juiste manier rust.

Je weet al dat goed eten altijd belangrijk is, maar dat geldt vooral in dit stadium waarin je moet eten met jezelf en je baby in gedachten. Bedenk dat voedingsmiddelen met veel eiwitten, zoals kip en magere vis, naast de vitamine C die je vindt in vruchten als grapefruit en sinaasappels, je helpen snel te herstellen van de bevalling.

Het is ook goed om elk uur een glas water of een andere vloeistof te drinken, vooral als je borstvoeding geeft. Tijdens deze fase kun je beginnen te merken dat je haar meer dan normaal begint uit te vallen. Dit komt door hormonale veranderingen, die tot een jaar kunnen duren voor ze genormaliseerd zijn. Om met deze situatie om te gaan kan een nieuw kapsel je helpen.

Emoties na de bevalling

Nog iets, als je je huilerig voelt en moeite hebt je aan deze nieuwe fase aan te passen, zoek dan hulp. Na verloop van tijd zul je beseffen dat dit gevoel volkomen normaal is, en ook tijdelijk, en dat het delen van je gevoelens je zal helpen situaties of problemen vanuit een ander perspectief te zien.

Je hebt misschien gezien dat een pasgeboren baby voortdurende routines vraagt, maar die dagelijkse routines kunnen je neerslachtig, verdrietig of depressief doen voelen. Doorbreek die cirkel en ga naar buiten, voel het zonlicht op je huid, praat met andere moeders, lach, en geniet van het leven. Je zult zien dat het verlaten van de vier muren van je huis je goed zal doen. Daarnaast kun je jezelf helpen met acupunctuur, want deze techniek van de traditionele Chinese geneeskunde kan heel positief voor je zijn. Wellicht ook interessant voor jou

Nee, de kraamtijd is niet altijd rooskleurig
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Nee, de kraamtijd is niet altijd rooskleurig

De kraamtijd is niet altijd rooskleurig. Tijdens deze fase hebben moeders niet veel energie over. Ze hebben veel angsten. Het gebrek aan slaap is v...



  • Amini S, Jafarirad S, Amani R. Postpartum depression and vitamin D: A systematic review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2019;59(9):1514-1520.
  • Chen Q, Qiu X, Fu A, Han Y. Effect of Prenatal Perineal Massage on Postpartum Perineal Injury and Postpartum Complications: A Meta-Analysis. Comput Math Methods Med. 2022 Jul 14;2022:3315638.
  • Francisco AA, De Oliveira SMJV, Steen M, Nobre MRC, De Souza EV. Ice pack induced perineal analgesia after spontaneous vaginal birth: Randomized controlled trial. Women Birth. 2018 Oct;31(5):e334-e340.
  • Ghalandari S, Kariman N, Sheikhan Z, Mojab F, Mirzaei M, Shahrahmani H. Effect of Hydroalcoholic Extract of Capsella bursa pastoris on Early Postpartum Hemorrhage: A Clinical Trial Study. J Altern Complement Med. 2017 Oct;23(10):794-799.
  • Icke S, Genc R. Effect of Foot Massages on Postpartum Comfort and Pain Level of Mothers After Vaginal Delivery: A Randomized Trial. Holist Nurs Pract. 2021 May-Jun 01;35(3):140-149.
  • Jahdi F, Khabbaz AH, Kashian M, Taghizadeh M, Haghani H. The impact of calendula ointment on cesarean wound healing: A randomized controlled clinical trial. J Family Med Prim Care. 2018 Sep-Oct;7(5):893-897.
  • Khodadad M, Bahadoran P, Kheirabadi GR, Sabzghabaee AM. Can Vitamin B6 Help to Prevent Postpartum Depression? A Randomized Controlled Trial. Int J Prev Med. 2021 Oct 19;12:136.
  • Lopez-Gonzalez, D. M., & Kopparapu, A. K. Postpartum Care Of The New Mother. 2020.
  • Pachtman Shetty SL, Fogarty S. Massage During Pregnancy and Postpartum. Clin Obstet Gynecol. 2021 Sep 1;64(3):648-660.
  • Smith AG, Miles VN, Holmes DT, Chen X, Lei W. Clinical Trials, Potential Mechanisms, and Adverse Effects of Arnica as an Adjunct Medication for Pain Management. Medicines (Basel). 2021 Oct 9;8(10):58.
  • Strøm, M., Mortensen, E. L., Halldorsson, T. I., Thorsdottir, I., & Olsen, S. F. Fish and long-chain n-3 polyunsaturated fatty acid intakes during pregnancy and risk of postpartum depression: a prospective study based on a large national birth cohort. The American journal of clinical nutrition: 2009; 90(1), 149-155.

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.