Wat gebeurt er tijdens de postpartumperiode?

· 12 februari 2019
Als de baby geboren is hebben moeders even de tijd nodig om te herstellen en te wennen aan dit nieuwe leven.

De postpartumperiode verwijst naar de tijd waarin vrouwen moeten rusten om lichamelijk en emotioneel te herstellen na de geboorte van hun baby. Tijdens deze fase, die 6 tot 8 weken duurt, ondergaat de vrouw bepaalde veranderingen die speciale aandacht verdienen.

Na de bevalling hebben vrouwen tijd nodig om een fysiek en mentaal evenwicht te bereiken. Tijdens de postpartumperiode zouden vrouwen alle steun moeten krijgen die ze nodig hebben om te herstellen. Op deze manier kunnen ze ten volle genieten van de nieuwe relatie met hun pasgeboren kind.

Dit is een tijd waarin de echtgenoot en andere gezinsleden alles zouden moeten doen om de moeder te helpen en de band tussen moeder en kind te koesteren.

Zonder twijfel vormt de postpartumperiode een tijd van emotionele ups en downs. Deze ups en downs helpen nieuwe moeders om te wennen aan hun nieuwe levensstijl.

De moeder richt zich in deze tijd vooral op het geven van borstvoeding en de zorg voor haar kind en op het verzorgen van zichzelf.

Tips om in gedachten te houden tijdens de postpartumperiode

volwassen hand en baby handje

Het is voor zwangere vrouwen erg belangrijk om te begrijpen wat er in deze periode zal gebeuren. Hier zijn enkele praktische suggesties:

  • Accepteer ondersteuning: tijdens deze fase moet je je trots aan de kant zetten en een aanbod van hulp accepteren! Wees ook niet verlegen om hulp te vragen, wanneer je maar wilt.
  • Probeer voor de bevalling voldoende voedsel voor een paar weken te bereiden en dit in te vriezen. Het is een goed idee om plastic bekers en borden te gebruiken om het afwassen te verminderen.
  • Rust is tijdens deze periode erg belangrijk. Probeer dus zoveel mogelijk te rusten. Je lichaam moet namelijk herstellen van de bevalling en 9 maanden zwangerschap.

Wat zijn de fysieke veranderingen tijdens de postpartumperiode?

Tijdens de postpartumperiode merk je een aantal zeer belangrijke fysieke veranderingen op. Deze omvatten onder andere:

  • Episodes van zweten.
  • Een toename van de borstomvang door de melk stroom.
  • Zwelling van de onderste ledematen.

Er zijn nog meer problemen. Het is heel gewoon om wat urine te lekken als je lacht, hoest of plotseling beweegt. Bekkenbodemoefeningen kunnen dit helpen bestrijden.

Helaas zijn aambeien na de geboorte ook heel gewoon. We raden je aan om veel vers fruit, groenten, salades, volkoren granen te eten en veel water te drinken.

Vaginale bloeding is ook heel gebruikelijk in deze periode. Maak je daar echter niet al te veel zorgen over, want het zal na verloop van tijd verdwijnen.

Het is ook belangrijk voor vrouwen om tijdens de postpartumperiode geen tampons te gebruiken en geen seks te hebben. Het vaginale gebied heeft deze tijd namelijk nodig om volledig te genezen.

“Moederschap gaat niet alleen over er negen maanden over te doen om baby’s te baren met een gezond lichaam, maar ook om ze geestelijk te baren”
-Victoria Ocampo-

Wat je buik betreft, moet je je niet onnodig zorgen maken. Houd er rekening mee dat de spieren zich uitrekken tijdens de geboorte en dit zorgt ervoor dat de spieren langer en dus slapper worden.

Wat striae betreft, deze zullen geleidelijk een lichtere kleur krijgen. Het is echter onmogelijk om ze volledig te elimineren.

We raden altijd aan om een uitgebalanceerd dieet te volgen. Na 40 dagen rust kun je met een matige intensiteit gaan trainen. Stukje bij beetje zal je lichaam dan geleidelijk weer normaal worden en zal je je steeds meer jezelf gaan voelen.

Emotionele veranderingen tijdens de postpartumperiode

baby in witte ledikant

Gedurende deze periode treden ook zeer belangrijke emotionele veranderingen op. De komst van de baby betekent namelijk een radicale verandering in je levensstijl en je zal tijd nodig hebben om je aan deze nieuwe situatie aan te passen.

Van nu af aan heb je tijd nodig om je persoonlijke situatie, de verzorging van het kind en het huishouden te combineren. Om dit te doen heb je dus de volledige ondersteuning en hulp van je partner en de rest van het gezin nodig.

Het is zeker een delicate nieuwe fase van het leven, waarin je veel verschillende sensaties zult ervaren. Je slaappatroon zal waarschijnlijk veranderen door het gehuil van je baby, terwijl je ontdekt dat je kind nu je prioriteit is.

In sommige gevallen voelen nieuwe moeders zich verdrietig en hebben ze vlagen van depressies die worden veroorzaakt door deze plotselinge verandering in hun dagelijks leven. We raden dus aan om geduldig te zijn en te genieten van dit unieke deel van je leven. Al deze veranderingen zijn volkomen normaal!

Neem je tijd

De ervaring om moeder te zijn is niet eenvoudig. Je moet je tijd nemen terwijl je lichaam probeert te herstellen van de vermoeidheid. Je zal je beetje bij beetje aanpassen aan je nieuwe rol. Probeer geen perfecte moeder te zijn, doe gewoon het beste wat je kunt.

Vergeet ten slotte niet dat de periode na de bevalling een periode is voor de moeder om zich na die negen maanden te herstellen. Het is ook een tijd om een band te vormen met je nieuwe kind. Het is dus belangrijk dat je alles op een positieve manier benadert en gewoon geniet van deze eerste onvergetelijke momenten met je nieuwe baby.