Waarom houden tieners van enge films?

Enge films zijn vaak de films bij uitstek voor tieners: De zoektocht naar adrenaline en groepssocialisatie behoren tot de belangrijkste oorzaken van deze voorkeur. Meer informatie.
Waarom houden tieners van enge films?

Laatste update: 31 juli, 2022

Het is familieavond of misschien een samenzijn met vrienden. Het plan is pizza, snacks, ijs, en griezelfilms. Wie zijn ogen bedekt tijdens de engste scène verliest. We kunnen allemaal verhalen vertellen over deze ervaringen uit onze pubertijd. Het lijkt erop dat tieners dit plan tijdens de tienerjaren over de hele wereld herhalen. Hoe komt het echter dat, terwijl we elke dag dingen vermijden die ons bang maken, we van een goede schrik houden als het om films gaat? Als je wilt weten waarom tieners van enge films houden, lees dan zeker dit artikel.

Waarom houden tieners van enge films?

Misschien is de adolescentie de tijd van de grootste consumptie van griezelfilms. Maar dat wil niet zeggen dat men dit genre op andere leeftijden niet leuk vindt. Hieronder vertellen we je enkele van de redenen die de wetenschap over deze griezelige voorkeuren te suggereren heeft.

Variabelen in verband met adolescentie

Een groep tieners in de bioscoop
In groepjes naar de film gaan, popcorn eten, en met leeftijdgenoten kletsen na afloop van de film zijn unieke en fundamentele ervaringen tijdens de adolescentie.

Sommige onderzoeken (Engelse link) leggen een verband tussen de kenmerken van de adolescentie in relatie tot enge films: het suggereert dat adolescenten intense ervaringen zoeken die hen uitdagen.

Als we naar enge films kijken activeert dit deze primaire en primitieve emotie, die ons lichaam predisponeert om te vluchten als een kwestie van overleven. En daarom verhoogt het de afgifte van adrenaline in het bloed.

Op hun beurt proberen adolescenten, in hun zoektocht naar identiteit, zichzelf uit te dagen. Te bepalen hoeveel ze kunnen verdragen. Dit is een andere manier om de overgang van kindertijd naar volwassenheid te markeren, die voor hen heel belangrijk is. Vanaf dat ze klein zijn wachten ze immers op die tijd dat ze ‘volwassen’ zijn om in de bioscoop van enge films te kunnen genieten.

Tegelijk wordt gesuggereerd dat griezelfilms groepssocialisatie bevorderen, omdat adolescenten na afloop ervaringen uitwisselen en met elkaar lachen over hun angsten en reacties.

Variabelen zijn aanwezig op alle leeftijden, ook in de adolescentie

Sommige studies documenteren dat de voorkeur voor enge films samenhangt met de daaropvolgende sensatie die ze teweegbrengen (Engelse link): Een aangename ervaring van opluchting en welbehagen.

Enge films hebben verschillende stimuli (geluid, plotselinge verschijningen, trucjes met lichten) die een intens klimaat scheppen. Ze houden de kijkers in een staat van alertheid. Dan, als de situatie is opgelost, verdwijnt de stress en maakt plaats voor het genot van kalmte.

Tot slot is er ook onderzoek dat zich richt op de reactie op het genre op grond van de kenmerken van ieders persoonlijkheid. Professor Marvin Zuckerman van de Universiteit van Delaware stelde bijvoorbeeld dat sommige mensen meer gericht zijn op het zoeken naar intense sensaties, zodat ze geïnteresseerd zijn in het in contact komen met bepaalde opwindende ervaringen.

Daarom kan de persoonlijkheidsvariabele ook in verband gebracht worden met de voorkeur van adolescenten voor enge films.

Zoals we zien kan de psychologie ons leiden met betrekking tot verschillende vragen. Er zullen echter altijd verschillende factoren een rol spelen bij hun keuzes.

Enge films als opvoedkundig hulpmiddel

Films kunnen gezinnen dienen als een gelegenheid om te werken aan het benaderen en beheersen van emoties. Als we bijvoorbeeld met tieners naar een griezelfilm kijken, kunnen we dan van de gelegenheid gebruik maken om hen uit te nodigen te bespreken hoe ze zich voelden, waarom een bepaalde situatie hen deed voelen zoals ze deden, of hoe ze met hun angst omgingen.

Op deze manier kunnen we emoties onderzoeken en jongeren helpen manieren te vinden om met hun angsten en zorgen om te gaan. Benadruk de positieve aspecten van angst en voorkom dat het alleen als een negatieve emotie wordt gezien.

Op zijn beurt is het kijken naar griezelfilms een gelegenheid om zichzelf te leren kennen. Want het confronteert adolescenten met sommige van hun gevreesde situaties, die ze vaak voor zichzelf hielden, en stelt hen in staat te ‘repeteren’ hoe ze die zouden oplossen.

Tegelijk kunnen we ook aan empathie werken. Want dit soort films stelt tieners in staat zich in zekere zin met bepaalde personages te identificeren en andere af te wijzen.

Waarom houden tieners van enge films
Hoewel griezelfilms nuttig zijn om aan de beheersing van emoties te werken, is het belangrijk wat tijd te besteden aan latere reflectie. Want kwesties die onafgemaakt blijven liggen kunnen tot bepaald ongewenst gedrag leiden.

Enkele richtlijnen met betrekking tot griezelfilms

Tot slot is het goed dat ouders attent zijn op de griezelfilms die tieners bekijken, want sommige bevatten bloederige scènes, geslachtsgeweld, seksuele ontmoetingen, middelenmisbruik, enzovoort. Als deze onderwerpen thuis niet ter sprake zijn gekomen, zijn deze titels misschien niet geschikt om alleen te bekijken.

In die zin kunnen enge films een goede gelegenheid zijn om met kinderen over bepaalde onderwerpen te praten. En ze op bepaalde waarden of gewenst gedrag te wijzen. Straf bijvoorbeeld seksuele relaties niet af of wijs ze aan als iets negatiefs. Maar geef kinderen de juiste richtlijnen aangaande zorg en respect voor zichzelf en voor anderen.

Het is ook raadzaam na te gaan of er na de film geen onverwerkte kwesties zijn, want dit kan enige bezorgdheid, angst of fobie opwekken en zich uiten in slapeloosheid of nachtmerries, angst of angstcrises.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Perez, V., García, A. (2005). Análisis funcional de las estrategias psicológicas de terror en el cine. Estudios de Psicología, 26 (2), 237-245.
  • Andrade, Eduardo B. and Cohen, Joel, On the Consumption of Negative Feelings. Journal of Consumer Research, October 2007, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=892028
  • Spielberg, J. M., Olino, T. M., Forbes, E. E., & Dahl, R. E. (2014). Exciting fear in adolescence: does pubertal development alter threat processing?. Developmental cognitive neuroscience8, 86–95. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2014.01.004

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.