Spelletjes voor lichamelijke opvoeding van kinderen

Er zijn spelletjes voor lichamelijke opvoeding die niet meer vereisen dan een beetje inventiviteit en een verlangen om een leuke tijd te hebben. De aanleg van kinderen om te spelen is iets waar we zeker op kunnen rekenen, want buitenoefeningen zijn meestal hun favorieten.
Spelletjes voor lichamelijke opvoeding van kinderen
María José Roldán

Geschreven en geverifieerd door de psychopedagoog María José Roldán.

Laatste update: 02 mei, 2022

Lichamelijke opvoeding is het favoriete vak van de overgrote meerderheid van de kinderen. Het heeft als voordeel boven de andere dat de leraren hun toevlucht kunnen nemen tot recreatieve activiteiten om de centrale doelstellingen van het vak te bereiken. Hier zijn daarom enkele spelletjes voor lichamelijke opvoeding die elke kleine leuk zal vinden.

Hoewel het vaak onderschat wordt, is lichamelijke opvoeding een vak (Engelse link) dat net zo belangrijk is als de andere. Dat een groot deel van de activiteiten uit spelletjes of sportoefeningen bestaat, betekent echter niet dat ze geen belangrijke bijdrage leveren aan de integrale ontwikkeling van kinderen.

In feite bevorderen lichamelijke opvoedingsspelletjes waarden waaraan in andere omgevingen, zoals het klaslokaal of repetitielokalen, moeilijk te werken valt. Enkele daarvan zijn onder andere:

Bovendien heeft het, net als elke andere bewegingsroutine, voordelen voor het lichaam. Daaronder kunnen we bijvoorbeeld het voorkomen van een zittende levensstijl en zwaarlijvigheid noemen, spierversterking, en de ontwikkeling van motorische vaardigheden.

6 spelletjes voor lichamelijke opvoeding van kinderen

Voor leerkrachten of ouders die tijdens vrije middagen nieuwe activiteiten willen beleven, zijn hier enkele spelletjes voor lichamelijke opvoeding van je kleintjes. Ze zijn leuk en praktisch, dus aarzel niet om ze te proberen!

1. Kegeldragers

Dit groeps-balansspel is gericht op coördinatie en teamwork.

  • Er moeten allereerst teams van twee tot vijf leden gevormd worden.
  • Elk kind zet vervolgens een kegel op zijn hoofd en moet die, omhelzend met zijn klasgenoten, zonder te vallen naar het andere eind van de ruimte of het veld vervoeren.
  • Als de kegel eraf valt of een van de kinderen laat de anderen los, moeten ze opnieuw beginnen.
  • Het team dat als eerste de tocht voltooit met alle kegels op hun hoofd wint. Het is erg spannend en de kinderen vinden het geweldig!
Chidren stretching on a track.

2. De wachter: nog een klassieker onder de spelletjes voor lichamelijke opvoeding

Dit is een achtervolgingsspel dat een flink aantal kinderen nodig heeft om te spelen. Het is ook een van de favorieten voor de kleintjes. Allereerst leg je twee matten in tegenovergestelde hoeken van de ruimte of veld. Op elk ervan moeten we vervolgens een groepje kinderen plaatsen. Beide groepen moeten uit evenveel deelnemers bestaan. In het midden van het veld komt een derde groep kinderen, die de oppassers zullen zijn.

Als de leraar de zin zegt de oppassers waren klaar met hun werk, toen de (naam van een dier invoegen, bijvoorbeeld koeien) ontsnapten”, moeten alle kinderen proberen naar het andere ‘hok’ te komen.

Het bijzondere is dat ze de bewegingen en geluiden van het genoemde dier moeten imiteren. Voor kinderen die door oppassers betrapt worden, zijn er twee mogelijkheden: ofwel wachten ze buiten tot het spel afgelopen is, ofwel worden ze zelf oppasser.

“Lichamelijke opvoeding bevordert door spelen waarden waaraan op andere gebieden moeilijk te werken is”

3. De vier hoeken

Dit is een spel voor lichamelijke opvoeding dat gebaseerd is op snelheid en teamwork. Het is heel eenvoudig. We moeten allereerst een groot vierkant op de grond tekenen en vijf groepen kinderen vormen met evenveel leden.

Elke groep wordt in een hoek gezet en de rest gaat naar het midden. Als de leraar het signaal geeft, moet elke set een andere hoek zoeken dan die waarin ze zitten. Wie in het midden is, krijgt een punt. Bij dit spel verliest de ploeg die het eerst 5 of 10 punten haalt.

Het is belangrijk dat er tijdens het spel een volwassene is om op de kinderen te letten,  zodat er geen botsingen ontstaan. Bovendien is het een goede gelegenheid om gezonde competitie en wederzijdse zorg onder collega’s te bevorderen.

4. Lichamelijke opvoeding: de stille bal

Deze activiteit, hoewel het eenvoudig lijkt, test het vermogen van kinderen om bevelen op te volgen. Zo speel je het:

  • De kinderen moeten over het veld verspreid worden.
  • Dan moeten een of meer ballen tussen hen worden doorgegeven (afhankelijk van het aantal spelers) met als exclusieve voorwaarde dat ze niet mogen spreken.
  • Elke speler die spreekt of die een slechte worp of ontvangst maakt moet een door de leraar opgelegde test vervullen. Dat kan zijn een rondje rennen over het veld, push-ups doen, of sit-ups doen. Door geleidelijk ballen toe te voegen worden de moeilijkheidsgraad en het plezier van dit spel groter.
Three children holding a soccer ball, a basketball, and a volleyball.

5. De wraak van de leraar

Ideaal als warming-up bestaat deze activiteit uit het verdelen van de leerlingen over hetveld. Op dezelfde manier worden overal op de plaats schuimrubberen ballen neergelegd. De leraar moet vervolgens het bevel geven en naar de ballen toe rennen om te proberen er de kinderen (onder het middel) mee te raken. Elk kind dat er niet in slaagt een schot te ontwijken moet een straf krijgen, die gelijk kan zijn aan die in het vorige spel.

“Spel is het werk van de kindertijd”
-Fred Rogers-

6. Spelletjes voor lichamelijke opvoeding: steel de staart van de aap

Dit is een ideaal spel voor kinderen tussen 9 en 12 jaar.

  • De kinderen moeten over het veld verdeeld worden.
  • Elk van hen krijgt een lang touw aan zijn broek vastgemaakt. De touwtjes moeten je zo plaatsen dat ze ze gemakkelijk kunnen uittrekken en zichtbaar zijn.
  • Het spel bestaat eruit dat je probeert het touw van de tegenstanders te verwijderen zonder je eigen touw te verliezen.
  • Het spel is afgelopen als alle kinderen hun touw kwijt zijn of aan het eind van een door de leraar bepaalde tijd. In het laatste geval wint het kind met een grotere hoeveelheid touwtjes in zijn broek.

Net als deze spelletjes zijn er vele andere spelletjes om met kinderen te experimenteren. Met een beetje fantasie en vindingrijkheid kun je variaties op deze bedenken of nieuwe spelletjes maken. Je hebt ook niet veel materiaal nodig, dus ga je gang! Uren speelplezier staan je te wachten!


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.