De beste methoden om kinderen te leren lezen

28 oktober, 2020
Leren lezen is een van de belangrijkste dingen die een kind op school zal doen. Het kennen van de beste methoden om kinderen te leren lezen is voor zowel ouders als leerkrachten erg belangrijk.

Leren lezen is een van de belangrijkste dingen die kinderen zullen doen voordat ze 10 jaar worden. Alles in hun educatieve ontwikkeling, van de uitbreiding van hun vocabulaire tot hun prestaties in alle hoofdvakken, houdt met hun vermogen om te lezen verband. Het is daarom erg belangrijk om de verschillende manieren te leren kennen om kinderen te leren lezen.

Er zijn geen twee kinderen die op dezelfde manier leren lezen. Er zijn daarom verschillende methoden. De sleutel bij het zoeken naar methoden om kinderen te leren lezen, is meestal om één benadering te kiezen en eraan vast te houden.

Voor docenten is het echter een goed idee om verschillende methoden en strategieën te combineren. Op deze manier kunnen ze ze aan de behoeften van de kinderen in de klas aanpassen. Dit is vooral voor leerlingen met specifieke leerbehoeften belangrijk.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat motivatie de sleutel is. We moeten geduld hebben om negatieve associaties met school en leren in het algemeen te vermijden.

Vaardigheden voor het beginnen met lezen

Moeder leest kind voor

Kinderen beginnen de vaardigheden die ze nodig hebben om het lezen onder de knie te krijgen te verwerven vanaf het moment dat ze geboren worden. In feite kan een kind dat nog maar zes maanden oud is al onderscheid maken tussen de klanken van zijn moedertaal en die van een vreemde taal.

Op 2-jarige leeftijd kent hij al genoeg inheemse fonemen om regelmatig meer dan 50 woorden te produceren. Tussen 2-3 jaar leren veel kinderen verschillende letters te herkennen.

Naarmate de fijne motoriek vordert, neemt ook het vermogen om te schrijven, vormen te tekenen en kopiëren toe. We kunnen dit combineren om ze te helpen brieven te schrijven.

Er zijn veel manieren waarop ouders de vaardigheid voor het lezen van hun kinderen kunnen aanwakkeren. Het verwijzen naar letters wanneer ze een verhaal lezen, is er een van. Het kan ook nuttig zijn om hun kinderen naar hun dag te vragen en elke dag met hen te praten om de ontwikkeling van hun vertelvaardigheden te verbeteren.

Het is belangrijk om met je kinderen naar boekhandels en bibliotheken te gaan en ook om met hen samen te lezen. Hoe vaker kinderen met hun ouders, leerkrachten en verzorgers lezen, des te meer zullen we ervoor zorgen dat lezen een natuurlijk tijdverdrijf voor het gezin wordt.

Kinderen met de fonetische methode leren lezen

Een foneem is de kleinste fonologische eenheid, de kortste articulatie van een klinker en medeklinkergeluid. Fonemen zijn de basiseenheden van gesproken taal.

In een alfabetische taal worden klanken in letters en combinaties van letters vertaald om woorden te vertegenwoordigen. Lezen is daarom afhankelijk van het vermogen van een persoon om woorden in een reeks geluiden te decoderen. Codering is het tegenovergestelde proces van lezen en het is hoe we leren spellen.

De fonetische methode (ook wel fonetiek genoemd) helpt bij het lesgeven door enkele letters en klanken te lezen waaruit lettergrepen, woorden en zinsdelen bestaan.

Het is een methode die ons van de eenvoudigste naar de meer complexe brengt. Het gemakkelijkste is om van het herkennen van de eerste letter naar het lezen van de lettergreep te gaan. Het moeilijkste is om eerst de woorden te lezen en dan beetje bij beetje verder te gaan in de richting van het doel om de hele zin te lezen.

Dit is een van de meest populaire methoden om kinderen te leren lezen. Het is tegelijkertijd ook een van de meest gebruikte. In het begin kan de voortgang traag zijn en zijn er veel pauzes tijdens het lezen. Beetje bij beetje worden de cognitieve processen die betrokken zijn bij de ‘vertaling’ tussen letters en klanken automatisch en vloeiender.

Lezen met het blote oog

Deze methode leert op woordniveau lezen. Kinderen slaan het decoderingsproces over en spreken de woorden niet met hun letters en lettergrepen uit. In plaats daarvan leren ze lezen door de geschreven vorm van de woorden te herkennen.

De context is belangrijk en het bieden van afbeeldingen kan helpen. Bekendere woorden kunnen aanvankelijk opzichzelfstaand worden gepresenteerd, vervolgens in korte zinnen en ten slotte in langere zinnen.

Naarmate hun vocabulaire groeit, beginnen kinderen regels en patronen voor zichzelf te ontdekken en deze zullen hen dan helpen om nieuwe woorden te lezen.

Het lezen via deze methode is een automatisch proces en wordt soms in één oogopslag lezen genoemd. Nadat ze verschillende keren aan verschillende woorden zijn blootgesteld, zullen kinderen de meeste woordenschat die ze op het eerste gezicht vinden, gaan lezen.

De taalkundige ervaringsmethode om kinderen te leren lezen

Kinderen te leren lezen

De taalkundige ervaringsmethode voor het leren lezen is gebaseerd op persoonlijk leren. Daarin zijn de onderwezen woorden voor elk kind anders. Het idee is dan dat het veel gemakkelijker is om woorden te leren die een kind kent.

Leraren en ouders die deze methode toepassen, kunnen verhalen maken waarin de favoriete woorden van een kind in verschillende contexten worden gebruikt. Kinderen kunnen bijvoorbeeld tekeningen maken van die woorden en ze in een map tot een bijzonder leesboek samenvoegen.

We kunnen deze woorden in kinderliteratuur opzoeken en ze gebruiken om kinderen te helpen de betekenis van woorden te raden die ze niet kennen, naargelang en wanneer ze in elke context voorkomen. Dit is een geweldige strategie om het begrip te verbeteren.

Kortom, wanneer je kinderen leert lezen, is het essentieel om met de behoeften en interesses van elk kind rekening te houden. We moeten goed letten op hoe ze zich ontwikkelen en altijd alert op hun specifieke behoeften zijn.

  • Lilliana Borrero Botero. Enseñando a leer: Teoría, práctica e intervención. Editorial Norma, 2008.