Gebruik van de Doman-methode om tijdens de vroege kinderjaren te leren lezen

Een baby kan al gestimuleerd beginnen te worden door activiteiten op leesgebied vóór het eerste levensjaar. Dit is de overtuiging van Glenn J. Doman.
Gebruik van de Doman-methode om tijdens de vroege kinderjaren te leren lezen
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Geschreven door Gladys González

Laatste update: 22 december, 2022

Lezen en schrijven zijn de belangrijkste vaardigheden die mensen onderscheiden van elk ander levend wezen. Deze twee activiteiten zijn de belangrijkste instrumenten waarmee we ons intellect ontwikkelen. Daarom willen we je een praktische gids aanbieden voor de Doman-methode. Hiermee kun je jouw kind leren lezen vanaf 8 maand oud.

Een baby kan al gestimuleerd beginnen te worden door activiteiten op leesgebied vóór het eerste levensjaar. Dit is de overtuiging van Glenn J. Doman. Hij is de ontwikkelaar van de methode die de wereld op zijn kop heeft gezet en ouders heeft verbaasd wanneer ze zien dat hun kinderen in korte tijd honderden woorden kunnen verwerken.

Andere onderzoekers beweren zelfs dat de woordenschat van baby’s kan worden verrijkt door het lezen van verhalen vanaf de eerste maand van hun leven.

Ze begrijpen de betekenis van elk woord misschien eerst niet, maar zodra ze de informatie opslaan, zal het niet lang meer duren voordat ze deze woorden kunnen koppelen aan objecten in de wereld om hen heen.

En dit is precies wat de Doman-methode is: alledaagse elementen in het leven van het kind gebruiken om hen te leren wat het woord is dat daarbij hoort. Flashcards of kleine posters zullen helpen om associaties te vormen en om te onthouden hoe je woorden spelt.

De Doman-methode om te leren lezen

Gebruik van de Doman-methode

Het klinkt als een ongelooflijke prestatie, nietwaar? De meest sceptische mensen zullen denken dat dit onmogelijk is, door de gewoonte om het alfabet aan kinderen te leren voordat ze woorden leren. Daar ligt het verschil tussen de Doman-methode en andere strategieën, waarin abstracte kennis een vertrekpunt is voor leren, zoals letters.

De benadering van Doman om te leren begint bij het vertrouwde, wat het kind weet, en gaat vervolgens over op het abstracte. Deze aanpak maakt gebruik van de leersnelheid van kinderen, die graag informatie, kennis en nieuwe dingen willen leren.

Men erkent het werk van Glenn J. Doman wereldwijd dankzij de lancering van een netwerk van Institutes for the Achievement of Human Potential, gevestigd in de Verenigde Staten. Ze zijn erop gericht kinderen aan te moedigen hun cognitieve, emotionele en fysieke vermogens volledig te benutten.

Laten we eens kijken wat de Doman-methode precies inhoudt, zodat we onze kinderen al op jonge leeftijd kunnen leren lezen.

Hoofdpunten van de Doman-methode

Leer je kind lezen met de Doman-methode

Men moet de methode toepassen in kleine sessies die niet langer dan 10 minuten mogen zijn. Als het kind jonger is dan een jaar, is het het beste om slechts drie minuten les te geven. Het belangrijke is dat ze zich niet vervelen, zodat ze actief geïnteresseerd blijven. Dagelijks worden drie sessies gedaan en elke dag wordt een nieuwe groep woorden toegevoegd.

Deze kleine details zullen een groot verschil maken. Als je kind jonger is dan 18 maanden zijn de kaarten die je moet gebruiken groot (15 x 60 cm), de letters zijn 12 cm hoog en 2 cm dik, de woorden moeten in het rood worden afgedrukt en de kaarten moeten op 45 cm afstand van je baby worden geplaatst.

Voor kinderen die ouder zijn dan anderhalf jaar zijn de kaarten iets kleiner (10 x 60 cm), de letters zijn nu zwart en hebben een hoogte van 7,5 cm en zijn 1 cm dik. Plaats deze op een meter afstand van je kind.

Behandel deze les niet als een verplichting want de leuke sfeer van de sessies zal je kinderen helpen alert te blijven en meer te willen leren.

Organisatie en discipline

Kies groepen woorden in categorie (familie, huis, lichaamsdelen). Elke groep moet vijf woorden bevatten, één op elke kaart. Op de eerste dag laat je je kind een categorie zien, maar op de tweede dag moet je een andere categorie toevoegen en heb je 10 kaarten. De derde dag voeg je nog een categorie toe, voor een totaal van 15 woorden.

Vervolgens voeg je elke dag een groep toe tot je de vijfde dag bereikt. Doe dit tot je 25 woorden gebruikt tijdens elk van de drie dagelijkse sessies. Op de zesde dag moet je de eerste groep woorden weg doen. Voeg een andere groep toe om de 25 kaarten te behouden.

Op deze manier zal elke groep woorden gedurende vijf dagen aan je kind worden laten zien. 15 Sessies in totaal is genoeg tijd voor hem om elk van de woorden te onthouden.

Van vertrouwde, naar abstacte concepten

In het begin kun je ongeveer 200 kaarten maken waarmee je materiaal hebt voor de hele maand. Vergeet niet dat je dagelijks drie korte lessen moet geven. Maak het leuk en laat het niet voelen als een les. Vergeet niet dat je de lessen overal kunt doen. In elk deel van het huis maar bijvoorbeeld ook terwijl je in de wachtkamer van de dokter zit, of waar je ook maar wilt.

Jij en je kind moeten plezier hebben terwijl hij leert.

Ga van vertrouwde concepten naar abstracte. Begin door je kind de woorden te leren die zijn omgeving omschrijft: fles, vader, moeder, water, bed, hand, neus.

Nu je de categorieën hebt doorlopen die naar je gezinsomgeving verwijzen, kun je andere woorden opnemen. Probeer woorden die zijn gekoppeld aan andere omgevingen zoals het park, school en het huis van zijn oma. Zijn woordenschat zal zich dus geleidelijk uitbreiden met de namen van je familieleden, kleuren en alles wat je maar kunt bedenken.

Probeer je kind te vertellen over welk voorwerp je het hebt e lke keer dat je hem een nieuw woord leert. Dit zal hem helpen om verbindingen te leggen en hierdoor zal het nog makkelijker voor hem zijn.

Het idee van deze methode is om uit te gaan van dat wat bekend is. Van begrijpen hoe woorden worden geschreven, naar wat abstract is. Uiteindelijk zal je kind begrijpen wat wordt uitgebeeld door de letters en de geluiden. Wanneer je kind begrijpt wat een woord is zal het gemakkelijker voor hem zijn om de naam van elke letter te begrijpen en hoe lettergrepen, woorden en zinnen worden gevormd.

Het is niet alleen leren, ook spelen

Breng deze instructies in de praktijk. Je zult zien dat de Doman-methode niet alleen een mogelijkheid is om je kind te laten beginnen met lezen en schrijven. Het geeft je ook tijd om met hem te delen en te genieten terwijl je zijn intelligentie stimuleert.

Wees niet bang om het eens te proberen. Vertrouwen zal je helpen om kennis over te brengen op je kind. Dus, ga ervoor!


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Díaz, J. Q., & Llamas, J. L. G. (2013). Sobre el Aprender a leer. Acerca de las inquietudes que suscita la elección de un método para enseñar a leer. Libreria-Editorial Dykinson.
  • Fundación Iberoamericana Down 21. (s. f.). Método Doman. Recuperado 2009, julio 17, de: http://www.down21.org/educ_psc/educacion/tecnica_inetrvencion/doman.htm
  • Mejía, D. N. (2010). Lectura en pañales para llegar a la escuela. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 873-883. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3356276
  • Suárez, L. B., & Carbajal, K. C. (2012). Aplicación del Método Doman para disminuir la dislalia funcional en niños de 5 años de la institución educativa Nº 252 “Niño Jesús” del distrito de Trujillo, 2012. Perspectivas en primera infancia, 1(1).
  • Valadez, Á., Ángel, M., Gómez Zermeño, M. G., & García Mejía, I. A. (2013). Diseño de un recurso educativo multimedia basado en la Metodología Doman para mejorar la enseñanza de la lectura en el nivel preescolar. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/2865

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.