11 Voordelen van met de hand schrijven voor kinderen
De kinderen van nu moeten, net als die van vorige generaties, de techniek van het met de hand schrijven leren. De voordelen van met de hand schrijven zijn namelijk ontelbaar als het gaat om de ontwikkeling van kinderen.
We leven in het digitale tijdperk, waarin we bijna elke dag het toetsenbord van een of ander elektronisch apparaat gebruiken om een zoekopdracht op internet uit te voeren, een document te schrijven, een formulier in te vullen, enz. Kortom, om te typen. Typen is een essentiële activiteit geworden in het hedendaagse dagelijkse leven, maar we mogen het handschrift niet vergeten.
Blijf lezen en kom alles te weten over de voordelen van met de hand schrijven!
“Schrijven is het schilderen van de stem.”
-François Marie Arouet Voltaire
11 voordelen van met de hand schrijven voor kinderen
De handeling van het overtrekken van letters op papier brengt een veelheid aan vaardigheden en leerprocessen met zich mee die onbewust worden uitgevoerd en gunstig zijn voor de algehele ontwikkeling. Hieronder volgt een lijst van enkele van de belangrijkste voordelen van met de hand schrijven.
1. Met de hand schrijven bevordert de verwerving van motorische vaardigheden
Om correct met de hand te kunnen schrijven, is het belangrijk om over een reeks motorische vaardigheden te beschikken, zoals de volgende:
- Het potlood stevig vasthouden.
- Hand-oog coördinatie.
- Beheersing van rechte en gebogen streken.
De verwerving van dergelijke vaardigheden bevordert de ontwikkeling van fijne psychomotorische vaardigheden. Dat wil zeggen, het vermogen om kleine, gecoördineerde en precieze bewegingen uit te voeren.
“Het doel van de manuele ontwikkeling is het bereiken van een goede beheersing van fijne bewegingen, begrip en precisie. Daarvoor moet de grove motoriek de optimale en noodzakelijke rijpheid hebben bereikt die het mogelijk maakt ze te perfectioneren”.
– Bachelor of Science in het onderwijs María Pérez –
2. Schrijven met de hand verbetert de concentratie
Een ander groot voordeel van schrijven met de hand is dat het een hoge mate van concentratie vereist. Dus als kinderen papier en potlood pakken om te schrijven, worden ze gedwongen om goed op te letten, en fouten in spelling en schrijven te vermijden.
3. Verhoogt de geheugencapaciteit
Volgens een studie die onlangs is gepubliceerd in het tijdschrift Grenzen in de psychologie , (Engelse link) wanneer kinderen en jongeren handmatig schrijven, vertonen ze meer hersenactiviteit dan wanneer ze op een toetsenbord schrijven. Deze manier van schrijven helpt hen informatie gemakkelijker te onthouden en op te roepen, zodat de geheugencapaciteit wordt vergroot.
4. Vergemakkelijkt het leren lezen
Schrijven en lezen zijn nauw met elkaar verbonden. Zozeer zelfs dat het leren en perfectioneren van een van deze vaardigheden de ontwikkeling van de andere ten goede komt.
Bij het schrijven met de hand moeten kinderen nadenken over elk van de letters die ze willen reproduceren en hoe ze het bijbehorende handgebaar moeten uitvoeren. Zo raken kinderen beetje bij beetje en op een natuurlijke manier vertrouwd met de letters van het alfabet, waardoor ze ze sneller en efficiënter kunnen lezen.
5. Bevordert het begrip en de ontwikkeling
Door het schrijven met de hand neemt de verbinding van ideeën en wijzen van representatie toe. Dat wil zeggen, het maakt grotere conceptuele associaties mogelijk voor de uitleg van ideeën. Dat is waarom zouden kinderen op school moeten worden blootgesteld aan schrijf- en tekenactiviteiten, omdat ze zo neuronale oscillatiepatronen tot stand kunnen brengen die gunstig zijn voor het leren.
6. Ontwikkeling van het manuele denkvermogen
De ontwikkeling van het manuele denkvermogen is vanuit evolutionair oogpunt fundamenteel en dit gebeurt bij kinderen door spelen, knutselen, tekenen en schrijven. Vandaar het belang van het oefenen van handmatig schrijven.
Dit denkvermogen vereist vaardig en vitalistisch denken, dat kennis niet naar bewustzijn en de materie stuurt, maar naar een soort werkelijkheid die geboren wordt en zich ontvouwt in de biologische activiteit van de mens. Met andere woorden, in de hand die aanraakt, in plaats van in het oog dat ziet.
7. Met de hand aantekeningen maken helpt conceptuele prestaties
Studenten die met de hand aantekeningen maken, reageren beter op vragen dan studenten die digitale aantekeningen maken. Schrijven met de hand helpt bij het samenvatten en organiseren van informatie en zorgt voor een betere codering.
Met andere woorden, het gebruik van papier vergemakkelijkt op neurologisch niveau de associatie. Dat wil zeggen, het wat en waar van informatie in de hippocampus (Spaanse link), het deel van de hersenen dat betrokken is bij coderen en onthouden.
8. Met de hand schrijven stimuleert hersencircuits
Schrijven met de hand is een van de meest complexe hersenactiviteiten (Spaanse link), waarbij de invloed ervan op de ontwikkeling van de persoonlijkheid, zowel de cognitieve als de motorische aspecten, gemodelleerd wordt, zoals we al gezien hebben. Bij het schrijven met de hand worden vooral drie gebieden gestimuleerd: de fusiforme gyrus, de inferieure frontale gyrus en de achterste pariëtale cortex.
“Zoals alle cognitieve activiteiten zijn de taken waarbij het handschrift betrokken is – van het schrijven van letters, lettergrepen en woorden tot productief schrijven – afhankelijk van een goede werking van de hersenen.”
– Filosofe María Agustina Miranda en anderen -.
9. Helpt emoties te beheersen
Met de hand schrijven is therapeutisch, maakt emoties los, en verlicht stress en angst. In feite is aangetoond dat tekenen en schrijven het angstniveau bij kinderen helpt verminderen.
10. Het helpt kinderen hun vaardigheden te ontwikkelen in andere activiteiten zoals spelen, tekenen of kleuren
Handschrift is een doorslaggevend aspect van de fijne motoriek en heeft als zodanig betrekking op de coördinatie van neurologische, bot- en spierfuncties. In feite gaat het om de verfijning en specificiteit van de beheersing van grove bewegingen, in termen van doelgerichtheid, precisie en berekening.
Een van de voordelen van het schrijven met de hand is de ontwikkeling van de hand-oog coördinatie. Deze bestaat uit de ontwikkeling van speelse en artistieke ervaringen die de werking van vier elementen combineren: het lichaam, het gezichtsvermogen, het gehoor en de beweging van het lichaam naar een doel.
11. Het opent de weg naar professioneel succes
Veel beroepen zijn gebaseerd op de waarde van kennis en vooral op het vermogen om informatie te organiseren, te systematiseren en te verwerken. Het schrijven met de hand consolideert de basis van deze neurologische en cognitieve operaties.
Succes zal in grote mate verband houden met het vermogen om het leren te beheersen, te onthouden en flexibele en creatieve verbanden (Spaanse link) te leggen, elementen die door de voortdurende beoefening van het schrijven met de hand worden vergemakkelijkt, bevorderd en versterkt.
Over de toekomst van schrijven met de hand
Het valt niet te ontkennen dat nieuwe technologieën een revolutie teweegbrengen in het onderwijs. In feite is digitale competentie al jaren een van de belangrijkste competenties in het onderwijscurriculum, wat inhoudt dat kinderen vanaf de vroegste schooljaren leren op de juiste manier om te gaan met informatie- en communicatietechnologieën.
Een van de vaardigheden die kinderen op school moeten verwerven is weten hoe ze een computer moeten gebruiken. En dus ook hoe ze er behendig op moeten schrijven. Maar om dit doel te bereiken moeten ze eerst met de hand leren schrijven. Zodra ze genoeg oefening hebben opgedaan om de letters met gemak na te trekken, worden ze geïntroduceerd in de wereld van het typen.
Het doel is dus, zoals Dr. Berninger uitlegt, kinderen te leren hybride schrijvers te zijn, zodat ze de eisen van de maatschappij van vandaag en morgen aankunnen.
Het is duidelijk dat de tijden veranderd zijn. Door de technologische vooruitgang is er steeds minder handschrift. Maar dat betekent niet dat het een vaardigheid is die moet verdwijnen of die we helemaal moeten vervangen.
Schrijven met de hand is een menselijke vaardigheid die niet verloren mag gaan. Om dat te voorkomen is het belangrijk om kinderen van jongs af aan deze vorm van schrijven aan te leren en het gebruik ervan in het dagelijks leven aan te moedigen.
Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.
- Aimacaña, M., & Soledad, M. (2016). Motricidad fina en el proceso de la pre escritura en niños de 5 a 6 años en 1° de EGB de la Unidad Educativa Eloy Alfaro en la ciudad de Quito, Periodo 2014-2015 (Bachelor’s thesis, Quito: UCE).
- Altay, N., Kilicarslan-Toruner, E., & Sari, Ç. (2017). The effect of drawing and writing technique on the anxiety level of children undergoing cancer treatment. European Journal of Oncology Nursing, 28, 1-6. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1462388917300686
- Alstad, Z., Sanders, E., Abbott, R. D., Barnett, A. L., Henderson, S. E., Connelly, V. y Berninger, V. W. (2015). Modes of alphabet letter production during middle childhood and adolescence: Interrelationships with each other and other writing skills. Journal of writing research, 6(3), 199.
- Arévalo Catalán, I. I. (2018). El futuro de la enseñanza de la escritura manual en la era tecnológica.
- Franco Vargas, A. G., & Torres Mota, S. M. (2022). La motilidad ocular en el desarrollo de la escritura en niños de 5 a 6 años (Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil-Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación).
- Hernández, J. D. O., Aguilar, E. J., & García, F. G. (2015). El hipocampo: neurogénesis y aprendizaje. Rev Med UV, 21-28.
- Klass, P. (27 de junio de 2016). Why handwriting is still essential in the keyboard age. The New York Times.
- Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI: um desafío para a educação do século XXI. Educación y educadores, 11(2), 191-210.
- Miranda, M. A., & Abusamra, V. (2014). Bases Neurales de la escritura: una revisión. In VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXI Jornadas de Investigación Décimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.
- Ose Askvik, E., Van der Weel, F. R., y Van der Meer, A. L. (2020). The Importance of Cursive Handwriting Over Typewriting for Learning in the Classroom: A High-Density EEG Study of 12-Year-Old Children and Young Adults. Frontiers in Psychology, 11, 1810.
-