4 onderwijstrends voor de toekomst

Enkele onderwijstrends voor de toekomst van kinderen zijn het leren van sociale vaardigheden, het ontwikkelen van creativiteit en het gebruik van technologieën.
4 onderwijstrends voor de toekomst
Nadia Yépez Suarez

Geschreven en geverifieerd door de docente neuropedagogiek Nadia Yépez Suarez.

Laatste update: 25 augustus, 2023

Wat zijn de 4 onderwijstrends voor de toekomst die je kinderen nodig zullen hebben om vooruit te komen? Als we ons als ouders afvragen hoe de toekomst van onze kinderen eruit ziet, relateren we dat meestal aan school. Daarom vertellen we je hieronder welke onderwijstrends worden waargenomen en gebaseerd zijn op een aantal gemeenschappelijke aspecten.

1. Sociale vaardigheden

Leren samenleven impliceert dat ze sociale vaardigheden hebben ontwikkeld die hen in staat stellen om goed met elkaar om te gaan in groepen, of dat nu binnen het gezin, op school of op het werk is. Het is belangrijk om ze te kennen en ze van jongs af aan te ontwikkelen om in een team te kunnen werken, meningen, gedachten of verlangens te kunnen uiten en een gezonde coëxistentie te kunnen respecteren.

Als we het vanuit de neurowetenschappen bekijken, maken sociale vaardigheden sinds de oudheid deel uit van onze evolutionaire ontwikkeling, omdat we gevormd zijn om samen te leven in een samenleving.

Duizenden jaren lang hebben mensen zich ontwikkeld op zoek naar gemeenschappelijk welzijn en samengewerkt in sociale acties. Onze relatie met anderen is het succes voor ons om te overleven, dus is het belangrijk om deze vaardigheden te leren. Hoe meer we ze oefenen, hoe beter we ons zullen voelen.

Onderwijstrends die kinderen helpen vooruit te komen in de toekomst
Als we onze kinderen helpen sociale vaardigheden te ontwikkelen, bevorderen we hun gevoel van eigenwaarde, eigenwaarde en veiligheid. Daarnaast moeten we ze in relatie tot de ander leren om elkaar met genegenheid en respect te behandelen.

2. Emoties

Het is belangrijk dat we onze kinderen van jongs af aan helpen hun emoties te identificeren, zodat ze die kunnen reguleren. Deze emoties maken deel uit van ons dagelijks leven en bepalen dus onze besluitvorming, onze relatie met anderen en hoe we in het bijzonder handelen. Op deze manier zullen onze kinderen beter in staat zijn om uitdagingen aan te gaan en frustraties te verdragen.

We kunnen ons een situatie herinneren waarin we controle hadden over onze emoties en onze reactie ons in staat stelde om de beste beslissing te nemen. Er waren echter ook situaties waarin de impuls het won en de resultaten niet de beste waren.

De neurowetenschapper Eduard Punset herinnert ons eraan dat we tussen de leeftijd van 4 en 10 jaar de emoties van kinderen moeten activeren, zodat ze de nodige intellectuele nieuwsgierigheid krijgen. Maar hoe kunnen we dit doen als we emoties niet herkennen?

Het is het beste om te beginnen met het identificeren van vreugde en welke activiteiten of situaties in het dagelijks leven ons een gelukkig gevoel geven. De neurowetenschappen hebben ons laten zien dat we het moeten hebben over een affectief en cognitief brein. Dankzij de wetenschappelijke vooruitgang kunnen we namelijk bevestigen dat emoties een fundamentele rol spelen in ons leven en vooral bij het leren.

3. Onderwijstrends: creativiteit en verbeelding

Volgens Fuentes en Torbay (2004) is creativiteit onmisbaar voor persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor professionele training en succes. Het wordt aangevuld door de erkenning dat, in deze tijden waarin alles zo snel verandert, creativiteit fundamenteel is voor de ontwikkeling van de persoon door zijn of haar vermogen om te reageren op individuele en sociale behoeften te bevorderen.

In deze tijden zijn creatieve en fantasierijke mensen nodig, die elementen, hulpmiddelen en processen kunnen bedenken om collectieve problemen of behoeften op te lossen. Hiervoor moeten ze meer openstaan voor het nieuwe ten gunste van de samenleving waarin ze zich ontwikkelen.

Creativiteit is voor de neurowetenschappen het superieure vermogen dat cultuur bevordert, creëert en in stand houdt. Het maakt ook de transformatie van de omgeving mogelijk met flexibel en integratief denken. Bovendien impliceert het het hoogste cognitieve proces, omdat het vereist dat informatie, redenering, resolutie en andere zaken in overweging worden genomen om iets nieuws en anders te creëren.

Een meisje maakt haar huiswerk met behulp van een tablet
Het is essentieel om minderjarigen op te leiden in het gebruik van technologieën, zodat ze deze op een positieve manier kunnen gebruiken, in overeenstemming met de activiteit die ze moeten uitvoeren.

4. Gebruik van technologieën

Door de technologische revolutie die we meemaken, kunnen we kinderen ‘digital natives’ noemen. Dit betekent dat ze geboren zijn in een wereld waarin we verbonden zijn om taken uit te voeren die we ons voorheen niet konden voorstellen. Dat wil zeggen, we gebruiken verschillende technologische apparaten om onder andere bankoverschrijvingen te doen, online te winkelen, te communiceren, te studeren, medische consulten te doen of thuis te werken.

Gepersonaliseerd onderwijzen en leren

Deze onderwijstrends voor de toekomst kunnen zowel binnen het gezin als op school helpen om te werken aan de vorming van het emotionele, persoonlijke en sociale welzijn van kinderen. Het is belangrijk om op een persoonlijke manier te onderwijzen en te leren, waarbij het eigen tempo van het kind wordt gerespecteerd en de eigen capaciteiten worden gestimuleerd. Het is ook belangrijk om intelligente klaslokalen of ruimtes die het gebruik van technologie bevorderen te promoten.

Hoe sneller je je kind helpt, hoe sneller je de dialoog, het vertrouwen, de vrijheid en de liefde thuis kunt bevorderen en een school kunt vinden die deze onderwijstrends voor de toekomst bevordert. Onthoud tot slot dat al deze sociale omgevingen een emotioneel, sociaal, creatief en cognitief brein (Spaanse link) vereisen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Bisquerra, R.; Punset, E.; Mora, F.; y otros. 2021. ¿Cómo educar las emociones? La inteligencia emocional en la infancia y la adolescencia. Esplugues de Llobregat (Barcelona): Hospital Sant Joan de Déu.
  • Franco Justo, C., & Justo Martínez, E. (2009). Efectos de un programa de intervención basado en la imaginación, la relajación y el cuento infantil, sobre los niveles de creatividad verbal, gráfica y motora en un grupo de niños de último curso de educación infantil. Revista Iberoamericana De Educación49(3), 1-11.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.