Eenvoudige technieken om kinderen te helpen hun emoties te uiten

Efficiënte emotionele expressie betekent meer welzijn. Daarom kun je een aantal technieken gebruiken om kinderen te helpen hun emoties te uiten.
Eenvoudige technieken om kinderen te helpen hun emoties te uiten

Laatste update: 15 juni, 2023

Het identificeren en uiten van emoties is niet gemakkelijk, vooral niet voor kinderen. Door de dag heen ervaren mensen verschillende emoties die ons informatie geven over hoe we ons voelen bij wat er gebeurt. Het punt is dat we ons er niet altijd van bewust zijn, dus is het een uitdaging om ze op de juiste manier uit te drukken. Dit alles gezegd hebbende, zullen we in het volgende artikel 6 technieken aanbieden om kinderen te helpen hun emoties te uiten.

Technieken om kinderen te leren hun emoties te uiten

In dit geval hebben we het specifiek over emotionele expressie tijdens de kindertijd. Kinderen zitten in het proces van opgroeien, en het is te verwachten dat ze nog niet weten hoe ze moeten identificeren, benoemen of uitdrukken wat ze voelen. Hier lees je hoe je kinderen kunt helpen emoties als vreugde, verdriet, angst, woede of frustratie te uiten.

1. Emoties benoemen

Emoties zijn even abstract als algemeen. Als volwassenen in het dagelijks leven emoties benoemen, nemen kleintjes woorden als “ blij” , “ verdrietig” of boos” op in hun woordenschat en begrijpen ze beter de betekenis ervan.

Om je kinderen te helpen uit te drukken hoe ze zich voelen, kun je dus beginnen met woorden te geven aan je eigen emoties. Als je bijvoorbeeld wacht om bij de dokter gezien te worden en je bent boos dat de dokter te laat is, kun je zeggen: “Ik ben boos dat de dokter te laat is. Ik ben boos dat de dokter er zo lang over doet om je te zien.” Of, als je door een prachtig park loopt, kun je zeggen: “Ik ben zo blij dat ik hier ben en dat ik hier tijd kan doorbrengen. Ik ben zo blij dat ik hier een leuke tijd heb.”

Een moeder helpt haar kind emoties te benoemen
Een van de meest effectieve manieren voor kinderen om emoties te leren uiten is er in het dagelijks leven over te praten.

2. Identificeer de emoties van personages in verhalen en films

Verhalen of films zijn uitstekende gelegenheden voor kinderen om te leren over emoties. In die verhalen of films kunnen kinderen hun eigen emoties weerspiegeld zien in de personages.

Soms kan het herkennen van wat iemand anders voelt gemakkelijker zijn dan het ontcijferen van je eigen gevoelens. In dit verband kan het heel nuttig zijn om de kinderen uit te nodigen om te praten over wat er in een film of in het verhaal gebeurt met betrekking tot stemmingen. Je kunt de dialoog bijvoorbeeld leiden door vragen te stellen als  Wat voelt dit personage? Waardoor voelen ze zich zo? Hoe zou jij je in deze situatie voelen?

3. Maak een woordenboek van emoties om kinderen te helpen hun emoties te uiten

Kinderen moeten weten dat emoties een fundamenteel onderdeel van het leven zijn en iets wat alle mensen delen. Tegelijkertijd is het belangrijk hen uit te leggen dat, hoewel sommige prettig en andere onprettig zijn, elke emotie geldig is. Ze voelen is natuurlijk en ze vrijelijk uiten is belangrijk, omdat het ons helpt ons beter te voelen.

Dus, wat dacht je ervan om samen een woordenboek van emoties te maken? Alles wat je nodig hebt is een mooi notitieboekje en verschillende potloden om in woorden of tekeningen op te schrijven wat elke emotie voor hen betekent.

De enorme hoeveelheid bestaande emoties kan kinderen in het begin overweldigen. Daarom is het goed om dit project te beginnen met de 6 basisemoties: woede, verdriet, vreugde, walging, angst en verbazing.

4. Speel rollenspellen

Gebaren en gezichtsuitdrukkingen zijn het meest zichtbare deel van emoties. Ze zijn met het blote oog zichtbaar en geven ons vaak een aanwijzing over hoe de persoon naar wie we kijken zich voelt.

Het leren uitdrukken van emoties kan heel dynamisch en leuk zijn. In dit verband kunnen mime- of rollenspellen heel nuttig zijn. Je kunt bijvoorbeeld spelen dat men een emotie kiest om met het lichaam na te spelen, zonder een woord uit te spreken, en de ander moet raden wat de emotie is. Iets soortgelijks kan gedaan worden met afbeeldingen uit tijdschriften, kranten of pictogrammen om de emotionele toestanden te identificeren van degenen die erin voorkomen.

5. Stel leuke vragen

Emoties zijn diep complexe mentale processen. Het is niet gemakkelijk om ze in een paar woorden duidelijk te beschrijven. Om kinderen hun eigen emoties beter te laten leren kennen, kunnen we ze speelse vragen stellen zoals deze: “ In welk deel van het lichaam voel je woede? Als vreugde een voorwerp was, wat zou het dan zijn? En als het een kleur was? Als angst met je kon praten, wat zou het je dan vertellen?”

Bovendien zullen kinderen aan de hand van deze vragen moeten werken aan introspectie, terwijl ze hun creativiteit vergroten. Het is essentieel om hen gerust te stellen, duidelijk te maken dat er geen goed antwoord is en te benadrukken dat dit een spel is waarbij er geen winnaars of verliezers zijn.

A little girl playing with a stuffed rabbit that's wearing a medical mask.
Rollenspellen kunnen gebruikt worden om situaties te creëren waarbij emoties een rol spelen. Kinderen worden in een hoofdrol geplaatst en zullen deze moeten herkennen.

6. Voer een rollenspel uit rond alledaagse situaties

Rollenspel is een dynamisch voorstel waarmee op een eenvoudige en geestige manier geleerd kan worden. Hypothetische situaties die zich op school, in het openbaar of thuis kunnen voordoen, kunnen worden gepresenteerd en de kinderen kunnen doen alsof ze die momenten spelen. Bovendien moeten ze verschillende alternatieven evalueren om een beslissing te nemen of een conflict proberen op te lossen.

Het belang van kinderen om hun emoties te leren uiten

Expressie is een basisaspect van emotionele intelligentie en is fundamenteel voor de psychologische gezondheid van mensen. Het is goed te benadrukken dat het mogelijk is om te leren je gevoelens te uiten, zelfs op volwassen leeftijd.

Het vermogen van kinderen om hun emoties van jongs af aan te uiten is echter van groot belang. Het is een waardevol hulpmiddel om steun van anderen te krijgen. Het helpt ook bij het ontwikkelen van empathie en assertiviteit, terwijl het een gevoel van opluchting en bevrijding opwekt dat resulteert in een groter emotioneel welzijn.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Aresté-Grau, J. (2015). Las emociones en Educación Infantil: sentir, reconocer y expresar (Bachelor’s thesis).
  • Muslera, M. (2016). Educación Emocional en niños de 3 a 6 años.
  • Salguero, M. J. C. (2011). Importancia de la inteligencia emocional como contribución al desarrollo integral de los niños/as de educación infantil. Pedagogía magna, (11), 178-188.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.