Manieren om creativiteit te stimuleren met technologie

30 juli, 2020
Omdat het zo belangrijk is, vraag je je misschien af of je iets kunt doen om de creativiteit te stimuleren met technologie. Vandaag laten we je zien wat mogelijk is en hoe je dit kunt doen.
 

Creativiteit wordt snel een van de meest gewaardeerde vaardigheden van de 21e eeuw. Volgens een rapport van 2018 van het World Economic Forum is het een van de drie meest gewilde vaardigheden waarnaar werkgevers in 2020 zullen zoeken. En er zijn veel manieren om creativiteit te stimuleren met technologie.

Uit een IBM-enquête bleek zelfs dat 60% van de CEO’s van mening is dat creativiteit tegenwoordig de belangrijkste kwaliteit van leiderschap is. Het is een geweldige tool die je tot je beschikking hebt. Het kan echter dat je het niet zo efficiënt mogelijk gebruikt met technologie.

“Hoewel mensen technologie soms zien als een afleiding in educatieve omgevingen of op de werkplek, is het ook waar dat het een groot potentieel heeft. Het kan je helpen op nieuwe manieren te denken en originele ideeën te creëren. ”

Als je wilt weten hoe je creativiteit kunt stimuleren met technologie of je kinderen elke dag creatiever kunt maken, laten we je enkele manieren zien om dit te doen. Het is mogelijk als je een paar richtlijnen volgt.

Creativiteit stimuleren met technologie door te zoeken naar de juiste afleiding

Mensen klagen vaak dat technologie een afleiding kan zijn. Dit komt omdat het helemaal waar is. Ja, technologie kan behoorlijk afleiden. Als het echter om creativiteit gaat, blijkt uit onderzoek dat afleiding een goede zaak kan zijn.

Kinderen zijn creatief met technologie
 

Neurowetenschappers van Harvard University en de Universiteit van Toronto voerden een onderzoek uit, waaruit bleek dat mensen met een laag vermogen om afleiding te weerstaan, een veel rijkere mix van creatieve gedachten hebben. Kortom, afleiding kan goed zijn.

Als je nuttige ideeën wilt creëren, moeten zowel mensen die snel afgeleid worden als mensen die zich goed concentreren, leren hoe ze zich kunnen laten meeslepen door afleiding. Ze moeten echter leren hoe ze zich kunnen afstemmen op de ‘juiste’ afleiding.

In die zin moet je je kinderen begeleiden. Als ze worden afgeleid door technologie, wat zeer waarschijnlijk is, moeten ze het op de juiste manier doen. Ze moeten afleidingen kiezen die hen iets leren, of hen inspireren om ergens aan te gaan werken.

Sta open voor nieuwe dingen

Dingen blijven niet altijd hetzelfde en ze kunnen veranderen. In technologie is dit ook waar. Als dingen echter veranderen, kunnen mensen zich er ongemakkelijk bij voelen. Een belangrijk kenmerk van creatieve mensen is het openstaan ​​voor nieuwe ervaringen, kansen en ideeën.

Op een dag zal een website die jij of je kinderen gebruiken, veranderen en er anders uitzien. Vervolgens kun je dat moment gebruiken om te laten zien hoe positief verandering is. Als ze in eerste instantie niet geneigd zijn om aan te passen, is het jouw taak om ze te leren open te staan ​​voor nieuwe dingen.

Verzacht de grens tussen leren en spelen om creativiteit te stimuleren met technologie

 

Het verzachten van de grens tussen leren en spelen is iets dat ook helpt om creativiteit te stimuleren met technologie. Begrijpen dat werk en plezier elkaar niet uitsluiten, is de sleutel tot een evenwicht tussen school en het echte leven.

Zodra studenten accepteren en begrijpen dat ze plezier kunnen hebben tijdens het leren, staan ​​ze meer open voor nieuwe manieren van denken en creëren. Bovendien leren ze dat ze zelfs in hun vrije tijd slimme ideeën kunnen hebben over wat ze leren.

Kinderen gebruiken technologie

“In plaats van technologie te benaderen met de houding ‘dit is school en dit is spel’, moeten we manieren zoeken om op een speelse manier te leren.”

Onderzoek toont aan dat het creatieve proces vaak een ​​periode van alleen-tijd of ‘incubatie’ nodig heeft. Gedurende deze tijd kunnen je gedachten vrij stromen. Daarbij zullen kinderen veel ideeën hebben: sommige goed, andere slecht, maar ze moeten ruimte hebben om er zelf achter te komen.

Kortom, je kunt technologie gebruiken om de creativiteit zowel individueel als in groepen te stimuleren. Dit kun je doen door ruimtes te delen en je eigen persoonlijke ruimte te creëren. Het is erg belangrijk om de juiste balans te vinden om het meest effectief te zijn.

 
  • World Economic Forum. The Future of Jobs Report 2018. Cologny/Geneva – Switzerland.
  • Navarro Lozano, Juan. (2008). Mejora de la creatividad en el aula de primaria. Diss. Universidad de Murcia.
  • Fisher, Robert. (2013). El diálogo creativo en el aula. Ediciones Morata, 2013.