Een leerruimte creëren tijdens quarantaine

20 mei, 2020
De omgeving waarin kinderen leren, is fundamenteel als het gaat om het maximaliseren van hun intelligentie. Vandaag vertellen we je hoe je de perfecte leerruimte voor je kinderen kunt creëren tijdens quarantaine.

We weten niet zeker tot hoe lang onze kinderen thuis zullen zijn, en ook niet wanneer ze weer naar school kunnen. Quarantaine als gevolg van COVID-19 baart ons op sociaal en economisch niveau zorgen. Maar, ongeacht wanneer de lessen weer beginnen, het is altijd goed om thuis een leerruimte te creëren tijdens quarantaine.

Het is namelijk belangrijk om creativiteit en leren aan te moedigen, niet alleen in de klas, maar ook thuis. En niet alleen tijdens quarantaine, maar ook wanneer kinderen gewoon thuis schoolwerk moeten doen. Bijvoorbeeld, tijdens vakantie of gewoon tijdens het uitvoeren van dagelijkse opdrachten.

Een leerruimte creëren tijdens quarantaine

Het creëren van een leerruimte voor kinderen bij je thuis is een ongelooflijke manier om je kinderen te laten spelen en de wereld om hen heen te ontdekken. Het lijkt misschien in eerste instantie een ontmoedigende taak. Maar het opzetten van een comfortabele en inspirerende ruimte voor je kinderen is gemakkelijker dan je denkt.

Zorg ervoor dat je leerruimte voldoende licht heeft

Probeer indien mogelijk een plek in huis te vinden die de hele dag veel natuurlijk licht krijgt. Veel studies hebben namelijk de voordelen van natuurlijke verlichting in leeromgevingen aangetoond. Bijvoorbeeld betere prestaties, welzijn en creativiteit. Hoe meer natuurlijker licht je hebt, des te bevorderlijker is het om in de ruimte te leren.

Als je geen plek in je huis kunt vinden met natuurlijk licht, is het ook mogelijk om dingen buiten op te zetten. En als dat ook niet mogelijk is, dan mag het ook gewoon een comfortabele plek bij het raam zijn.

Je leerruimte creëren tijdens quarantaine: denk na over kleur

Kleur kan een diepgaande impact hebben op de menselijke geest. En hoewel elk kind anders is, zijn er bepaalde kleuren die het leren kunnen inspireren en motiveren.

Over het algemeen gedijen kleine kinderen het meest rond heldere en gedurfde kleuren. Oranje is bijvoorbeeld een warme en uitnodigende kleur die kan helpen de productiviteit te verbeteren. Groen daarentegen is een koele kleur, die een kalmerend effect kan hebben en de concentratie kan verbeteren.

Overweeg om de muren en meubels in een van deze kleuren te schilderen om je kinderen te motiveren en hun nieuwsgierigheid te inspireren. Gebruik je eigen creativiteit om deze kleuren op te nemen in de decoratie van de leerruimte van je kind.

Comfortabele stoelen voor je leerruimte

We weten allemaal hoe pijnlijk het kan zijn om uren achter elkaar in een ongemakkelijke stoel te zitten. Voor je kinderen is dat niet anders. Zorg er daarom voor dat de stoelen in je leerruimte comfortabel zijn en voldoende rugsteun hebben.

Bovendien zijn er verschillende zitmogelijkheden, zoals stoelen, zitzakken, vloerkussens of leeshoekjes. Op die manier hebben je kinderen de vrijheid om te bewegen terwijl ze spelen, leren en ontdekken. Ze kiezen welke plek het meest comfortabel is, afhankelijk van de activiteit die voorhanden is.

Leerruimte creëren tijdens quarantaine

Praktische ideeën en zelfgestuurde leerervaringen

Het meest ideale is een leerruimte creëren tijdens quarantaine waar kinderen hun handen vuil mogen maken – letterlijk en figuurlijk. Voeg een breed scala aan praktische activiteiten toe, zoals muziek, kunst, knutselen, lezen, schrijven, puzzels en spelletjes. Op die manier kan je kind zijn reeds bestane kennis toepassen op nieuwe ervaringen. 

Moedig je kinderen aan om hun eigen activiteiten te kiezen en hun eigen leerproces te sturen. Door dit te doen, kun je je kinderen helpen ontdekken wat hun interesses zijn en hun zelfvertrouwen, nieuwsgierigheid en zelfredzaamheid vergroten.

De ideale leerruimte is er een die kinderen in staat stelt hun kennis te koppelen aan hun ervaringen om zo een begrip op te bouwen dat voor hen zinvol is.

Ten slotte stimuleert de perfecte leerruimte ook de overdracht van kennis van kinderen van de oorspronkelijke context naar nieuwe en andere contexten. Het is erg belangrijk om hier rekening mee te houden en kinderen leermogelijkheden te bieden binnen hun cognitieve mogelijkheden.

En natuurlijk staat organisatie centraal. Een georganiseerde ruimte, een georganiseerde geest! De laatste hand is aan jou! Hoe persoonlijker de ruimte is, hoe beter.