Activiteiten voor de ontwikkeling van peuters

Naast de vanzelfsprekende mentale voordelen zoals psychomotorische vaardigheden, zijn ontwikkelingsactiviteiten voor peuters erg handig. Ze kunnen helpen bij het leren van waardes zoals respect voor de regels en nog veel meer.
Activiteiten voor de ontwikkeling van peuters
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 17 april, 2019

De eerste paar jaren van het leven van een kind dienen als basis voor zijn cognitieve en sociale ontwikkeling. Activiteiten voor de ontwikkeling van peuters plannen is erg belangrijk omdat ze zo respect voor regels krijgen, maar ook andere dingen leren door te spelen.

Zowel in het gezin als bij de kinderopvang zijn activiteiten voor de ontwikkeling erg belangrijk. Of ze nou alleen zijn of in een groep, kinderen hebben aandacht en dingen om ze bezig te houden nodig. Het hebben van een lijst met activiteiten kan in veel situaties een redder in nood zijn.

Activiteiten voor de ontwikkeling voor thuis

Activiteiten voor de ontwikkeling: geheugenspellen

Bij deze activiteit moet je als eerste een stuk karton van dezelfde kleur in vierkanten knippen. Lijm of teken op één kant kindvriendelijke plaatjes. Als ze bijvoorbeeld superhelden kiezen, moet je twee vierkantjes met hetzelfde plaatje hebben. Met dit spel kan je ze helpen om letters, nummers of andere objecten te leren.

Leg de kaarten op hun kop zodra je ze allemaal gemaakt hebt. Om de beurt kunnen de kinderen proberen om de paren te vinden. Elke speler draait twee kaarten om per beurt en als deze niet identiek zijn, moet hij of zij ze weer omdraaien.

Schattenjacht

Dit is een klassieker die voor zowel kinderen als volwassenen leuk is. Je kan oneindige variaties maken afhankelijk van de ruimte, de deelnemers en aan welke vaardigheden je wilt werken. Je kan een box gebruiken als schat of de hints simpelweg op papier schrijven en die verstoppen onder meubels.

Het doel is om het object te vinden dat de schat is. Het zou ideaal zijn als dit iets is wat gedeeld kan worden. Nog een optie is om een stuk papier met een woord dat te maken heeft met een waarde in de schatkist doen. Het team kan dan discussiëren over wat deze waarde kan betekenen.

Een schattenjacht

Simon Zegt

Tussen activiteiten voor de ontwikkeling van peuters heb je ook ‘Simon Zegt’, wat een erg dynamische optie is die de creativiteit verbetert. Als eerste kan een volwassene het beste de rol van Simon spelen. De deelnemers staan naast elkaar en Simon geeft vervolgens instructies zoals “Simon zegt, sta op één been.”

Dit leuke spel kan helpen bij de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Later kunnen de kinderen zelf de instructies geven. Het veranderen van de rollen bevordert het zelfvertrouwen en moedigt ze aan om hun fantasie te gebruiken.

Hindernisbaan

Als je genoeg ruimte hebt kan een hindernisbaan zorgen voor een leuke middag. De kinderen werken samen om een baan te maken met verschillende objecten die obstakels zijn. Je kan boxen, kussen en poppen gebruiken, dus eigenlijk alles dat niet gevaarlijk is.

Zodra de kinderen de hindernisbaan gemaakt hebben kunnen ze proberen eroverheen te lopen. Ze gaan om de beurt en houden de tijd bij met een stopwatch. Dit bevordert de behendigheid, snelheid en grove motoriek.

Tekenen op basis van een verhaal

Iedereen weet dat kinderen houden van tekenen. Bij deze activiteit vertel je ze een verhaal met grappige figuren geschikt voor hun leeftijd. Vervolgens geef je ze papier en kleurpotloden en vraag je ze om het verhaal uit te tekenen.

Wanneer ze klaar zijn met hun tekeningen kunnen de kinderen over het moment of karakter dat zij kozen te illustreren praten. Dit is een goede manier om ze te leren over kleuren door te vragen welke ze gebruikt hebben.

De vijf zintuigen

Maak 5 eilanden in de hoeken van een kamer die elk representatief zijn voor één van de 5 zintuigen. Wanneer ze bij een eiland komen moeten de kinderen een orgaan noemen die te maken hebben met dat zintuig.

Kinderen werken samen

Daarnaast moet het eiland van voelen objecten met verschillende texturen bevatten waar ze aan kunnen voelen met hun handen. Aan het eiland van zien kan je kleurrijke elementen toevoegen en visualisatie aanmoedigen. De andere eilanden kunnen objecten bevatten die ook op deze manier gerelateerd zijn aan het zintuig.

De laatste aanbevelingen voor activiteiten voor de ontwikkeling

Gebruik deze simpele richtlijnen om de activiteiten leuker, ordelijk en positief te maken:

  • Wissel af tussen de spellen die de ontwikkeling van verschillende vaardigheden aanmoedigen.
  • Moedig groepsdeelname en teamwork tussen de kinderen aan.
  • Zet altijd muziek op of verzin simpele liedjes die iedereen kan leren.
  • Zorg ervoor dat de rollen doordraaien, zodat iedereen de beurt krijgt om de grootste rol te hebben.

Samengevat, activiteiten voor de ontwikkeling voor jonge kinderen kunnen leuk zijn voor iedereen. Je kan zelfs de oudste spellen op een moderne manier aanpassen. 


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Castellar Arrieta, G. M., González Escorcia, S. L., Santana Ramírez, Y., & Coronado, L. A. (2015). Las actividades lúdicas en el proceso de enseñanza aprendizaje de los niños de preescolar del Instituto Madre Teresa de Calcuta (Doctoral dissertation, Universidad de Cartagena). http://repositorio.unicartagena.edu.co:8080/jspui/handle/11227/2106
  • Elkonin DB. (1980). Psicología del juego. Madrid: Pablo del Río.
  • Félix, E. M. R., Ruiz, R. O., & Monks, C. P. (2008). Impacto de la actividad lúdica en el desarrollo de la competencia social. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), 193-202. [PDF] unirioja.es
  • Leseman PPM, Rollenberg L y Rispens J. (2001). Playing and working in kindergarten: Cognitive coconstruction in two educational situations. Early Childhood Research Quarterly, 16, 363-384.
  • Moreno, C. X. G., Solovieva, Y., & Rojas, L. Q. (2009). La actividad de juego temático de roles en la formación del pensamiento reflexivo en preescolares. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2(3). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3407
  • Ortega R. (1992). El juego infantil y la construcción social del conocimiento. Sevilla: Alfar. Ortega R

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.