Hoe voorkom je een sedentaire levensstijl bij kinderen?

31 januari, 2020
Leer hoe je gezondheidsrisico's van een sedentaire levensstijl bij kinderen kunt voorkomen.
 

Een sedentaire levensstijl bij kinderen is een probleem dat steeds vaker voorkomt. Het brengt hun hun geestelijke en lichamelijke gezondheid in gevaar. Een van de belangrijkste oorzaken van dit fenomeen is overmatig gebruik van technologie.

Dit blijkt uit rapporten zoals die uitgegeven door het Canadese Bureau voor Volksgezondheid. Hierin staat namelijk dat slechts 1 op de 10 kinderen de aanbevolen dagelijkse lichamelijke activiteit voor hun leeftijd voltooit.

Het is geen geheim dat een sedentaire levensstijl een negatieve invloed heeft op onze gezondheid. Volgens gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie doet bijna 85% van de bevolking aan geen enkele lichamelijke activiteit. Wil je niet dat je kinderen deel uitmaken van deze gevaarlijke statistieken, probeer dan deze tips.

In 1995 heeft de WHO obesitas geclassificeerd als een ziekte. Het wordt beschouwd als een epidemie bij zowel kinderen als volwassenen. Kinderen met overgewicht of obesitas nemen deel aan minder lichamelijke activiteit en meer zittende activiteiten. Deze levensstijl kan de belangrijkste oorzaak zijn van beperkte motorische patronen die ze vertonen.
– Igor Cigarroa, Carla Sarqui, Rafael Zapata-Lamana-

Tips om een sedentaire levensstijl bij kinderen te voorkomen

Zoek activiteiten die ze leuk vinden

Je hoeft ze echter niet aan te melden voor een competitiesport. Het is voor hen al voldoende om bijvoorbeeld regelmatig te zwemmen, fietsen of dansles te volgen. Help ze daarom de lichamelijk activiteiten te vinden waar ze het meest van zullen genieten.

 
Meisje zittend op bank met tablet

Zoek naar iets dat geschikt is voor hun leeftijd

In het begin zal de motivatie om te oefenen plezier met de zijn. Na verloop van tijd verandert de interesse van je kinderen. Ze gaan dan zelf beginnen te kiezen.

Beperk schermtijd om een sedentaire levensstijl te voorkomen

Of het nu gaat om televisie kijken, berichten verzenden of een videogame spelen, de schermtijd moet beperkt worden. Wissel deze activiteiten bijvoorbeeld af met wandelen, spelletjes en estafettewedstrijden.

Vergeet niet dat je een voorbeeldfunctie hebt

De grootste invloed op je kinderen als ze nog klein zijn, ben je zelf.  Zorg er daarom voor dat je lichaamsbeweging als een belangrijk onderdeel in je dagelijkse routine opneemt. Gebruik deze tijd om te delen, te spelen te praten en vooral om plezier te hebben als gezin.

Stel een doel om een sedentaire levensstijl te voorkomen

Begin met korte perioden en eenvoudige activiteiten die je kinderen makkelijk kunnen doen. Na verloop van tijd en met oefening, verhoog je de duur en de intensiteit. Het bereiken van kleine doelen zal ze namelijk motiveren om deze gezonde gewoonte vol te houden.

 

Zorg voor een plan B voor regenachtige dagen

Het is makkelijker om buiten te sporten om de positieve effecten nog meer te verhogen. Zo kan je vechten tegen een zittende levensstijl. Gebruik een kamer of andere ruimte in huis waar je lekker kan bewegen als het slecht weer is.

Begrijp hun tempo en onzekerheden

Zet je kinderen niet onder druk om net te doen als topsporters. Houd er ook rekening mee dat niet alle kinderen dezelfde interesses hebben. Waardeer daarom de verschillen bij je kinderen en leer ze te motiveren.

De voordelen van lichamelijke activiteit

  • Lager risico op diabetes, hartaandoeningen, kanker en osteoporose
  • Positieve stemming
  • Hoger zelfvertrouwen
  • Beter slapen
  • Lager risico op angst en depressie

Mogelijk gevaren van een sedentaire levensstijl voor kinderen

  • Plotselinge stemmingswisselingen door inactiviteit. Mensen die veel tijd op één plaats of bij één activiteit doorbrengen,  zouden bijvoorbeeld psychische stoornissen kunnen ontwikkelen.
  • Risico op kanker. Lang zitten zonder inspanning kan het ontwikkelen van darm-en longkanker ontwikkelen, evenals endometriose.
Kinderen actief aan het fietsen in plaats van een sedentaire levensstijl

 
  • Overgewicht bij kinderen neemt wereldwijd toe. Dit komt grotendeels door een sedentaire levensstijl en slechte eetgewoonten. Obesitas kan onder andere cardiovasculaire problemen en diabetes veroorzaken.
  • Problemen met spier-en botontwikkeling. Vanwege een sedentaire levensstijl bij kinderen worden de gewrichten en spieren zwakker door gebrek aan beweging. Kinderen die geen lichaamsbeweging hebben, kunnen daarom problemen krijgen aan de wervelkolom, nek, onderbenen en spierspanning.
  • Ziekte aan de bloedsomloop. Lange tijd in dezelfde houding blijven zitten beperkt ook de bloedcirculatie door het lichaam. Na verloop van tijd worden de aders daardoor slechter en werken ze niet goed meer. Dit wordt aderinsufficiëntie genoemd. Het kan erge problemen geven, zoals bijvoorbeeld spataderen en longembolie.
  • Verminderde cerebrale functie. Op school en ook thuis moeten kinderen actief blijven en hun zithouding vaak veranderen. Dit houdt hun hersenen namelijk alert en in vorm om ideeën te produceren.

Tot slot…

Het motiveren van kinderen om lichamelijk activiteiten te gaan doen is een aloude taak voor ouders en leerkrachten. Een groot deel van de lichamelijke en intellectuele ontwikkeling van je kinderen hangt hier namelijk van af.

Begin ze van jongs af aan bij sport te betrekken om deze belangrijke gezonde gewoonte op te bouwen. Begeleid hen in dit proces en zorg tegelijkertijd ook voor je eigen gezondheid.

 
  • Cano M, Oyarzún T, Leyton F, Sepúlveda C. (2014) Relación entre estado nutricional, nivel de actividad física y desarrollo piscomotor. Nutr Hosp. 30(6):1313-18.
  • Fisher A, Reilly J, Kelly L, Montgomery C, Williamson A, Paton J et al. (2005) Fundamental movement skills and habitual physical activity in young children. Med. Sci. Sport. Exerc. 37(4):684–8.