Hoe maak je een educatieve break-out tijdens de les?

Een educatieve break-out maakt gebruik van spelmechanismen om motivatie voor leren bij studenten te produceren. Lees meer in het volgende artikel.
Hoe maak je een educatieve break-out tijdens de les?
Natalia Cobos Serrano

Geschreven en geverifieerd door de sociaal pedagoog Natalia Cobos Serrano.

Laatste update: 22 december, 2022

Een educatieve break-out, samen met andere gamificatietechnieken zoals escaperooms, kwam voort uit de noodzaak om spelmechanismen op te nemen in het leerproces. Op deze manier wordt plezier onderdeel van het onderwijs als een belangrijk element om het leren te bevorderen.

Dit spel heeft de ideale elementen om de betrokkenheid en interesse van studenten te bevorderen, die essentieel zijn voor het produceren van motivatie om te leren. De break-out verandert studenten in protagonisten door te spelen, en tegelijkertijd wordt het een andere educatieve methodologie.

Wat is een educatieve break-out?

Zoals gedefinieerd door César Poyatos, bestaat een educatieve break-out uit een omvattende en speelse leerervaring waarbij studenten verschillende uitdagingen oplossen die verband houden met het curriculum om de geheime codes te verkrijgen die een mysterieuze doos openen.

Hoe maak je een educatieve break-out tijdens de les

Zelfs als het doel is om een break-out in het onderwijsleerproces op te nemen als een andere methode om de inhoud van het leerplan te ontwikkelen, kan dit soort ervaring eenvoudig worden gebruikt om de groepscohesie en -motivatie te verbeteren.

Stappen om een educatieve break-out te creëren tijdens de les

  1. Kies het thema van de break-out. Op internet kun je veel ideeën vinden. We raden je echter aan een thema te bedenken dat je leerlingen zal aanspreken. Ontdek hun interesses of bedenk gewoon een interessant en aantrekkelijk onderwerp.
  2. Ontwerp de testen. Naast het koppelen van toetsen aan het curriculum en de competenties waar je met je leerlingen aan wilt werken, is het belangrijk dat de toetsen in het begin eenvoudig zijn en langzaam opklimmen in moeilijkheidsgraad. Verder moet je ook een reeks aanwijzingen voorbereiden voor het geval de leerlingen hulp nodig hebben.
  3. Denk aan de laatste schat. Na verschillende tests te hebben doorlopen en mysterieboxen te hebben geopend, moeten studenten een schat vinden die je van tevoren hebt voorbereid. Het is echter ook een goed idee om een verrassing te verbergen als onderdeel van de ervaring.
  4. Verzin een plot. Met behulp van het basisthema moet je een verhaal maken dat je studenten tijdens de break-out zal boeien en motiveren.
  5. Bereid de materialen voor. Zodra je de verschillende tests hebt gepland, koop je de dozen en sloten die het beste passen bij het ontwerp van je break-out, evenals de rest van de materialen die je mogelijk nodig hebt.
  6. Evaluatie. Vergeet niet dat dit een leerzame ervaring is. Daarom moet je de uitsplitsing gebruiken om de competenties, attitudes, vaardigheden en kennis van studenten te evalueren.
  7. Beloon je leerlingen. Denk tot slot aan een soort erkenning of beloning voor het werk van je leerlingen. Je kunt diploma’s, badges uitwerken of gewoon een foto maken van het moment met kostuums die passen bij het break-outthema.
Kinderen werken samen in groepjes

Wat zijn de voordelen voor studenten?

Educatieve break-outervaringen omvatten de actieve deelname van studenten. Dit bevordert niet alleen de motivatie, zoals we hierboven vermeldden, maar vergemakkelijkt ook de ontwikkeling van een reeks vaardigheden zoals probleemoplossing en aanpassingsvermogen.

Het is ook een activiteit waarbij studenten in teams moeten werken. Dat betekent dat break-outs zowel sociale vaardigheden als groepscohesie bevorderen.

“Door middel van coöperatief leren gaan leerlingen zich tot elkaar verhouden met een gemeenschappelijk doel: het spel succesvol doorkomen.”
—César Poyatos—

Kortom, break-outs bieden studenten unieke ervaringen tijdens het leren. Ze ontwikkelen ook een reeks fundamentele vaardigheden voor hun toekomst, terwijl ze plezier hebben.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Brusi, D., & Cornellà, P. (2020). Escape rooms y Breakouts en Geología. La experiencia de “Terra sísmica”. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28(1), 74-88. https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/372926/466567
  • Calvillo, A.J. (2018). Una infografía de ayuda para crear tus Escape Room / BreakOut / Gymkanas educativas. Comunicación y Pedagogía. Educación y Tecnología, coord. Calvillo, A.J.,  nº 307-308. España.
  • García, A. (2018). ¿Gamificación, Escape Room o BreakOut Edu? Comunicación y Pedagogía. Educación y Tecnología, coord. Calvillo, A.J.,  nº 307-308. España.
  • Poyatos, C. (2018). Enigma, motivación y aprendizaje. Comunicación y Pedagogía. Educación y Tecnología, coord. Calvillo, A.J.,  nº 307-308. España.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.