Een activiteit om aan het gevoel van eigenwaarde in de klas te werken

Wil je werken aan de ontwikkeling van het gevoel van eigenwaarde in de klas, maar weet je niet hoe? Hier is een zeer effectieve activiteit.
Een activiteit om aan het gevoel van eigenwaarde in de klas te werken
Ana Couñago

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Ana Couñago.

Laatste update: 22 december, 2022

Het concept van eigenwaarde verwijst naar de subjectieve perceptie en waardering van jezelf, zowel persoonlijk als sociaal. Om een goed gevoel van eigenwaarde in de klas en daarbuiten te ontwikkelen, moet je van jezelf houden en jezelf accepteren zoals je bent. Maar dit is niet altijd gemakkelijk. Vooral niet in de kindertijd en adolescentie, wanneer individuen hun eigen karakter vormen.

Om deze reden zullen we in het komende artikel een activiteit aanbevelen om in de klas aan het gevoel van eigenwaarde te werken. In die zin moeten we er rekening mee houden dat op bepaalde leeftijden vriendschappen en de mening van andere leeftijdsgenoten erg belangrijk worden. Daarom is het goed om samen met de hele klas aan het gevoel van eigenwaarde te werken.

“Alleen als ik me gewaardeerd voel omdat ik ben zoals ik ben, kan ik mezelf accepteren, kan ik authentiek zijn, kan ik waar zijn.”
-Jorge Bucay-

Een rij elementaire studenten die in de klas werken.

Factoren die de ontwikkeling van het gevoel van eigenwaarde beïnvloeden

Zoals we al zeiden, is eigenwaarde de subjectieve evaluatie die iemand van zichzelf maakt. Wanneer deze evaluatie positief is, brengt dit gevoelens met zich mee van:

  • Vertrouwen
  • Capaciteit en persoonlijke waarde
  • Respect voor zichzelf
  • Waardering en aandacht voor zichzelf en de eigen kwaliteiten

Dit alles is fundamenteel voor optimale groei en evolutionaire ontwikkeling. Maar de vorming van een goed gevoel van eigenwaarde hangt niet alleen van jezelf af. Het hangt ook af van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende:

  • De eigen perceptie van capaciteiten, kwaliteiten en persoonlijke kenmerken.
  • De waardering van de eigen prestaties of doelen.
  • De eigen vergelijking met andere mensen.
  • De waardering die we van andere mensen kregen. In de kindertijd is vooral de perceptie van aandacht en genegenheid van het gezin belangrijk. Bovendien wordt in de pre-adolescentie en adolescentie het gevoel dat je geliefd en gewaardeerd wordt door vrienden ook zeer gewaardeerd.
  • Ervaringen.
  • De mening die anderen over zichzelf hebben.
  • De interpretatie of opmerkingen die anderen maken over iemands gedrag of manier van doen.

Eigenwaarde in de klas

“Zelfrespect is de reputatie die we bij onszelf verwerven.”
-Nathaniel Branden-

Daarom is het, om met kinderen in de klas aan hun eigenwaarde te werken, het beste om ze te laten zien wat andere klasgenoten over hen denken en hun eigen reflecties erover. Dus, wil je een activiteit weten om dit doel te bereiken? Hier leggen we het stap voor stap uit, zodat je het gemakkelijk in de praktijk kunt brengen.

Een activiteit om in de klas aan het gevoel van eigenwaarde te werken

Voordat je met de activiteit begint, moet je de kinderen op een eenvoudige, duidelijke en begrijpelijke manier uitleggen wat eigenwaarde is. Zodra ze de betekenis van dit concept hebben begrepen, moeten de volgende stappen worden gevolgd:

Een jongen die trots is op zichzelf.
  1. Elke leerling krijgt een blanco vel papier. Bovenaan het papier mogen ze alleen hun naam schrijven.
  2. Elk kind geeft het papier aan de klasgenoot rechts. Deze klasgenoot moet iets positiefs schrijven over de leerling in kwestie, of het nu gaat om kwaliteiten, fysieke kenmerken, capaciteiten, vaardigheden, etc.
  3. Als de juf “wissel” zegt, moeten de kinderen het papier weer doorgeven aan het kind rechts zodat ze het papier van een andere klasgenoot krijgen. Nogmaals, ze moeten positieve kenmerken opschrijven van de persoon wiens naam bovenaan staat.
  4. Deze procedure wordt zo vaak herhaald als nodig is. Op die manier wordt er een ketting gevormd tussen de leerlingen totdat elk van de vellen papier terugkomt bij de eigenaar met de complimenten en lof die door de rest van de klasgenoten is geschreven.
  5. Elk kind leest de positieve eigenschappen die op hun blad staan. Vervolgens denkt hij of zij erover na, omcirkelt de kenmerken die hen verrassen en onderstreept de kenmerken waarmee ze het eens zijn.
  6. Tot slot ontstaat er in de klas een debat waarin de positieve evaluaties die de kinderen onderling hebben gemaakt als groep worden besproken.

“Van alle oordelen die we in het leven vellen, is er geen belangrijker dan het oordeel dat we over onszelf vellen.”
-Nathaniel Branden-

Nu je deze interessante activiteit kent om aan je zelfvertrouwen in de klas te werken, hopen we dat je hem snel in praktijk zult brengen bij je leerlingen, zodat ze alle ongelooflijke kwaliteiten die elk van hen bezit kunnen waarderen, zelfs als ze besefte het nog niet.


Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.