19 tips van Maria Montessori om je kinderen op te voeden

Deze tips van Maria Montessori zorgen ervoor dat de groei van kinderen in een gezin zo aangenaam mogelijk is. Van gerechtigheid tot zelfrespect, in dit artikel zullen we het hebben over de belangrijkste aanbevelingen.
19 tips van Maria Montessori om je kinderen op te voeden

Laatste update: 17 augustus, 2021

“Het kind, met zijn enorme fysieke en intellectuele potentieel, is een wonder dat voor ons ligt”. Dit citaat is de gedachte van de beroemde Italiaanse pedagoog Maria Montessori, die de pedagogische methoden van het begin van de twintigste eeuw vernieuwde. Hier laten we je enkele tips zien van Maria Montessori, wiens theorie een spiritueel concept lijkt omdat ze de kwaliteit hebben om tegelijkertijd eenvoudig en diepgaand te zijn: geef les door het voorbeeld te zijn. 

De Montessori- filosofie suggereert dat de rol van de volwassene is om het kind te begeleiden en hen in een goede en comfortabele omgeving te laten leven. Daarom moeten ze door hun rol waarnemers zijn van zowel kinderen als de omgeving waarin ze zich ontwikkelen.

Daarnaast nodigt deze methode je uit om je onder te dompelen in een continu proces van leren en persoonlijke ontwikkeling.

De echte opvoeder staat ten dienste van het kind en moet in hen nederigheid, verantwoordelijkheid en liefde cultiveren”, zegt de humanist die haar ideeën baseerde op respect voor zuigelingen en hun indrukwekkende leervermogen.

Kinderen klappen in een kleuterklas.

Opvoeden met respect

Om het advies van de pedagoge, die ook drie keer werd genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede, in praktijk te brengen, moeten we onszelf transformeren. Want alleen op deze manier kunnen we kinderen voorbereiden op het leven. Dit is een proces waarbij je tijd met ze doorbrengt, met kinderen omgaat, ze met plezier lesgeeft en ze vrijheid geeft.

Montessori adviseert: “Laat je kinderen fouten maken en los geen dingen voor ze op die ze zelf kunnen doen; als je dat doet, belemmer je hun groei. Elke keer dat ze met een nieuwe activiteit worden geconfronteerd, laat ze het dan alleen proberen. Als je merkt dat ze er nog steeds niet genoeg gereedschap voor hebben, laat ze dan zien hoe ze het moeten doen en laat ze het nog een keer proberen. Elke onnodige hulp is een obstakel voor ontwikkeling”.

Denk even na: om gelukkig te zijn, moeten we ontwikkelen, uitvinden, creëren, dromen en leven. Profiteer van het feit dat we in een geweldige tijd leven, met de wereld met een klik binnen handbereik. En je hebt ook de beschikking over een jeugdmethode van morele en mentale vrijheid. Bekijk daarom met dit in gedachten de volgende tips van Maria Montessori.

shutterstock_177227771

Essentiële tips van Maria Montessori

  • Kinderen leren van hun omgeving.
  • Als je een kind veel bekritiseert, zullen ze leren oordelen.
  • Als je je kind regelmatig prijst, zal het leren waarderen.
  • Toon je ze vijandigheid, dan zullen ze leren vechten.
  • Als je eerlijk bent, zullen ze leren eerlijk te zijn.
  • Kinderen worden verlegen als ze regelmatig worden uitgelachen.(Engelse link)
  • Als je opgroeit met een veilig gevoel, leer je anderen te vertrouwen.
  • Als kinderen vaak worden gekleineerd, ontstaat er een ongezond schuldgevoel bij hen.
  • Door regelmatig de ideeën van je kind te accepteren, leer je hen om zich goed over zichzelf te voelen.
  • Als je geduld met ze hebt, zullen ze leren geduldig te zijn.
  • Als je kinderen aanmoedigt in wat ze doen, krijgen ze zelfvertrouwen.
  • Wanneer kinderen in een vriendelijke sfeer leven en zich nodig voelen, leren ze liefde te vinden in de wereld.
  • Spreek geen kwaad over je kinderen, of ze nu in de buurt zijn of niet.
  • Focus op het ontwikkelen van het goede in het kind, zodat er gewoon geen ruimte is voor het slechte.
  • Luister altijd naar je kind en reageer als het je benadert met een vraag of opmerking.


  • Campos, O., & Claudia, R. (2003). Método Montessori. Psicopedagogía II Semestre.
  • Febres-Cordero Intriago, I. M. (2014). La importancia de promover la autonomía en niños de cero a cinco años(Bachelor’s thesis, Quito, 2014). http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3152
  • Hainstock, E. (2013). Teaching Montessori in the home: The Pre-School years.Toronto: Random House.
  • Montessori, M. (2013). Metode Montessori. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.
  • Pitamic, M. (2004). Teach me to do it myself: Montessori activities for you and your child. New York: Barron ́s Educational Series, Inc.
  • Seldin, T. & Epstein, P. (2003). The Montessori way. Florida: Todd Allen Printing Co.Inc.
  • Valdebenito, P. E., Profesora, V., Claudia, I. :, Bocaz, S., Campos, R., Ramo, O., & Loyola, : (2003). METODO MARIA MONTESSORI. Instituto Profesional Luis Galdames.