Tips voor het stimuleren van taal bij kinderen

26 augustus, 2020
De tips van vandaag voor het stimuleren van taal bij kinderen kunnen een grote hulp zijn als je kind moeite heeft met het uitspreken van bepaalde woorden of gewoon met praten. Als ze niet verbeteren, dan moet je een logopedist raadplegen.

Kinderen leren dankzij sociale interacties met hun omgeving op natuurlijke wijze taal vanaf het moment dat ze erg klein zijn. Soms is het echter nodig om taal bij kinderen te stimuleren, gezien de moeilijkheden die zich voordoen. Denk bijvoorbeeld aan een gebrek aan woordenschat of uitspraakproblemen.

Het evolutieve proces van taalverwerving volgt het ritme van elk kind. Niet alle kinderen zijn hetzelfde, en ze leren taal ook niet op dezelfde leeftijd. Het is belangrijk om te begrijpen dat elk kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt.

De juiste uitspraak en articulatie van geluiden hangt sterk af van de ouders van een kind. Tenzij het kind natuurlijk aan een fysiek probleem lijdt dat hen belemmert. Welke verantwoordelijkheid hebben ouders dan? We moeten correcte uitspraakmodellen aanbieden. Met dit alles in gedachten willen we vandaag 17 tips geven om taal bij kinderen te stimuleren. Blijf lezen.

Tips voor het stimuleren van taal bij kinderen

Praat vaak met je kinderen

Je kunt je kinderen vragen naar hun smaak, vrienden, favoriete bezigheden, de kleding die ze dragen, enz… Er is een oneindig aantal onderwerpen waarover we kunnen praten om taalverwerving te bevorderen!

Stimuleer gesprekken

Moeder en kinderen praten over boek

Met de visuele ondersteuning van boeken en foto’s kun je met je kinderen basisconcepten bekijken.

Vergroot hun vocabulaire

Laat je kinderen verschillende voorwerpen zien en vertel ze de naam van elk voorwerp. Beschrijf tegelijkertijd de objecten door hun kenmerken, vorm, kleur, enz. te noemen.

Vertel verhalen

Deze activiteit is erg motiverend voor kinderen. Je kunt geluiden, gebaren, lawaai enz. maken terwijl je het verhaal leest. En als je klaar bent met lezen, stel ze dan eenvoudige vragen over de inhoud van het verhaal.

Profiteer van elke gelegenheid

Elke gelegenheid is een goede gelegenheid om de taalontwikkeling bij kinderen te bevorderen. Een reis, huishoudelijke taken, kijken naar de kast van je kind of het meubilair in zijn of haar kamer, de kleuren van verschillende objecten… En je moet altijd op het niveau van je kind komen als je praat.

Speel spelletjes om de taal van kinderen te stimuleren

Je kunt mondelinge expressie door middel van eenvoudige spellen zoals ik zie ik zie wat jij niet ziet stimuleren. Of je kunt een speurtocht organiseren door voorwerpen in het huis te verbergen en aanwijzingen te geven zodat je kind ze kan vinden. Elk spel dat je kunt bedenken waarbij je kind taal moet produceren of verwerken, is nuttig.

Druk vreugde en enthousiasme uit

Het is belangrijk dat, ook al gaat het niet altijd goed, ook de moeite die kinderen doen in de activiteiten die ze uitvoeren belangrijk is. Zorg ervoor dat je laat zien dat je blij en trots op je kinderen bent.

Bescherm je kinderen niet te veel

Als je je kinderen te veel beschermt, dan laat je hun hun persoonlijkheid niet volledig ontwikkelen. Je moet ze autonomie geven en, voor zover mogelijk, toestaan dat zij degenen zijn die door hun activiteiten navigeren.

Het stimuleren van taal: luister altijd naar je kinderen

Om taal bij kinderen te stimuleren, is het cruciaal dat je aandachtig luistert en probeert met vragen te reageren. Op die manier moedig je je kind aan om te blijven praten en communicatie een prettige ervaring te maken.

Speel spellen waarbij je moet blazen

Kind met een groene ballon

Spellen zoals het opblazen van ballonnen, nippen door rietjes, blazen op fluitjes of het imiteren van geluiden en dierengeluiden helpen allemaal de mondmobiliteit te oefenen.

Imiteer om de uitspraak te leren

Kinderen leren veel door imitatie. Als je met ze praat, doe dat dan langzaam, met de juiste uitspraak en zonder te schreeuwen. Negeer je kinderen niet wanneer ze met je willen praten, en zorg ervoor dat je geen fouten benadrukt die ze maken als ze zichzelf uiten.

Beloon je kinderen wanneer ze correct spreken

Het is belangrijk om je kinderen te corrigeren wanneer ze fouten maken, maar zorg ervoor dat je ze niet bekritiseert, uitlacht of boos wordt. Vermijd tegelijkertijd vergelijkingen met andere kinderen, broers en zussen, neven en nichten, klasgenoten, enz.

Onderbreek kinderen niet als ze praten

Het is nooit een goed idee om kinderen te onderbreken wanneer ze spreken en hen te vertellen dat ze opnieuw moeten beginnen.

Gebruik geen kindertaal wanneer je met je kinderen praat

Kinderen gebruiken kindertaal, omdat ze zich nog in een vroeg stadium van taalverwerving bevinden. Als je ze nadoet, dan vertraag je het proces dat uiteindelijk tot een correcte uitspraak zal leiden.

Geef geen antwoord voor je kinderen

Het stimuleren van taal

Als je je kinderen vragen stelt, dan is het belangrijk om dit te doen op een manier die voor het beantwoorden meer vereist dan alleen ‘ja’ of ‘nee’. Vraag je kinderen bijvoorbeeld niet alleen of ze een banaan willen. Je kunt beter vragen: ‘Wil je een banaan of een sinaasappel?’

Het stimuleren van taal: imiteer je kind niet

Zelfs als je de manier waarop je kleintje spreekt leuk vindt, moet je hun uitspraakfouten niet imiteren. Je versterkt alleen de gewoonte.

Haal de uiteinden niet van woorden af

Zorg ervoor dat je al je woorden afmaakt zonder het einde ervan af te halen. Tegelijkertijd, als je kinderen dit doen, zorg er dan voor dat je ze corrigeert, zodat hun leren en taalverwerving voldoende is.

Laatste gedachten over het stimuleren van taal bij kinderen

Dit zijn slechts enkele van de vele manieren waarop je taal bij kinderen kunt stimuleren. Als je ze toepast, dan zul je zeker verbeteringen in hun taalontwikkeling waarnemen. Als je kind natuurlijk geen fysiek probleem heeft dat een correcte uitspraak in de weg staat.

De hierboven genoemde tips zijn niet bedoeld om de plaats van een logopedist in te nemen als je kind er een nodig heeft. Het hangt af van de specifieke situatie van elk kind en de problemen die het kind heeft.