Rijst: een ideaal voedingsmiddel voor kinderen

Rijst is voedzaam, gemakkelijk te kauwen, licht verteerbaar, en kinderen zijn er dol op. Daarom is het een ideaal voedsel voor kinderen. Leer meer!
Rijst: een ideaal voedingsmiddel voor kinderen

Laatste update: 13 mei, 2022

Rijst is een heel gewone voeding in kinderdiëten omdat het toegankelijk is en meestal goed geaccepteerd wordt door kleintjes. Het krijgt echter niet vaak de erkenning die het verdient, want het is eigenlijk een heel voedzaam voedingsmiddel en een interessante component in kinderdiëten. In feite is het een ideaal voedingsmiddel voor kinderen.

Als je meer wilt weten over de rol die rijst in het dieet speelt, wat de voordelen ervan zijn, en wat praktische ideeën wilt opdoen, nodigen we je uit het artikel verder te lezen.

Rijst: een ideaal voedingsmiddel voor kinderen

Rijst(Oryza sativa) is een graansoort die men al meer dan 8.000 jaar verbouwt. Het gebruik ervan is wijdverbreid in veel landen van de wereld.In sommige streken maakt het deel uit van het dagelijkse basisvoedsel. Er zijn veel variëteiten van zowel ronde als langkorrelige rijst op de markt.

Als kinderen vanaf de leeftijd van 6 maanden nieuwe voedingsmiddelen beginnen te proberen, is het gebruikelijk om granen via rijst te introduceren. En later is het een goede optie om het als bron van koolhydraten aan te bieden. Het is namelijk ook goed verteerbaar en het heeft een milde smaak.

Ook moet de voedingskwaliteit (Spaanse link) niet onderschat worden. Aan de ene kant bevat rijst grote hoeveelheden zetmeel. Dit is de belangrijkste bron van calorieën die wij mensen verbruiken. Het verschaft de kleintjes energie om aan hun belangrijke eisen te voldoen.

Rijst is ook een ideaal voedingsmiddel voor kinderen omdat het ook een bron is van andere uitstekende voedingsstoffen die nodig zijn voor de juiste ontwikkeling en groei in de kindertijd. Namelijk:

Voedingsvezels

Dankzij de aanwezigheid ervan (Engelse link) is rijst een perfect voedingsmiddel voor het spijsverteringsstelsel. Het bevordert de darmtransit, helpt de glucose-opname te moduleren, en bevordert verzadiging. Bovendien houdt de inname ervan op lange termijn verband met een lager risico om aan bepaalde ziekten te lijden.

B-vitamines, vooral thiamine (B1) en pyridoxine (B6)

Deze zijn nodig om glucose te verwerken en de hersenen en het hart in perfecte conditie te houden. In volle granen vind je ook een kleine bijdrage van vitamine E.

Mineralen

Denk bijvoorbeeld aan magnesium, fosfor, mangaan, of selenium. In kleinere hoeveelheden bevat het ook zink en ijzer.

Resistent zetmeel

Recente studies (Engelse link) hebben aangetoond dat resistent zetmeel gunstig is voor de microbiota, doordat het als prebioticum werkt.

We moeten opmerken dat,waar mogelijk, de voorkeur gegeven wordt aan bruine rijst, en dat geldt ook voor het dieet van kinderen. Deze soort is niet geraffineerd, maar houdt al zijn delen intact (kiem en zemel) en bevat daarom alle genoemde voedingsstoffen en in grotere hoeveelheid.

Meer opmerkelijke kwaliteiten

Afgezien van het voedingskundige belang, moet opgemerkt worden dat deze graansoort nog andere positieve punten biedt die het tot een grote bondgenoot en een ideaal voedingsmiddel voor kinderen maken.

Enerzijds geeft het hen de nodige energie in deze tijd van hun leven. Als het volle granen zijn of vergezeld gaan van voedingsmiddelen met vezels, komt deze energie geleidelijk binnen en garandeert dat ze al hun dagelijkse bezigheden aankunnen zonder zich moe te voelen.

In geval van maag- en darmproblemen is het een zeer nuttig ingrediënt. Dankzij de vezels regelt het de darmtransit. Maar bij diarree kan gekookte witte rijst aangeboden worden, die een licht samentrekkende werking heeft en gemakkelijk verteerbaar is, zodat het spijsverteringsstelsel kan rusten.

Een kindje eet rijst

Omdat het meestal gemakkelijk door kinderen geaccepteerd wordt, kan het gebruikt worden bij sommige spijzen die ze niet zo lekker vinden, zoals groenten of bepaalde vissoorten. Zelfs sommige vruchten zoals mango, avocado, of appel kunnen aan een rijstsalade worden toegevoegd.

Kinderen met coeliakie kunnen ook rijst consumeren

Tot slot is het belangrijk op te merken dat witte en bruine rijst niet tot de voedingsmiddelen behoren die het vaakst allergieën veroorzaken (Engelse link). Ook kan je het veilig in het dieet van kinderen met coeliakie opnemen. Het is namelijk een graansoort die geen gluten bevat. Natuurlijk moet je in dit geval alleen rijst kopen die verpakt en geëtiketteerd is als glutenvrij, zodat je zeker weet dat het vrij is van kruisbesmetting.

Een van de meest verontrustende punten is de mogelijke aanwezigheid van arseen (Engelse link). een zwaar metaal dat van nature in het milieu voorkomt. Dit mag echter geen reden zijn om rijst in de voeding van kinderen te beperken, als bepaalde voorzorgsmaatregelen genomen worden:

  • Laat de rijst een paar uur weken en gooi het water weg voor het koken.
  • Kook in een flinke hoeveelheid water en zeef het.
  • Misbruik dit graan niet, maar consumeer rijst wel als onderdeel van een gevarieerde voeding met andere bronnen van koolhydraten Denk bijvoorbeeld aan havermout, quinoa, volkoren brood of pasta, knollen, enz.
  • Geef kleine kinderen geen bereidingen op basis van rijst als groentedranken of pannenkoeken.

Hoe kook je rijst?

Er zijn verschillende manieren om rijst te bereiden en voor een deel hangt dat af van het gebruik dat er van gemaakt gaat worden en de textuur die je verkiest. Een van de mogelijkheden is om het in overvloedig water de nodige tijd te koken en het dan te zeven. Op deze manier wordt een losse korrel verkregen. Je kan het dan alleen eten of gecombineerd met andere ingrediënten.

Als het daarentegen met precies de juiste hoeveelheid water gekookt wordt, is het eindresultaat een compacter graan. Door het graan in een beetje olie te bakken (voor het koken) wordt de smaak versterkt.

In het begin van de aanvullende voeding is het gebruikelijk pap te bereiden met rijst en groenten of rijst en kip. Het kan ook als soep aangeboden worden, met de granen goed gekookt of gekookt met een beetje olijfolie.

Naarmate kinderen groeien, breiden de mogelijkheden zich uit en kunnen ze het op dezelfde manier eten als het hele gezin. Omdat het zo’n veelzijdig ingrediënt is, zijn er veel mogelijkheden.

  • In salades: met tomaten, paprika, sperziebonen, wortel, tonijn, hardgekookt ei, enz.
  • Gesauteerd met groenten, champignons, kip, of tofu.
  • Met tomatensaus of andere sauzen (vinaigrette, knoflook, en peterselie) kan het een perfect bijgerecht zijn voor vlees of vis.
  • Rijstsoep, met bouillon of van het type minestrone.
  • Wat meer klassieke recepten met rijst, zoals paella, risotto, of gebakken rijst. Deze kunnen zelfs als een enkel gerecht opgediend worden met fruit of een salade.
  • Je kunt er ook hamburgers, kroketten, vleesloze gehaktballetjes en allerlei soorten vullingen mee bereiden.

Twee verrassende recepten met dit ingrediënt

Om gebruik te kunnen maken van alle voedingsvoordelen van dit ideale voedingsmiddel voor kinderen, volgen hier enkele recepten met dit belangrijke graan als hoofdingrediënt.

Ballen van rijst en eieren

Zowel rijst als eieren zijn populair in de kindertijd, al zijn er natuurlijk altijd kinderen die ze haten. Als je kind een van degenen is die deze twee voedingsmiddelen graag eten, aarzel dan niet om hem dit voedzame en leuke recept voor te schotelen.

Ingrediënten:

  • Romige rijst
  • Gekookt eigeel

Bereiding:

  • Om de rijst met eierballetjes te maken, moet je de rijst koken met iets meer water dan gewoonlijk, zodat hij een beetje smeuïg wordt, maar zonder te overdrijven.
  • Kook het ei ongeveer 5 minuten. Pel het en scheid het wit van de dooier.
  • Snijd vervolgens het eigeel in vier delen.
  • Vet dan je handen in met wat plantaardige olie (de olie die je regelmatig gebruikt), neem een flinke portie rijst en maak er een bal mee. Maak een gaatje in de rijstbal en doe er het ei in. Maak het gaatje dicht en ga verder met vormen tot je een mooie en smakelijke bal hebt.

Serveer deze balletjes tijdens etenstijd aan je kind. Je zult zien dat ze er dol op zullen zijn.

Een jongetje eet rijst

Rijstijs

Rijstijs is ongewoon, maar het kan even smakelijk zijn als ander ijs en het is heel voedzaam. Neem de ingrediënten en de bereidingswijze over, zodat je een heerlijk toetje hebt om aan je kleintje te geven.

Ingrediënten:

  • 1 kop zeer smeuïge rijst
  • 3 kopjes mangopulp (in dit geval kozen we de mango, maar het kan elke vrucht of smaak zijn).
  • 1 kop melk.

Bereidingswijze:

  • Kook allereerst de rijst met ruim water, zodat hij smeuïg is en de korrels bijna uiteenvallen.
  • Schil en snijd dan een paar rijpe mango’s en klop de porties in de blender met heel weinig water tot moes. Zeef het daarna.
  • Doe vervolgens de mangopulp, de rijst en de melk in de blender en mix gedurende enkele minuten. We benadrukken nogmaals dat het essentieel is dat de rijst heel zacht is, zodat het ijs geen klontjes meer heeft.
  • Als de shake klaar is, zeef je hem en zet je hem 15 of 20 minuten in de vriezer. Haal na die tijd het bevroren ijs eruit en roer het door elkaar, waarbij je het bevroren deel mengt met het deel dat nog half vloeibaar is. Zet het dan weer in de vriezer tot het gestold is.

Rijst is een ideaal voedingsmiddel voor kinderen

Zoals we in het hele artikel hebben benadrukt, zijn er veel redenen om dit ingrediënt in het dieet van je kinderen te introduceren. Maar bedenk dat het, om van al zijn voordelen te kunnen genieten, je het moet aanbieden als onderdeel van een gezond en gevarieerd dieet. This might interest you...

Een weekmenu voor kinderen van 6 tot 12 jaar
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Een weekmenu voor kinderen van 6 tot 12 jaar

Het opstellen van een goed weekmenu voor kinderen is doorslaggevend om het lichaam van de kleintjes optimaal te laten werken. Blijf lezen.



  • Federación Española de Nutrición. Arroz.
  • Food ans Drug Administration. Arsénico en el arroz y el cereal de arroz: lo que usted debe saber. Mayo 2016.
  • Food and Drug Administration. Food Allergies. Marzo 2022.
  • Harvard T.H.Chan. Fiber. Harvard School of Public Health.
  • Zaman, S. A., & Sarbini, S. R. (2016). The potential of resistant starch as a prebiotic. Critical reviews in biotechnology36(3), 578–584.