De 4 meest voorkomende twijfels over aanvullende voeding

Is je baby al 6 maanden oud en klaar om te beginnen met het opnemen van nieuwe voedingsmiddelen? Hier zijn de meest voorkomende twijfels over aanvullende voeding.
De 4 meest voorkomende twijfels over aanvullende voeding

Laatste update: 11 maart, 2022

Het begin van aanvullende voeding is een kritiek punt op voedingsgebied. De voedingsbehoeften van de kleintjes nemen namelijk toe en het is van cruciaal belang daaraan te voldoen. Dit is niet alleen belangrijk om een goede groei te verzekeren, maar ook om bepaalde ziekten te helpen voorkomen.

Het is echter niet altijd gemakkelijk om aanvullende voeding te implementeren en de uitvoering ervan kan enige twijfels oproepen. Daarom zullen we proberen de meest voorkomende twijfels over aanvullende voeding op te lossen, om het leven van nieuwe ouders gemakkelijker te maken. Mis dit artikel dus niet!

Veelvoorkomende twijfels over aanvullende voeding van baby’s

Het eerste wat duidelijk moet zijn is dat je het beste de aanwijzingen van je kinderarts kunt opvolgen over het juiste moment om voedingsmiddelen te introduceren. Sommige voedingsmiddelen kunnen om verschillende redenen namelijk niet geschikt zijn voor de eerste stadia. Ze zijn mogelijk allergeen of hebben een hoog risico op verslikken, naast andere zaken.

Laten we nu de meest voorkomende twijfels over aanvullende voeding uit de weg ruimen. Let op!

1. Met welk voedsel moet aanvullende voeding beginnen?

De 4 meest voorkomende twijfels over aanvullende voeding

Er is geen universele consensus over het beste voedsel om dit proces mee te beginnen. Wat we wel weten is dat het belangrijk is om vanaf het prille begin van het leven voor voldoende eiwitopname (Engelse link) te zorgen. Kinderen hebben daar in deze fase van sterke groei namelijk meer van nodig.

Daarom is een goede optie om te beginnen met mager vlees zoals kip, kalkoen en zelfs wat licht verteerbare vis. Natuurlijk moeten ze altijd goed gekookt worden om het microbiologische risico te beperken.

In het begin is het het beste om voedingsmiddelen een voor een te introduceren en met een tussenruimte van 2 of 3 dagen om te kijken of je kind ze goed verdraagt. Zo ja, dan kunnen voedingsmiddelen die ze al geprobeerd hebben en goed verdragen hebben, gemengd worden.

2. Is het beter gepureerd of vast voedsel aan te bieden?

Traditioneel begonnen baby’s met aanvullende voeding met gepureerd voedsel of purees. Dit om het kauwen en slikken te vergemakkelijken, en ook om het risico op verslikken te verminderen en de angst van nieuwe ouders te beperken.

Maar tegenwoordig zijn veel specialisten zich gaan concentreren op het belang van het aanbieden van hele voedingsmiddelen vanaf de eerste dag in dit proces. Volgens de bekende Rapley-methode (of baby-led weaning) moet je je baby vast voedsel laten hanteren. Op die manier went hij aan de verschillende texturen en is eerder geneigd ze aan te nemen.

Deze techniek biedt meerdere voordelen voor de gezondheid en ontwikkeling van de kleintjes. Om er maar een te noemen, het helpt voedselweigeringen in de toekomst te verminderen, wat zich vertaalt in een gevarieerder en gezonder dieet voor het leven.

Volgens een studie gepubliceerd in het Italiaanse Journal of Pediatrics (Engelse link) wordt de Rapley-methode als een veilige methode beschouwd, zolang het onder toezicht gebeurt.

3. Aanvullende voeding: hoeveel moet een baby eten?

Baby’s hebben een uitstekend aangeboren vermogen om hun inname zelf te regelen. Daarom moet je voedsel op verzoek aanbieden, op dezelfde manier als moedermelk. En in die zin is het belangrijk te respecteren wanneer het kind laat merken dat het klaar is met eten, ook al lijkt het je dat het weinig gegeten heeft.

Een ander belangrijk gegeven is dat aanvullende voeding borstvoeding niet vervangt. Deze voedingsbron kan dus op bepaalde momenten van de dag voor het kind voldoende en wekt verzadiging op.

Dus, als je baby gewoonlijk regelmatig is met zijn melkvoedingen en meteen na de borstvoeding voedsel weigert, kun je de volgende keer proberen te wachten tussen de borstvoeding en de maaltijd.

4. Wanneer kun je beginnen met het introduceren van suiker?

De voedingsgidsen van wetenschappelijke verenigingen bevelen aan toegevoegde suikers te vermijden bij kinderen onder de twee jaar. Sommige flesvoeding van mindere kwaliteit bevat ze echter al onder de ingrediënten. Daarom is het van cruciaal belang de etikettering zorgvuldig te lezen om een optimaal product te kiezen.

Als algemene regel moet je de aanwezigheid van enkelvoudige suikers in de voeding van kinderen van alle leeftijden beperken. Regelmatige consumptie van zoetigheden of sappen in de vroege levensfase verhoogt namelijk het risico op diabetes type 2 in de toekomst.

Een baby eet worteltjes met zijn handen

Het altijd het beste te kiezen voor verse voeding met een hoge voedingsdichtheid.

Het is van essentieel belang de aanvullende voeding te optimaliseren om de gezondheid van zuigelingen te verbeteren

Om in de loop der jaren een goede gezondheid te behouden, is het belangrijk vanaf het begin van de voeding een goed voedingspatroon vast te stellen.

Het is belangrijk zoveel mogelijk verschillende verse voedingsmiddelen in het voedingspatroon op te nemen om een gevarieerde voeding te krijgen. Zo worden tekorten aan essentiële voedingsstoffen die de goede werking van het menselijk organisme conditioneren vermeden.

Bedenk tot slot dat het vanaf het prille begin van het leven essentieel is om goede leefgewoonten te bevorderen. Niet alleen op het gebied van voeding, maar ook om te zorgen voor een goede nachtrust en regelmatige lichaamsbeweging. Het bereiken van een goede lichaamssamenstelling zal op lange termijn veel complexe ziekten helpen voorkomen. Wellicht ook interessant voor jou

Genieten voor kinderen: 4x purees van groenten
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Genieten voor kinderen: 4x purees van groenten

Groenten bieden belangrijke vitamines en mineralen die benodigd zijn voor een gezond dieet. Daarom delen we vandaag 4 keer lekkere purees van groen...



  • Richter M, Baerlocher K, Bauer JM, et al. Revised Reference Values for the Intake of Protein. Ann Nutr Metab. 2019;74(3):242-250. doi:10.1159/000499374. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30904906/
  • D’Auria E, Bergamini M, Staiano A, et al. Baby-led weaning: what a systematic review of the literature adds on. Ital J Pediatr. 2018;44(1):49. Published 2018 May 3. doi:10.1186/s13052-018-0487-8. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29724233/