Het risico van snacken tussen de maaltijden door bij kinderen

Ken je het risico van eten tussen de maaltijden door bij kinderen? Zo niet, blijf dan op de hoogte van wat we gaan delen.
Het risico van snacken tussen de maaltijden door bij kinderen

Laatste update: 20 september, 2021

Heb je wel eens de aanbeveling gehoord om 5 keer per dag te eten? Sommigen zeggen dat het helpt je honger beter te beheersen en gezond te zijn. Maar als het om kinderen gaat, helpt deze gewoonte hen nog meer energie te krijgen. Kinderen hebben al veel lichamelijke energie. Ze krijgen er wel de voedingsstoffen door die ze nodig hebben om te groeien. Het is echter niet nodig, dus willen we dat je de risico’s kent van het snacken tussen de maaltijden door voor kinderen.

Het grootste probleem is het soort producten die ze neigen te consumeren om te snacken, zoals sapjes of melk met koekjes, gefrituurd en hartige taartjes of snacks, of boterhammen met suikerhoudende jam of vleeswaren.

Zoals je ziet bevatten ze veel energie door hun suiker- en vetgehalte, en ze zijn lekker. Maar, is het al bij je opgekomen dat je kinderen, door ze deze tussendoortjes te geven, hun maaltijden misschien nauwelijks opeten of zelfs overslaan?

Daarom kan dit op de lange termijn een negatief effect op de gezondheid hebben. Steeds meer merken we dat kinderen voor de TV en andere schermen snacken, zonder te beseffen of ze eigenlijk honger hebben of alleen maar op stress reageren. Wil je dus dat je kinderen gezond opgroeien? Lees dan verder om de gevolgen van snacken tussen de maaltijden te ontdekken.

A girl snacking on a chocolate crepe.

Snacken tussen de maaltijden door en kwaliteit van de voeding bij kinderen

Hoewel er mensen zijn die het snacken van kinderen tussen de maaltijden door verdedigen, omdat ze denken dat hun kinderen er goed door gevoed blijven, is de voedingskwaliteit van hun voeding in werkelijkheid lager. Dit komt niet alleen door de soort producten, maar ook doordat ze andere gezondere voedingsmiddelen, zoals groenten, fruit en noten, verdringen.

Bij vergelijking blijken de koekjes of sapjes, ook al zijn ze verrijkt, nog steeds veel suiker te bevatten. Ze zullen de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden overschrijden. Bovendien eten kinderen ze regelmatig in plaats van af en toe, wat ook hun gezondheid verslechtert.

Gewichtstoename, het belangrijkste risico van kinderen die tussen de maaltijden door eten

Gewichtstoename is een van de meest bestudeerde gevolgen omdat de percentages overgewicht en obesitas onder kinderen zijn toegenomen. Bovendien zijn er verschillen tussen de studies, omdat er verschillende factoren bij betrokken zijn.

Onderzoekers zijn het er echter over eens dat het risico groter is naarmate er meer keren per dag gesnackt wordt. Er is zelfs een toename van de buikomvang, vooral als je rekening houdt met de verhouding tussen calorie-inname en basaal metabolisme.

Tegelijk verlies je de controle over de hoeveelheid als je er een gewoonte van maakt te eten terwijl je naar een programma kijkt of op een tablet speelt. Als gevolg daarvan verandert de eetlustregulatie, omdat het lichaam voortdurend voedsel binnenkrijgt. Hierdoor scheidt het lichaam hormonen af om het gehalte aan voedingsstoffen in het bloed te regelen en af te zetten.

Het ontstaan van gaatjes en tandbederf

Misschien vraag je je nu af wat mondgezondheid te maken heeft met snacken tussen de maaltijden door. Het verband heeft niet te maken met de gewoonte zelf, maar met het soort voedsel dat je kind eet. Eerst willen we dat je begrijpt dat het ontstaan van gaatjes of de aantasting van het tandglazuur veroorzaakt wordt door de aanwezigheid van zuren. Daarom is het dagelijks consumeren van sappen, zoals sinaasappel- of ananassap, de belangrijkste oorzaak.

Frisdranken zijn ook verantwoordelijk, maar kinderen drinken die meestal minder tussen de maaltijden door. Probeer ze dus te vervangen door water als enige bron van hydratatie.

A boy drinking a juice box.

Conclusies over het risico van snacken tussen de maaltijden door

Tot slot raden we je aan te proberen het aantal tussendoortjes dat je kinderen eten te beperken. Dit dus vanwege het risico van eten tussen de maaltijden voor kinderen. Ook is het uiteraard moeilijk om altijd eten bij de hand te hebben.

De beste manier om dit te doen is door ze aan te moedigen te eten als ze honger hebben. Hoe kun je dat doen? Vraag het ze gewoon. En gebruik voedsel niet als beloning of als een manier om ze afgeleid te houden.

Waar het echter om gaat is dat de gewoonten die ze de hele dag door hebben zo gezond mogelijk zijn, ook de tussendoortjes. Zo neemt het risico af door koekjes, sapjes, gebak en melkchocolade te vervangen door vers gesneden fruit, een handvol noten, een stukje kaas, hummus met worteltjes,  80% pure chocolade, enz.

Ook terwijl ze studeren of sporten, kunnen ze de 4-5 maaltijden eten die worden aanbevolen. In deze gevallen neemt hun calorie- en voedingsstoffenverbruik (Engelse link) namelijk toe, dus het kan dan een goed idee zijn. Wellicht ook interessant voor jou

5 gezonde en lekkere snacks voor kinderen
Je bent mamaLees het op Je bent mama
5 gezonde en lekkere snacks voor kinderen

Proberen om een kind iets nieuws te laten eten, kan erg frustrerend zijn. In onderstaand artikel vindt je 5 gezonde en lekkere snacks voor kinderen...



  • Julian, C; Santaliestra-Pasías, A M; Miguel-Berges, M L; Moreno, L A (2017) Frequency and quality of mid-afternoon snack among Spanish children. Nutr Hosp, 34(4): 827-33.
  • Kachurak, A;  Bailey, R L; Davey,A; Dabritz, L; Orlet Fisher; J (2019) Daily Snacking Occasions, Snack Size, and Snack Energy Density as Predictors of Diet Quality among US Children Aged 2 to 5 Years. Nutrients, 11(7): 1440.
  • Avery,A; Anderson, C; McCullough, F (2017) Associations between children’s diet quality and watching television during meal or snack consumption: A systematic review. Matern Child Nutr, 13(4). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27001436/
  • LeCroy, M N; Truesdale, K P; Matheson, D M;  Karp, S M; Moore, S M; Robinson, T N et al (2019) Snacking characteristics and patterns and their associations with diet quality and BMI in the Childhood Obesity Prevention and Treatment Research Consortium. Public Helath Nutr, 22(17): 3189-99.
  • Al-Dlaigan, Y H; Al-Meedania, L A; Sukumaran Anil, S (2017) The influence of frequently consumed beverages and snacks on dental erosion among preschool children in Saudi Arabia. Nutr J; 16(1): 80.
  • Murakami, K; E Livingstone, M B (2016) Associations between meal and snack frequency and overweight and abdominal obesity in US children and adolescents from National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2003-2012. Br J Nut, 115(10): 1819-29
  • Kelishadi, R; Mozafarian, N; Qorbani, M; Esmaeil Motlagh, M;  Safiri, S; Ardalan, G et al (2017) Is snack consumption associated with meal skipping in children and adolescents? The CASPIAN-IV study. Eat Weight Disord, 22(2): 321-28.