De consumptie van bewerkte voedingsmiddelen is toegenomen bij kinderen

We gaan je de gevolgen laten zien van de toename van de consumptie van bewerkte voedingsmiddelen bij kinderen, die de laatste jaren heeft plaatsgevonden.
De consumptie van bewerkte voedingsmiddelen is toegenomen bij kinderen

Laatste update: 25 juni, 2022

Een recente studie heeft aangetoond dat de consumptie van bewerkte voedingsmiddelen bij kinderen de laatste jaren explosief gestegen is, evenals alle risico’s die dit verschijnsel met zich meebrengt. We hebben het over producten van zeer lage kwaliteit, die nauwelijks in staat zijn het organisme essentiële voedingsstoffen te leveren.

Tegelijk zijn ze een bron van transvetzuren, eenvoudige suikers en kunstmatige additieven. In een ideaal scenario zouden ze weinig in het dieet van een mens moeten voorkomen.

Alvorens te beginnen moeten we opmerken dat een gezond dieet er een is die hoofdzakelijk uit verse voedingsmiddelen bestaat. Deze voedingsmiddelen slagen erin vitamines, eiwitten en kwaliteitsvetten te leveren. Dit zijn essentiële elementen voor de goede werking van het lichaam en om bepaalde ziekten te voorkomen.

Vandaag gaan we je dus alles vertellen wat je moet weten over deze eetgewoonten die tegenwoordig zo algemeen zijn. Lees verder!

De gevaren van bewerkte voedingsmiddelen bij kinderen

De studie waarnaar we verwijzen (Engelse link) is gepubliceerd in het prestigieuze tijdschrift JAMA. Het analyseerde de eetgewoonten van kinderen van 2 tot 17 jaar die in de Verenigde Staten wonen.

Uit de resultaten bleek onder meer hoe calorieën uit industrieel voedsel meer dan 30% uitmaken van de calorieën die gedurende de dag worden ingenomen. Dit is een echt verontrustend feit. Het is belangrijk op te merken dat de meeste van deze calorieën ‘leeg’ zijn. Dat wil zeggen dat ze energie leveren maar niet de voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft.

Een ander belangrijk aspect is dat de transvetzuren die in deze voedingsmiddelen voorkomen het risico op stofwisselingsziekten blijken te verhogen (Engelse link). Niet alleen veranderen ze de ontstekingstoestand van het inwendige. Ze veroorzaken ook inefficiënties in de werking van het lichaam en veranderingen in het DNA van de cellen. Overmatige consumptie ervan kan dus verschillende ziekten veroorzaken.

De consumptie van bewerkte voedingsmiddelen is toegenomen bij kinderen
Het gezinsdieet moet meer verse voedingsmiddelen (links) en minder bewerkte (midden) en ultrabewerkte voedingsmiddelen (rechts) bevatten. Hoewel het basiselement hetzelfde is, zijn de voedingsstoffen en andere stoffen die de ene of de andere presentatievorm levert enorm verschillend.

Additieven kunnen een goede gezondheid conditioneren

Tegelijk moeten we opmerken dat ultra-bewerkte voedingsmiddelen gemaakt worden met een overmaat aan kunstmatige additieven. Deze bestanddelen worden gebruikt om de organoleptische eigenschappen van de producten te verbeteren en de houdbaarheid te verlengen.

Ze zijn echter niet ongevaarlijk. Ze hebben namelijk een negatief effect op de darmmicrobiota en veranderen de dichtheid en diversiteit ervan. Hierdoor worden de spijsverteringsprocessen op den duur geconditioneerd.

Bovendien zijn er andere additieven die het risico op het ontstaan van ziekten direct kunnen verhogen, zoals het geval is met nitrieten. Hoe minder deze verbindingen in de voeding voorkomen, hoe beter. Daarom is het van essentieel belang de voedingsetikettering te controleren. Gooi de voedingsmiddelen die deze stoffen bevatten of die uit andere stoffen van lage kwaliteit bestaan weg.

Voedingsopvoeding is fundamenteel

Aan al deze problemen moeten we toevoegen dat de gewoonten die in de eerste levensfasen worden aangeleerd, de neiging hebben in de toekomst te blijven bestaan. Daarom is het van essentieel belang om vanaf de vroege kinderjaren correcte voedingsopvoeding te geven. Dit betekent dat we de nadruk moeten leggen op de noodzaak verse voedingsmiddelen in de voeding op te nemen om de inname van essentiële voedingsstoffen voor een goede gezondheidstoestand te verzekeren.

In feite is de hoge consumptie van bewerkte voedingsmiddelen een van de redenen waarom zwaarlijvigheid bij kinderen de laatste decennia explosief is toegenomen. Het handhaven van een toestand van overgewicht is echt gevaarlijk en is veel meer dan een esthetische kwestie. In deze situatie neemt de mate van ontsteking en oxidatie van het lichaam toe. Sommige stofwisselingsprocessen veranderen vervolgens, waardoor het probleem nog erger wordt.

Een gezond ontbijt met vers fruit
Je kunt je het beste richten op preventie door vanaf de geboorte goede voedingsgewoonten aan te leren.

Pas op voor de consumptie van bewerkte voedingsmiddelen bij kinderen

Zoals je gezien hebt, is de toename van de consumptie van bewerkte voedingsmiddelen bij kinderen echt zorgwekkend. Tegelijk betekenen de stijgingen van de prijzen van verse levensmiddelen dat veel gezinnen om economische redenen niet in staat zijn gezond te eten.

Er zijn echter nog enkele alternatieven die je kunt overwegen om een optimale voedingsinname te verzekeren zonder al te veel geld uit te geven.

Wat dus duidelijk is, is dat het aanleren van goede voedingsgewoonten vanaf het prille begin van het leven van cruciaal belang is om in de toekomst een goede gezondheidstoestand te bereiken. En het is niet alleen nodig om op de voeding te letten, maar ook om die te begeleiden met het regelmatig beoefenen van lichaamsbeweging, vooral spierkrachtwerk.

Voldoende slaap zal op middellange termijn ook een verschil maken wat de werking van het organisme betreft. Aan dit laatste besteedt men steeds minder aandacht, maar het is van vitaal belang. Wellicht ook interessant voor jou

Gezondere alternatieven om suiker te vervangen in kindervoeding
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Gezondere alternatieven om suiker te vervangen in kindervoeding

Het is belangrijk om suiker in de voeding van kinderen te vervangen om ziekten te helpen voorkomen en hen een gezonder leven te garanderen.



  • Wang L, Martínez Steele E, Du M, et al. Tendencias en el consumo de alimentos ultraprocesados ​​entre jóvenes estadounidenses de 2 a 19 años, 1999-2018. JAMA. 2021;326(6):519–530. doi:10.1001/jama.2021.10238. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2782866?guestAccessKey=c646e502-898f-443b-8558-d90a74e35415&utm_source=For_The_Media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=081021

  • de Souza, R. J., Mente, A., Maroleanu, A., Cozma, A. I., Ha, V., Kishibe, T., Uleryk, E., Budylowski, P., Schünemann, H., Beyene, J., & Anand, S. S. (2015). Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta-analysis of observational studies. BMJ (Clinical research ed.)351, h3978. https://doi.org/10.1136/bmj.h3978