Is het veilig om mayonaise tijdens de zwangerschap te eten?

Het eten van zelfgemaakte mayonaise tijdens de zwangerschap kun je beter vermijden, want het is een van de voedingsmiddelen met het hoogste microbiologische risico. Meer informatie.
Is het veilig om mayonaise tijdens de zwangerschap te eten?
Saúl Sánchez Arias

Geschreven en geverifieerd door de voedingsdeskundige Saúl Sánchez Arias.

Laatste update: 06 december, 2022

Mayonaise is een van de meest geconsumeerde sauzen ter wereld. Het wordt gemaakt met ei als hoofdingrediënt, dus in sommige contexten kan de inname ervan een microbiologisch risico inhouden. Daarom gaan we je vertellen of het echt mogelijk is om mayonaise tijdens de zwangerschap te eten of dat het een voedingsmiddel is dat moet worden beperkt.

Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat tijdens de zwangerschap de aanwezigheid van bepaalde producten in het dieet moet worden beperkt. Voedselvergiftiging kan ernstige gezondheidsproblemen voor de baby veroorzaken en zelfs de kans op een miskraam vergroten.

Het microbiologische risico van mayonaise

Veel voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong hebben, wanneer je ze rauw consumeert, bacteriën in zich die voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. Daarom worden zuivelproducten altijd gepasteuriseerd. In het geval van eieren zijn de meeste ziekteverwekkers geconcentreerd in de schaal, maar besmetting kan ook binnenin het levensmiddel plaatsvinden.

Bovendien kunnen slechte conserveringspraktijken de risico’s vergroten. Door de saus bijvoorbeeld niet in de koelkast te zetten en op kamertemperatuur te laten staan, ontstaat een optimale voedingsbodem voor bacteriegroei. Nog meer bij warm weer.

Een hotdog met ketchup en mayonaise
Mayonaise mag je niet eten tijdens de zwangerschap, omdat het een preparaat is dat voedselvergiftiging kan veroorzaken. Alleen industriële mayonaise die gepasteuriseerd is mag worden gegeten, hoewel het geen voedsel van goede voedingskwaliteit is.

De belangrijkste bacteriën in mayonaise

De meest voorkomende bacteriën in mayonaise zijn die van het geslacht Salmonella. De  inname ervan kan diarree, gas, buikpijn, een opgeblazen gevoel, braken en koorts veroorzaken. Naast dat de consumptie ervan de gezondheid van de moeder negatief beïnvloedt, brengt het ook het leven van de foetus in gevaar. Dit blijkt uit een studie (Engelse link) gepubliceerd in Case Reports in Obstetrics and Gynecology.

Als de symptomen ernstig zijn, neemt bovendien de kans op een episode van uitdroging toe, wat ook een alarmerend effect heeft op de baby. In deze gevallen is er een vermindering van de bloedstroom, die de zuurstoftoevoer naar de foetale weefsels negatief beïnvloedt.

Daarom is het essentieel om de consumptie van mayonaise tijdens de zwangerschap te vermijden, vooral zelfgemaakte mayonaise. Er is echter een versie van deze saus die je tijdens de zwangerschap zonder risico kunst consumeren.

De mayonaise die je tijdens de zwangerschap kan consumeren

De voedingsindustrie biedt mayonaise aan die vooraf een pasteurisatieproces heeft ondergaan. Concreet wordt het gemaakt van eieren die deze hittebehandeling hebben ondergaan, waardoor het microbiologische risico verdwijnt.

De hitte vermindert de bacteriepopulaties, waardoor het voedsel volkomen veilig is voor zwangere vrouwen. In elk geval is het belangrijk de kwaliteitscontrole op de verpakking te controleren.

De consumptie van mayonaise tijdens de zwangerschap moet je echter beperken, omdat het een energierijk product is. Hoewel men vetinname niet als negatief beschouwt, kan overmatige vetinname leiden tot overgewicht. Vanaf dat moment is de kans op zwangerschapsdiabetes groter, volgens onderzoek gepubliceerd (Engelse link) in het International Journal of Molecular Sciences.

Is het veilig om mayonaise tijdens de zwangerschap te eten
Gekookte eieren kun je tijdens de zwangerschap consumeren, omdat ze hoogwaardige voedingsstoffen bevatten, zoals vitamine D.

De voordelen van eierconsumptie

Dat je mayonaise gemaakt met rauwe eieren moet beperken in het dieet, betekent niet dat gekookte eieren niet gunstig zijn voor zwangere vrouwen. Ze bevatten een grote hoeveelheid hoogwaardige voedingsstoffen die bijdragen tot een goede ontwikkeling van de foetus.

Ze zijn ook een van de weinige voedingsmiddelen die vitamine D leveren, een voedingsstof die bij de algemene bevolking een tekort vertoont en die de gezondheidstoestand moduleert. Het handhaven van voldoende niveaus daarvan voorkomt verschillende problemen zoals auto-immuunziekten en andere chronische ziekten.

Wees voorzichtig met mayonaise tijdens de zwangerschap

Zoals je hebt gezien, is het belangrijk om voorzichtig te zijn met het introduceren van mayonaise in je dieet tijdens de zwangerschap. In feite is zelfgemaakte mayonaise volledig verboden vanwege het microbiologische risico. Daarentegen kan je industriële mayonaise, gemaakt van gepasteuriseerde eieren, wel consumeren, hoewel het niet altijd een product van goede voedingskwaliteit is.

Vergeet niet dat een goede toevoer van voedingsstoffen tijdens de zwangerschap cruciaal is voor de toekomstige gezondheid van de baby. Daarom is het raadzaam tekorten te vermijden die zijn ontwikkeling negatief kunnen beïnvloeden. Wellicht ook interessant voor jou

7 Dingen die je tijdens de zwangerschap moet vermijden
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
7 Dingen die je tijdens de zwangerschap moet vermijden

Weet jij welke dingen je tijdens de zwangerschap moet vermijden omwille van de gezondheid van jou en je baby? Ontdek onze tips.



  • Guirguis, G. F., Patel, K., Gittens-Williams, L., Apuzzio, J. J., Martimucci, K., & Williams, S. F. (2017). Salmonella enterica Serotype Typhi Bacteremia Complicating Pregnancy in the Third Trimester. Case reports in obstetrics and gynecology2017, 4018096. https://doi.org/10.1155/2017/4018096
  • Plows, J. F., Stanley, J. L., Baker, P. N., Reynolds, C. M., & Vickers, M. H. (2018). The Pathophysiology of Gestational Diabetes Mellitus. International journal of molecular sciences19(11), 3342. https://doi.org/10.3390/ijms19113342

De inhoud van Je Bent Mama is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. Deze informatie vervangt op geen enkel moment de diagnose, het advies of de behandeling van een professional. Bij twijfel kun je het beste een betrouwbare specialist raadplegen.