Alles over een gezonde zwangerschap

· 2 februari 2019
Gebruik je gezonde verstand en meet je een gezonde levensstijl aan om van een gezonde zwangerschap te kunnen genieten.

Vaak is het voldoende om je gezonde verstand te gebruiken om situaties die zich voordoen in het leven op te lossen. Zo kunnen we ons bijvoorbeeld afvragen: wat moeten we doen om een gezonde zwangerschap te doorlopen? Het logische antwoord is: gebruik je gezonde verstand en meet je een gezonde levensstijl aan.

Naast het gebruiken van ons gezonde verstand, zouden we ook naar de juiste en aangewezen informatie moeten zoeken. Dit artikel is gebaseerd op aanbevelingen van de Spaanse Vereniging voor Pediatrie (SEGO).

Het eerste dat je moet doen om een gezonde zwangerschap te hebben, is een afspraak met je arts maken voor een algemeen onderzoek. Het is nu namelijk een goed moment om je levensstijl onder de loep te nemen. Zie ook eventuele medicatie die je momenteel neemt hierbij niet over het hoofd. Kijk ook eens na of je al je inentingen hebt gehad.

Er is nog een belangrijke aanbeveling: hou je gewicht onder controle. Hou er rekening mee dat als je boven of onder je juiste gewicht zit, dit schadelijk kan zijn voor je zwangerschap. Als je je zorgen maakt over je gewicht, raadpleeg dan een specialist.

Het is normaal dat je tijdens de zwangerschap wat aankomt. De aanbevolen gewichtstoename is tussen de 10-15 kilogram. Je kunt dit onder controle houden, samen met je arts, als onderdeel van de hele begeleiding die je zal krijgen tijdens deze speciale periode.

Wat kun je doen om een gezonde zwangerschap te ervaren?

Wat kun je doen om een gezonde zwangerschap te ervaren

Beweging is van vitaal belang. Aan de gang dus!

Beweging en oefeningen zullen je helpen je spieren te ontwikkelen en sterker te maken. Het zal ook de psychische druk van de zwangerschap verlichten. Volgens de aanbevelingen van leden van de Spaanse Vereniging voor Pediatrie moet je goed luisteren naar wat je lichaam je vertelt.

Overdrijf het niet, vooral als je niet veel hebt gedaan aan je lichamelijke conditie voordat je zwanger werd. Het is verstandig om strenge trainingsschema’s te vermijden als je niet gewend bent aan intensieve lichaamsbeweging.

Yoga wordt aanbevolen om fit te blijven. Het helpt een gezonde zwangerschap te bevorderen. Ongeacht het type lichaamsbeweging dat je echter besluit te gaan doen, overleg eerst met een gekwalificeerde trainer. Vermijd potentieel gevaarlijke sporten zoals duiken, waterskiën en vechtsporten.

Yoga wordt aanbevolen om fit te blijven en een gezonde zwangerschap te bevorderen

Gezond eten

Je baby eet wat jij eet. Gedurende de hele zwangerschap ben jij de enige voedingsbron van je baby. Je hebt mensen vast wel eens horen zeggen: “je moet nu eten voor twee.” Dit is absolute onzin volgens de Spaanse Vereniging voor Pediatrie.

Na de bevalling zul je het misschien moeilijk vinden om overtollig gewicht te verliezen, gewicht dat erbij gekomen is tijdens de zwangerschap.

Veel vrouwen behouden de gezonde eetgewoonten die ze zich hebben aangewend tijdens de zwangerschap, voor de rest van hun leven.

Probeer je beetje bij beetje een gezonde levensstijl met gezonde eetgewoonten aan te wennen. Zo geef je je baby het beste van jezelf!

Hou rekening met de volgende eenvoudige aanbevelingen wat betreft voeding van de Spaanse Vereniging voor Pediatrie. Zowel jij als je baby zullen hier baat bij hebben.

Calcium

Het is essentieel om een calciumrijk dieet te hebben. Dit is omdat de botten van de baby zich beginnen te vormen tussen de vierde en zesde week van de zwangerschap. Melk is een belangrijke bron van calcium.

Broccoli, sardientjes in blik (inclusief de graatjes), sojaproducten, sesamzaad en zuivelproducten zijn ook gezonde bronnen van calcium.

Het is wel belangrijk om rekening te houden met de kwaliteit en de hoeveelheid van zuivelproducten die je consumeert. Het is namelijk zo dat bepaalde zuivelproducten een hoog vetgehalte hebben.

Eiwitten

Naast calcium zijn eiwitten een ander belangrijk element van een gezond voedingspatroon. Eiwitten zijn van groot belang voor de groei van je baby.

Probeer drie porties eiwitten per dag te consumeren. Uitstekende bronnen van eiwitten zijn bijvoorbeeld: verse vis, gekookte eieren, geroosterd vlees, gepasteuriseerde kaas en soja.

Vitaminen en supplementen

Probeer minimaal vijf porties fruit en groenten per dag te eten. Ze voorzien je van vitaminen, mineralen en vezels.

Bovendien kan het aanvullen van een gezond voedingspatroon met vitaminen je ook een zekere gemoedsrust geven. Zowel jij als je baby ontvangen immers de benodigde voedingsstoffen.

Het is belangrijk om te controleren dat de vitaminen die je neemt speciaal worden aanbevolen voor zwangere vrouwen. Sommige  zijn namelijk niet geschikt voor jou tijdens deze periode.

Mensen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg adviseren om tijdens de eerste 12 weken van de zwangerschap dagelijks 400 microgram foliumzuur in te nemen. Foliumzuur draagt bij aan de gezonde ontwikkeling van het ruggenmerg van de baby.

Koolhydraten

Het is belangrijk om vier of vijf porties koolhydraten per dag te nemen. Rijst, pasta, aardappelen en volkoren brood zijn enkele gezonde voorbeelden.

Koolhydraten geven je namelijk energie. Het eten van volkorenbrood, pasta en bruine rijst is ook goed voor je omdat ze tevens vezels bevatten. Vezels helpen bij het verlichten van constipatie, een veel voorkomend ongemak tijdens de zwangerschap.