Cybernetische misdaden tijdens de puberteit

29 februari, 2020
Cybernetische criminaliteit tijdens de puberteit is tegenwoordig een ernstig misdrijf. Het is belangrijk om te weten welke verschillende cybernetische misdrijven er bestaan om ze te identificeren en te melden.

Je hebt ongetwijfeld gehoord over termen als online pesten of cyberpesten. Er zijn echter veel andere soorten misdrijven die te maken hebben met het misbruik van internet, mobiele telefoons en andere digitale technologieën. In dit artikel vertellen we je wat je moet weten over cybernetische misdaden tijdens de puberteit.

De afgelopen jaren zijn informatie- en communicatietechnologieën (ICT) een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Of het nu een smart-tv, een mobiele telefoon, een tablet of een computer is, we zijn contant met een of ander elektronisch apparaat verbonden.

Dit treft vooral tieners, die soms nieuwe technologie misbruiken. Cybernetische misdaden tijdens de puberteit komen zelfs steeds vaker voor.

Cybernetische misdaden tijdens de puberteit

Tegenwoordig draait het leven van tieners om verschillende vormen van technologie. Veel tieners zijn volledig afhankelijk van hun mobiele telefoons en verschillende sociale media-platforms.

Dit kan zeer gevaarlijk zijn, gezien het grote risico op misbruik van informatie- en communicatietechnologieën (ICT). Helaas is het gebruikelijk dat constant ICT-gebruik ervoor zorgt dat pubers een gevoel van straffeloosheid en anonimiteit ontwikkelen.

En als gevolg hiervan nemen velen via hun schermen deel aan antisociaal gedrag en plegen ze zelfs cybernetische misdaden.

Soorten cybernetische misdrijven

Bang meisje met laptop en mobiel

De meeste cybernetische misdaden die tieners plegen, hebben te maken met vernedering, bedreigingen, seks, afpersing, enz. Deze misdrijven vallen dan in de volgende categorieën:

  • Sextortion: dit verwijst naar het chanteren en pesten dat een persoon lijdt wanneer een ander dreigt een seksueel beeld van hem of haar ongepast te gebruiken. De persoon die het misdrijf pleegt, heeft het beeld mogelijk legaal of illegaal verkregen. Bij dit soort misdrijven wordt meestal gedreigd het beeld openbaar te maken of met name naar een publiek te sturen (zoals de ouders van het individu).
  • Sexting: deze term verwijst naar het verzenden van erotische berichten, afbeeldingen of video’s naar iemand anders via e-mail, sociale media, sms, enz. Sexting is op zichzelf geen misdaad. Het is echter een misdrijf wanneer iemand de inhoud van sexting verspreidt zonder toestemming van de persoon of personen die het hebben verzonden.
  • Cyberstalking: Stalking is dus het voortdurende en opdringerige volgen van een andere persoon tegen hun wil. Cyberstalking verwijst in het bijzonder naar iemand via nieuwe technologieën stalken.

Meer soorten cybernetische misdaden tijdens de puberteit

Online pesten is een van de cybernetische misdaden tijdens de puberteit

  • Grooming: Grooming is een reeks acties die een volwassene via internet beoefent om minderjarigen voor de gek te houden en een relatie van verondersteld vertrouwen en vriendschap tot stand te brengen. De ware bedoelingen van de volwassene zijn echter seksueel van aard. Uiteindelijk begint de volwassene pornografische en erotische afbeeldingen en video’s van de betreffende minderjarige te vragen.
  • Cracking: Cracking is de aanpassing van software in een poging om de elektronische apparaten van iemand anders te bedienen. Hierdoor kunnen ze ontdekken met wie de persoon praat, met wie ze contact hebben, waar ze zijn, enz. Dit soort cybernetische criminaliteit komt vooral veel voor bij adolescente stellen.
  • Cyberpesten: Cyberpesten verwijst naar de voortdurende en herhaalde vernedering en bedreiging van iemand via internet, mobiele telefoon en andere digitale technologieën. Dit gebeurt niet alleen tijdens schooluren, maar op elk moment, dag of nacht. Dit soort pesten kan andere cybernetische misdaden omvatten, zoals sextortion, cyberstalking, etc.

Verschillende uitingen van cyberpesten

Volgens Cristobal Torres, José Manuel Robles en Stefano de Marco zijn alle volgende gedragingen verschillende uitingen van cyberpesten:

  • Het plaatsen van compromitterende foto’s of video’s van het slachtoffer (deze foto’s kunnen echt zijn, of ze kunnen het resultaat zijn van bewerken).
  • Het uploaden van een foto van het slachtoffer naar een website om hem of haar aan stigma of spot bloot te stellen.
  • Een vals profiel maken met behulp van de naam van het slachtoffer op sociale media, forums, enz.
  • Agressief deelnemen aan chats uit naam van een slachtoffer.
  • Het e-mailadres van een persoon verstrekken aan bepaalde websites, zodat deze spam en / of contact van vreemden, etc. ontvangt.
  • Het stelen van een e-mailwachtwoord, sociale media-wachtwoord, enz. om zijn of haar privacy te schenden.
  • Geruchten verspreiden op sociale media, iemand beschuldigen van twijfelachtig, aanstootgevend of ontrouw gedrag.
  • Met behulp van elektronische apparaten bedreigende berichten naar het slachtoffer sturen.
  • Het slachtoffer op websites en sociale mediaplatforms stalken die hij of zij gewoonlijk gebruikt.

Het is dus belangrijk voor ouders om met hun kinderen over dit soort misdaden te praten en hun internetgebruik zoveel mogelijk in de gaten te houden. Op die manier kun je hen namelijk beschermen om een slachtoffer te worden en voorkomen dat ze agressors worden.

  • Betancourt, A. (2014). Prevención del acoso escolar: Bullying y Ciberbullying. Costa Rica: Instituto Interamericano de Derechos Humanos.
  • Calmaestra, J., Escorial, A., García, P., Del Moral, C., Perazzo, C., y Ubrich, T. (2016). Yo a eso no juego. Bullying y cyberbullying en la infancia. Madrid: Save the Children.
  • Pérez de Miguel, P. (2014). La violencia de género a través de las nuevas tecnologías (Trabajo de fin de grado). Universidad de Jaén, Jaén.
  • Torres, C., Robles, J. M., y De Marco, S. (2013). El ciberacoso como forma de ejercer la violencia de género en la juventud: un riesgo en la sociedad de la información y del conocimiento. Madrid: Delegación del Gobierno para la Violencia de Género.