Alles over de voeding in een schoolkantine

19 november 2019
De voeding bij een schoolkantine moet gevarieerd en goed uitgebalanceerd zijn. Bovendien moet het aan alle voedingsbehoeften van een kind voldoen.

Op verschillende scholen in het hele land is het gebruikelijk dat kinderen elke dag voor minimaal één maaltijd afhankelijk zijn van de voeding van een schoolkantine. In het buitenland zie je dit al veel meer, maar ook in Nederland neemt het aantal schoolkantines toe.

Scholen staan daarom voor de belangrijke uitdaging om ervoor te zorgen dat ze gezonde en evenwichtige maaltijden voor hun studenten bieden. Zal jouw kind dit jaar voedsel eten in een schoolkantine? Vandaag zullen we je namelijk vertellen aan welke eisen de schoolkantine moet voldoen om in de voedingsbehoeften van je kind te voorzien.

Aan welke eisen moeten schoolkantines voldoen?

Goede voeding tijdens de kindertijd speelt een fundamentele rol in lichamelijke en intellectuele groei en ontwikkeling. Het helpt ook om voedingstekorten en excessen te voorkomen en om veel chronische ziekten op volwassen leeftijd te voorkomen. Deze omvatten onder andere:

  • Obesitas
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Osteoporose

De functies van een schoolkantine

Volgens het Centre for Obesity Research and Education helpen zelfevaluatie op school, voedingseducatie, voedingsbeleid, sociale marketing en outreach naar ouders om te voorkomen dat kinderen te zwaar of zwaarlijvig worden.

Voeding en de schoolkantine

Kinderen zitten in de schoolkantine te eten

In de schoolkantine moeten kinderen een gezond, uitgebalanceerd dieet kunnen krijgen. Bovendien moet het zich aanpassen aan hun voedingsbehoeften, afhankelijk van de leeftijd, en bijdragen aan hun gezondheid en groei.

Het hoofdgerecht moet ongeveer 30-35% van hun dagelijkse energiebehoeften en een voldoende hoeveelheid hoogwaardige voedingsstoffen bieden. Het is ook belangrijk dat het voedsel niet alleen voedzaam is, maar ook aantrekkelijk voor kinderen.

Educatie

  • Een schoolkantine moet gezonde gewoonten, gedragingen en levensstijlen bevorderen. De eerste levensjaren zijn namelijk cruciaal voor het leren van goede voedingsgewoonten en het implementeren van adequate richtlijnen met betrekking tot voeding is een beslissende factor.
  • Een andere functie van een schoolkantine is om studenten te helpen zich aan te passen aan een breed scala aan menu’s. Nieuw voedsel ontdekken, hun verschillen observeren, hun voedingswaarde begrijpen en ze leren eten… Dit zijn dus allemaal doelstellingen van voedingseducatie. Bovendien bevordert eten in gezelschap van vrienden de acceptatie van nieuwe voedingsmiddelen.
  • Het is essentieel dat volwassenen ook een goede hygiëne inbrengen. Dit omvat onder andere netheid in het algemeen, handen, tanden, en de behandeling en consumptie van voedsel, enz. Het gaat ook om goede manieren: bestek gebruiken, rechtop zitten, goed kauwen, een servet gebruiken, niet praten met een volle mond, enz.

Richtlijnen voor het menu van een schoolkantine

Een gezond en uitgebalanceerd menu is dus een menu dat voldoet aan de energie eisen en de nodige voedingsstoffen levert voor een goede gezondheid.

Algemene richtlijnen

  • Het menu van een schoolkantine moet een voldoende calorie-inname garanderen in overeenstemming met de leeftijd en fysieke activiteiten van studenten. Menu’s moeten aan 30-35% van de dagelijkse energiebehoefte voldoen.
  • 50-55% van de calorieën in het menu moet afkomstig zijn van koolhydraten (groenten, fruit, brood, pasta, rijst, enz.).
  • Vetten mogen niet meer bedragen dan 30% van de dagelijkse behoefte en moeten beperkt zijn met betrekking tot verzadigde en transverzadigde vetten.
  • Eiwitten moeten tussen 10 en 15% van de totale calorieën van het menu uitmaken. De eiwitten moeten die van dierlijke oorsprong en plantaardige oorsprong omvatten en de opname van peulvruchten maximaliseren.
  • De maaltijden die kinderen consumeren in de schoolkantine moeten voorzien in hun dagelijkse behoefte aan vitamines en sporenelementen. Maaltijdplanning zou het verbruik van micronutriënten, mineralen over periodes van 2 weken moeten spreiden.

De specifieke richtlijnen

Voeding bij de schoolkantine

  • De hoofdgerechten moeten peulvruchten, groenten, pasta en rijst zijn, gevolgd door een rotatie van vlees, vis en eieren. Tot slot moeten maaltijden een bijgerecht van groenten bevatten.
  • Desserts moeten een keuze aan fruit of yoghurt bieden.
  • Bij de maaltijdplanning moeten schoolkantines uit de buurt van monotonie blijven. Dezelfde maaltijd mag niet meer dan eens per 2 weken verschijnen.
  • Kinderen moeten elke dag minstens 5 porties fruit, groenten en bladgroenten consumeren. Het is ook het beste om de opname van een verscheidenheid aan verse of gekookte groenten te verhogen, zowel in hoofdgerechten als bijgerechten. Kantines moeten ook de consumptie van soepen en stoofschotels met groenten, aardappelen, groenten, granen en peulvruchten maximaliseren.
  • De consumptie van vis moet voorrang krijgen op die van vlees. Zowel blauwe als witte vis worden aanbevolen.
  • Brood porties moeten bij voorkeur volkoren zijn.
  • Menu’s van schoolkantines moeten uit de buurt blijven van voorgekookt en gefrituurd voedsel, evenals industrieel snoep en gebak.
  • Het is belangrijk om vers voedsel te consumeren dat in het seizoen is en weinig hantering heeft gehad.
  • Scholen moeten ook hun menu’s aan de tijd van het jaar aanpassen.
  • Ouders moeten een exemplaar van het schoolkantine menu ontvangen, inclusief het type bereiding en de samenstelling van de bijgerechten en desserts.

De menu’s die de schoolkantines aanbieden, moeten dus voldoen aan minimumnormen met betrekking tot samenstelling en kwaliteit. Tot slot moeten ze traditionele en regionale gerechten bevatten met veel verse en lokale groenten en fruit.

  • Foster, G. D., Sherman, S., Borradaile, K. E., Grundy, K. M., Vander Veur, S. S., Nachmani, J., … & Shults, J. (2008). A policy-based school intervention to prevent overweight and obesity. Pediatrics121(4), e794-e802.
  • Guía de comedores escolares. Programa Perseo.
  • Kim, S. A., Moore, L. V., Galuska, D., Wright, A. P., Harris, D., Grummer-Strawn, L. M., … & Rhodes, D. G. (2014). Vital signs: fruit and vegetable intake among children—United States, 2003–2010. MMWR. Morbidity and mortality weekly report63(31), 671.
  • Manual práctico de nutrición en pediatría. Asociación española de pediatría.