Hoe een speelkamer voor kinderen inrichten

Het inrichten van een speelkamer voor kinderen bevordert het spelen, en daarmee alle voordelen die daaruit voortkomen. Blijf lezen om meer te weten te komen!
Hoe een speelkamer voor kinderen inrichten

Laatste update: 16 juni, 2022

Nadenken over het inrichten van een speelkamer voor kinderen vormt vaak een uitdaging. Hoe maak je er een ruimte van rust van en wordt het tegelijk dat ‘kleine paradijs’ waar ze kunnen spelen, ontdekken en bewegen zoals ze willen? En daarnaast, hoe deze doelstellingen te vergemakkelijken zonder hoofdpijn te veroorzaken bij het opruimen? Laten we eens kijken naar enkele tips voor het inrichten van een kinderspeelkamer.

Spelen, plezier en leren gaan hand in hand

Bij de inrichting van een speelkamer voor kinderen gaat het er niet alleen om dat ze zich op hun gemak voelen in een kamer in huis, maar ook dat hun ontplooiing wordt aangemoedigd.

Spelen biedt kinderen tal van voordelen, zoals de ontwikkeling van sociale, communicatieve en lichamelijke vaardigheden, de mogelijkheid om emoties te ontdekken, te uiten en te verwerken, en het aanmoedigen van creativiteit, naast vele andere.

Maar elk kind is anders, net als de opvoedingskeuzes van elk gezin. Probeer daarom bij het inrichten van zo’n ruimte te bedenken aan welke doelstellingen je wilt voldoen en aan welke behoeften de ruimte moet beantwoorden.

Hoe een speelkamer voor kinderen inrichten
Een plek in huis waar kinderen kunnen spelen, zich kunnen uiten en hun volledige potentieel kunnen ontplooien, bevordert de integrale ontwikkeling van de kleintjes.

Sleutels voor het inrichten van een speelkamer voor kinderen

Hier zijn enkele algemene sleutels om rekening mee te houden bij het inrichten van een kinderspeelkamer. Let op!

Betrek je kinderen bij de inrichting van de kamer

Wijs ze een taak (Engelse link) toe naar hun leeftijd, niet alleen om ze te motiveren maar ook om ze te helpen hun voorkeuren te ontdekken. Denk bijvooreeld waar ze graag mee spelen, wat voor hen het meest comfortabel is, naast andere dingen.

Wijs verschillende hoeken aan verschillende taken toe

Als je ruimte hebt in de kamer, kun je een hoekje afbakenen om te rusten en te ontspannen, met poefjes, kleedjes om op te liggen, kussens, dekens, boeken, of muziek in de buurt. In een andere hoek kunnen ze ‘produceren’, dus moet je een tafel met stoelen of een rubberen vloer hebben waarop ze kunnen schilderen, kleuren, in elkaar zetten en uit elkaar halen.

Organiseer speelgoed in manden

Zo wordt het gemakkelijker om later te spelen en op te ruimen. Het is ook belangrijk dat ze binnen bereik van je kleintjes zijn, niet alleen om de keuzes van de kinderen te bevoordelen, maar ook voor hun eigen veiligheid. Benoem ze met bordjes of met een kleur, zodat ze weten wat in elk mandje zit en gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

Zorg dat je de speelkamer van kinderen makkelijk schoon kunt maken

Zoek bij de keuze van voorwerpen en meubels naar die, die gemakkelijk schoon te maken zijn.

Vermijd het ophopen van speelgoed en nog meer speelgoed

Kinderen hebben vaak een grote hoeveelheid speelgoed, dat ze krijgen van hun grootouders, ooms, tantes en klasgenoten. Maar zoals alle dingen hebben ze hun tijd. Het favoriete speelgoed van vandaag zal morgen op de bodem van de mand vergeten zijn. Daarom moet je voorstellen er een paar te scheiden om ze aan andere kinderen te geven. Dit is een leuke actie en tegelijk helpt het ze te leren om niet op te stapelen en te verzamelen.

Maak gebruik van de muren in de speelkamer van kinderen

Voor kleinere kamers kunnen ook verticale vlakken gebruikt worden om decoratie en vermaak toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld plaatjes met familiefoto’s kiezen (of plaatjes met foto’s van de ‘mooiste’ momenten – door het kind gekozen). Beschilder ze ook met krijtbordverf om er met krijt op te tekenen. Ook kun je, naar gelang de leeftijd, weekplanners of organizers gebruiken om hun huiswerk op te schrijven.

Andere aanbevelingen om de speelkamer voor kinderen in te richten

  • Stel enkele regels op voor het gebruik van de ruimte. Bijvoorbeeld, ruim op na het spelen en zorg voor speelgoed, zet geen schoenen op het bed, en eet niet op het leeskleed. Dit bevordert goed samenleven, brengt een routine tot stand, en maakt het ook mogelijk te leren over de zorg voor bezittingen.
  • Zoek naar harmonie in de kamer. Vermijd overprikkeling van de kamer door zachte of neutrale kleuren te kiezen, en overlaad hem niet met decoratie of voorwerpen. Minimalistische ruimtes zijn beter (zelfs minder gevaarlijk), waarin kinderen zich kunnen bezighouden zoals ze willen.
  • Controleer de veiligheid. Ervoor zorgen dat er geen kabels los op de vloer liggen, dat de stekkers bedekt zijn, of dat hangende voorwerpen goed aan de muur bevestigd zijn is geen kleinigheid. Van tijd tot tijd is het belangrijk om het onderhoud ervan te controleren.
Een kind is aan het spelen in zijn kamer
Zorg ervoor dat de speelkamer aantrekkelijk, rustig, functioneel en veilig is. Houddaarom rekening met de huidige behoeften van je kind.

Het doel, boven alles…

Als er iets is dat op dit punt duidelijk moet zijn, dan is het wel de werkelijke betekenis van de speelkamer voor kinderen:
Hij bevordert niet alleen vrije tijd en gezond plezier, maar ook expressie, creativiteit, vrijheid en vrije beweging van de kleintjes.

Om dit te bereiken hoef je geen grote fortuinen te investeren. Maar moet je wel duidelijk zijn over enkele dingen, zoals de organisatie en het optimale gebruik van de ruimte. Bovendien kun je materialen recyclen, speelgoed repareren en een nieuwe bestemming geven, naast andere dingen. Concluderend, de voordelen van wat binnen de ‘vier muren’ van een speelkamer gebeurt overstijgen de fysieke dimensie. Bovendien krijgen kinderen er honderden levensvaardigheden (Spaanse link) aangereikt en wordt een adequate integrale ontwikkeling bevorderd.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Lara Ortega, Fernando, & Heras Sevilla, Davinia , & Cepa Serrano, Amaya (2016). DESARROLLO EMOCIONAL EN LA INFANCIA. UN ESTUDIO SOBRE LAS COMPETENCIAS EMOCIONALES DE NIÑOS Y NIÑAS. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1),67-73.[fecha de Consulta 15 de Mayo de 2022]. ISSN: 0214-9877. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851776008
  • Meneses, Maureen, & Monge, María de los Ángeles (2001). El juego en los niños: enfoque teórico. Revista Educación, 25(2),113-124.[fecha de Consulta 15 de Mayo de 2022]. ISSN: 0379-7082. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44025210

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.