5 sleutels om een schoolpauze te organiseren

Naast vrij spelen kan de pauze nuttig zijn voor nog veel meer leuke activiteiten waarbij kinderen kunnen leren terwijl ze zich vermaken. Leer hoe je een schoolreces organiseert.
5 sleutels om een schoolpauze te organiseren
Pedro González Núñez

Geschreven en geverifieerd door de kinderdocent Pedro González Núñez.

Laatste update: 22 december, 2022

Een schoolpauze is een essentieel onderdeel van de schooldag van het kind. Als je een pauze wilt organiseren, kun je veel meer doen dan alleen kinderen onder controle houden terwijl ze spelen, rennen of springen. Er zijn veel interessante opties om het schoolplein dynamischer te maken.

Door een schoolplein of speeltuin dynamischer te maken, kun je zeer interessante voordelen behalen voor de kleintjes. Denk bijvoorbeeld aan een betere co-existentie tussen scholieren, een groter vermogen om conflicten op te lossen, of een grotere deelname van jongens en meisjes aan sport en lichamelijke activiteiten.

Dit betekent echter niet dat er geen plaats is voor vrij spel, dat net zo belangrijk is voor kinderen. Maar een betere organisatie van de pauzes heeft wel een impact om het schoolleven productiever, interessanter en leuker te maken voor zowel de kinderen als de leerkrachten.

Wat kun je doen om een schoolpauze op een andere manier te organiseren?

Een kind dat hinkelt tijdens een schoolpauze

Er zijn verschillende pedagogische voorstellen die het gebruik van een pauze als onderdeel van het onderwijs stimuleren. Door gebruik te maken van de verbeeldingskracht en het vrije spel van kinderen, is het dus ook mogelijk om de realisatie van taken en activiteiten te activeren die waarden bij kinderen bevorderen. Hier zijn enkele ideeën.

“Iemands boekenplank is ook zijn portret, en zo fijn dat noch de nauwkeurigste penselen, noch de meest indringende en trouwe pen van de beste biograaf het kan evenaren. De boeken die iedereen kiest voor zijn recreatie, voor zijn instructie, zelfs voor zijn ijdelheid, zijn echte vingerafdrukken van de geest, die zijn exacte identificatie mogelijk maken.”
-Gregorio Marañón-

Workshops tijdens een schoolpauze

Kinderen zijn dol op spelen. In feite is spelen een fundamenteel onderdeel van het leren van kinderen. Dus waarom niet profiteren van de pauze om een verscheidenheid aan workshops te creëren die nuttig en leuk zijn?

Een interessant idee zou bijvoorbeeld kunnen zijn om enkele traditionele spellen van vorige generaties terug te brengen. Bijvoorbeeld hinkelen, knikkeren, touwtjespringen, elastieken, enzovoort.

Met deze spelletjes internaliseren kinderen bijvoorbeeld de waarde van teamwork. Tegelijkertijd geef je ze ook oude culturele waarden door. Daardoor komen ze even uit de technologische omgeving waarin ze al zoveel uren van de dag doorbrengen.

Daarnaast kan de pauze worden gebruikt om kinderen door middel van spelletjes uit andere landen dichter bij andere culturen te brengen. Leraren kunnen dit integratieve element toevoegen door de hulp in te roepen van buitenlandse studenten die mogelijk op school zijn. Of ze kunnen onderzoek doen naar populaire spellen uit andere landen.

Dit geeft de kinderen een belangrijke culturele verrijking en een andere en meer kosmopolitische kijk op de wereld om hen heen.

Leren door middel van decoratie

We kunnen kinderen ook decoratieve elementen aanbieden die ze kunnen gebruiken. Hoe doen we dit? Door middel van geometrische vormen, kompassen, klokken, speelgoedletters, enz.

Op deze manier heeft de student niet alleen plezier en speelt hij. Hij versterkt namelijk ook de kennis die is opgedaan in de klas. Hij doet experimenten die verder gaan dan de boeken en de kinderen verbeteren hun verbeeldingskracht en hun vermogen om wat ze hebben geleerd aan te passen aan het echte leven.

Micro-workshops

Micro-workshops kunnen heel divers en best leuk zijn. Enkele van de meest interessante hebben betrekking op de media. Kinderen kunnen bijvoorbeeld hun eigen kranten, radiostations, enz. ontwerpen.

Met deze optie kun je vele mogelijkheden verkennen. Er kunnen theaterworkshops, filmworkshops, tuinworkshops en zelfs goochelworkshops zijn. Het doel is dat de kleintjes hun smaak en hobby’s kunnen ontdekken en kennis kunnen maken met vakgebieden die voor hen interessant kunnen zijn.

Een diverse groep kinderen die op speeltoestellen zitten.

Opknappen van gemeenschappelijke ruimtes

Een andere goede optie om van een ander soort schoolpauze te genieten, is het opknappen van gemeenschappelijke ruimtes. Je kunt bijvoorbeeld het schoolplein opnieuw inrichten met schilderijen, graffiti of zelfs muurschilderingen. Op deze manier vernieuw je de lucht in de school en organiseren de kinderen zich, stimuleren ze hun creativiteit en werken ze als een team.

Sportieve en fysieke activiteiten tijdens een schoolpauze

Westerse kinderen vertonen een toenemende neiging tot zwaarlijvigheid. Daarom is het belangrijk om elk moment te benutten om ze aan het bewegen te krijgen. Om deze reden kun je tijden organiseren om te voetballen of basketballen en andere sporten te spelen, races te rennen of games te spelen waarbij lichamelijke inspanning nodig is.

Kortom, we hopen dat deze vijf tips voor het organiseren van een schoolpauze nuttig voor je zijn om ervoor te zorgen dat de kleintjes een geweldige tijd hebben terwijl ze leren. Vergeet echter niet dat vrij spelen ook belangrijk is; de basis ligt altijd in een verstandige combinatie van elementen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Arnal, J., Del Rincón, D., Latorre, A., (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodologías. Barcelona: LABOR.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.