Spelletjes en activiteiten voor 8-jarigen

Spelletjes en activiteiten voor 8-jarigen zijn belangrijk voor hun psychomotorische en sociale ontwikkeling. Blijf lezen om meer te weten te komen.
Spelletjes en activiteiten voor 8-jarigen
Andrés Felipe Cardona Lenis

Geschreven en geverifieerd door de leraar lichamelijke opvoeding en sport Andrés Felipe Cardona Lenis.

Laatste update: 22 december, 2022

Spelletjes en activiteiten voor 8-jarigen moeten specifieker zijn dan die in eerdere stadia. Dat komt omdat in deze leeftijd smaken op het gebied van ontspanning duidelijker worden, evenals het karakter en bepaalde persoonlijkheidskenmerken van de kleintjes.

Opgemerkt moet worden dat smaken en karakter het hele leven door opgebouwd worden. Op deze leeftijd spelen ze echter een sleutelrol als het gaat om het nemen van beslissingen. Behalve emotionele en sociale rijpheid beïnvloedt ook het fysieke voorkomen de keuze van spelletjes en activiteiten die met lichamelijke opvoeding te maken hebben.

Met dat alles in gedachten willen we je een paar heel nuttige alternatieven laten zien die je thuis kunt toepassen. Let op!

Spelletjes en activiteiten voor 8-jarigen

Dankzij de lichamelijke, sociale en psychologische rijpheid kunnen de spelletjes en activiteiten die vanaf 8 jaar gedaan worden veel ingewikkelder zijn.

Bovendien is het raadzaam alternatieven uit te voeren die op echte situaties gebaseerd zijn om kinderen te helpen hun gedrag te reguleren. Door deze activiteiten kunnen kinderen positief gedrag versterken en negatief gedrag corrigeren.

Het belangrijkste doel is echter dat de activiteiten naar hun zin zijn en motiverend, zodat kinderen ze willen uitvoeren.

Spelletjes en activiteiten voor 8-jarigen

Het spiegelspel

Deze activiteit dient om de coördinatie te stimuleren en tevens om empathie bij te brengen.

Ze moet door minstens twee kinderen worden uitgevoerd. Een van hen fungeert als spiegel en moet elke beweging nadoen die de ander maakt.

De kinderen moeten gaan staan, met het gezicht naar elkaar toe. Vervolgens moet het ene kind beheerste en eenvoudige bewegingen uitvoeren, zodat het kind dat de rol van spiegel speelt er op dezelfde manier op reageert.

Het is belangrijk op te merken dat de bewegingen van het kind dat als spiegel fungeert gecoördineerd moeten worden met die van het andere kind. Naarmate de activiteit vordert, moeten de gebaren ingewikkelder en verfijnder worden.

Na afloop is het goed om van rol te wisselen, zodat beide kinderen het gevoel ervaren dat ze als spiegel fungeren.

De bal doorgeven

Het doorgeven van de bal is een eenvoudig spel om in groepjes te spelen. Het draagt bij tot coördinatie, behendigheid en betere sociale vaardigheden. En hoe meer kinderen meedoen, hoe moeilijker het uit te voeren is.

Eerst moeten de kinderen zich in een kring organiseren en op de grond gaan zitten. Van daaruit moeten ze de naam van een van de kinderen zeggen en dan de bal met een stuit naar hem of haar gooien.

Enerzijds stelt deze activiteit hen in staat elkaar te ontmoeten en met elkaar om te gaan. Anderzijds kunnen ze stuiter- en vangtechnieken onder de knie krijgen en hun lichamelijke vermogens stimuleren.

Speel tikkertje met de zakdoek

Tikkertje spelen met de zakdoek is een achtervolgingsspel en het is het beste om het in groepjes uit te voeren, hoewel het ook met zo weinig als twee kinderen kan.

Het hoofddoel is je partner te vangen, maar het detail zit in de zakdoek. Een van de kinderen moet namelijk de zakdoek vasthouden en daarmee de rest van de spelers achtervolgen en vangen.

Jij, de leraar, of degene die het spel leidt, moet een lichaamsdeel noemen. Bij het vangen van de ander moet het kind een ander kind precies op het lichaamsdeel dat genoemd werd tikken. Als dat lukt, moet het aangeraakte kind doorgaan om iemand anders te tikken. Lukt het niet, dan moeten ze doorgaan met de rollen waarmee ze begonnen.

Enkele activiteiten voor 8-jarigen om de fijne motoriek te stimuleren

Hier zijn wat rustiger ideeën om concentratie en handvaardigheid te stimuleren. Bedenk dat die ook geoefend moeten worden. Ze maken namelijk deel uit van de integrale ontwikkeling van het kind.

Maak origami

Origami is een activiteit gericht op het oefenen van de fijne motoriek van kinderen. En voor 8-jarigen is het een heel nuttig alternatief, want hun concentratievermogen is veel groter dan vroeger.

Om deze activiteit uit te voeren heb je alleen een stuk papier nodig en de stap-voor-stap instructies voor de figuur die je wilt maken. We raden je aan te beginnen met eenvoudige figuren met een paar stappen. Bedenk dat het doel, behalve het stimuleren van de fijne motoriek, is om kinderen te motiveren deze hobby te beoefenen.

Speel gezelschapsspelletjes

Kinderen spelen een bordspel samen

Net als bij origami zijn gezelschapsspelletjes een geschikt alternatief voor 8-jarigen.

Elke optie van kan op dit punt gebruikt worden, zolang het maar interessant is voor je kleintjes. Als ze het leuk vinden, zullen ze er hoogstwaarschijnlijk een interessante hobby van maken.

Bedenk dat dit soort activiteit de psychologische ontwikkeling, de besluitvorming en de concentratie bevordert, naast andere positieve aspecten.

Bovendien dienen, volgens een publicatie van het Chileense Nutrition Magazine (Spaanse link), bepaalde bordspellen als een methodologische strategie om bepaalde gezonde gewoonten en leefgewoonten te bevorderen.

Spelletjes en activiteiten voor 8-jarigen: moedig ze aan zonder ze te dwingen

Het voortdurend uitvoeren van spelletjes en activiteiten door 8-jarige kinderen is van essentieel belang om hen te helpen tot een volledige lichamelijke, psychologische en sociale ontwikkeling te komen, en ook om hun gedragspatronen te verbeteren.

Ondanks hun grote belang mag geen enkele activiteit echter worden uitgevoerd als kinderen er geen zin in hebben. Bedenk dat als ze zich ongemotiveerd voelen, dwingen om mee te doen alleen maar averechts werkt.

Zorg er dus voor dat de kinderen altijd gemotiveerd, vrolijk en blij zijn als ze spelen. En laat ze het ook steeds in hun eigen tempo doen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.