Leer je kind niet uit te stellen

Leer je kind om niet uit te stellen met de beste leraar: het goede voorbeeld. Deze serie tips, hoewel gericht op kinderen, kan jou ook helpen.
Leer je kind niet uit te stellen
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 11 januari, 2022

Uitstel is die erge gewoonte om voor morgen te laten liggen wat je vandaag af zou kunnen krijgen. Het betekent het uitstellen van de taken die we moeten afmaken omdat we ze ten onrechte in verband brengen met verandering, pijn, opoffering of hard werken. Vandaag vertellen we je hoe je je kind kunt leren niet uit te stellen, wat een heel belangrijke levensles is.

We hebben allemaal wel eens iets uitgesteld. Om eerlijk te zijn zijn sommigen van ons uitstellers van beroep. Maar in plaats van ons te schamen voor ons gedrag, moeten we het beschouwen als een zwakte van ons karakter. We moeten hard werken om het te vervangen door goede gewoonten. Dit om te voorkomen dat doelloos treuzelen de regel wordt in onze huizen en levens.

Je kunt je kind leren niet uit te stellen door middel van de beste leermeester: het goede voorbeeld. Kijk dus eens naar de reeks tips die we in het onderstaande artikel geven. En hoewel ze op je kinderen gericht zijn, kun je ze ook op jezelf toepassen.

Uitstelgedrag is een groot probleem in dit tijdperk van multitasken, vermaak, plezier en onmiddellijke bevrediging. En daarom leert deze post je hoe je je kind kunt leren zijn verantwoordelijkheden en plichten niet uit te stellen. Hoe ze hun afspraken en verplichtingen moeten nakomen. Op de lange duur zal hun discipline goed beloond worden.

Laat de korte-termijn mentaliteit varen en ga aan de slag met die doelen en dromen die we verdienen te bereiken!

Leer je kind niet uit te stellen

Laat niet voor morgen liggen wat je vandaag kunt doen

Dit gezegde dat over de hele wereld gepopulariseerd is, vertelt ons een grote waarheid. Het heden is de enige tijd waarin we controle hebben en activiteiten kunnen ondernemen om onze toekomst te verbeteren. Dus, wat is een beter moment om geplande taken te doen dan nu? Leer je kinderen deze effectieve en productieve manier om van het leven uit te gaan.

Leer je kind niet uit te stellen

De twee-minuten regel

In het verlengde van de voorschriften van de vorige alinea nodigt de twee-minuten regel, bedacht door het GTD programma (“getting things done”) en de schrijver David Allen, ons uit om in actie te komen en die taken te gaan doen die niet meer dan twee minuten in beslag nemen.

Het is zo simpel als niet uitstellen en het bevrijdt je ervan dat die onvoltooide taken of dat belangrijke telefoontje in de toekomst boven je hoofd blijven hangen. Als de taken die je kind gedaan moet krijgen niet meer dan twee minuten in beslag nemen, ga ze dan nu meteen samen doen.

Toewijding/beloning

Krijg positieve resultaten door je kind te leren niet uit te stellen met deze regel om dingen die goed en op tijd gedaan worden te belonen. Pas deze regel vooral toe op taken die tijd en inspanning van je kind vragen. Na het afmaken van het wiskunde huiswerk, bijvoorbeeld, mogen ze op de videospelconsole spelen.

Laat ze ook zien dat het bereiken van het doel op zich al een waardevolle beloning is voor hun inspanning en discipline.

Bedenk dat, als die opgelegde taak of activiteit je kind begint tegen te staan, de reden misschien is dat hij het niet leuk vindt. Of misschien heeft hij liever een activiteit die meer bij zijn interesses past. Het is altijd belangrijk om samen met je kind zijn dromen en verbintenissen te bekijken om te zien of ze in overeenstemming zijn met zijn passies.

Stel routines op om zo taken niet uit te stellen

Maak samen met je kind schema’s voor activiteiten en stel routines op. Routines stellen ons in staat onze tijd te structureren en te voorkomen dat we die verspillen aan activiteiten zonder duidelijk doel of aan inefficiënt tijdgebruik.

Bovendien stellen routines ons in staat enige traagheid aan te brengen in dagelijkse taken. Daardoor zijn ze gemakkelijker uit te voeren.

Kinderen spelen op de computer

Leer nee zeggen

Als we volwassen zijn, is niet nee kunnen zeggen een groot probleem. Dat geldt ook voor kinderen. Daarom is het goed je kind te leren zich niet boven zijn mogelijkheden in te zetten en de contexten te herkennen waarin een “nee” zonder schuldgevoel de beste manier is om zichzelf te redden van pijnlijke taken of verbintenissen die niet tot zijn groei zullen bijdragen.

Verdeel grote taken om ze niet uit te stellen

In het algemeen vermijden we soms aan een activiteit te beginnen omdat we bang zijn de uitdaging aan te gaan en we niet geloven dat we het kunnen. Bezorgdheid overweldigt ons en we eindigen verlamd. Leer je kind dat dit soort taken het beste in etappes kan worden overwonnen.

Grote taken opdelen en stap voor stap aanpakken helpt ons ze met succes en zonder bijbehorend trauma te voltooien.

Vermijd afleiding

Multitasken en afleiding zijn de vijanden van concentratie en de bondgenoten van uitstelgedrag. Als je kind een verplichting of taak heeft, moet het vermijden dat het wordt afgeleid door televisie, mobiele apparaten of videospelletjes.

Stel thuis een afleidingsvrije werkplek in en deel huiswerk- en werkroosters met je kind.

Hoewel in sommige gevallen multitasken gunstig is, is het in andere gevallen een verspilling van tijd en energie om meerdere activiteiten te ondernemen die zonder duidelijke doelstellingen worden gedaan. Leer je kind dus één activiteit tegelijk te doen. Als die af is, kan het naar de volgende activiteit overgaan.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Steel, P. (2017). Procrastinación: Por qué dejamos para mañana lo que podemos hacer hoy. DEBOLS! LLO.
  • Bazalar, L. A. C. (2011). Procrastinación académica como predictor del rendimiento académico en jóvenes de educación superior. Temática psicológica7(1), 53-62.
  • Justo, C. U. D. A. F. (2010). Efectos de un programa de entrenamiento en conciencia plena (mindfulness) en el estado emocional de estudiantes universitarios. Estudios sobre educación19, 31-52.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.