Positieve discipline voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften

Positieve discipline is een must in elk gezin, of er nu kinderen zijn met speciale onderwijsbehoeften of niet. Toch zijn hier enkele tips met betrekking tot positieve discipline voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften.
Positieve discipline voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften

Laatste update: 27 augustus, 2021

Op het moment dat je te horen kreeg dat je zoon of dochter speciale onderwijsbehoeften zou hebben, wist je op de een of andere manier dat het ouderschap een constante uitdaging zou zijn. En je had het niet mis.

Je denkt misschien dat het het beste is om je te concentreren op toegeeflijke discipline. Omdat je kind bepaalde beperkingen heeft, heb je misschien het gevoel dat je wat toleranter met hem moet omgaan. Maar nee, dat is niet het geval.

Alle kinderen, met of zonder speciale onderwijsbehoeften, hebben een goede opvoeding nodig. Met dat in gedachten willen we met je praten over positieve discipline voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften.

Positieve discipline zal je helpen je kind de tools te geven om zich goed te ontwikkelen, wetende dat er regels zijn om te volgen, ondanks hun beperkingen. Alle kinderen kunnen namelijk, ongeacht hun capaciteiten, leren wat goed gedrag is.

Natuurlijk, om grenzen te stellen, hoef je stressvolle situaties niet te straffen of te demoniseren. In plaats daarvan moet je altijd in gedachten houden dat dit een kind is dat boven alles discipline en liefde nodig heeft. Om deze reden moet je grenzen en regels vaststellen.

Positieve disciplinetools voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften

Hieronder gaan we enkele positieve discipline- instrumenten uitleggen voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften, zodat je begrijpt dat het toepassen ervan niet alleen mogelijk, maar ook noodzakelijk is.

Een kind zittend op de grond naast zijn knuffelbeer, starend naar de muur.

Kinderen met of zonder speciale onderwijsbehoeften zullen, bij gebrek aan grenzen en discipline, opgroeien tot afhankelijke, onzekere kinderen en met ontwikkelingsproblemen.

Het is belangrijk om in het ouderschap een goede balans te vinden tussen grenzen en vrijheid. Daarom zal positieve discipline altijd de beste optie zijn voor je kinderen om zich volledig te ontwikkelen. Ze moeten in staat zijn om voor zichzelf te denken, hun problemen op te lossen en een goede levenshouding te hebben.

Alle kinderen moeten weten wat er van hen wordt verwacht, zowel thuis als in de samenleving. Let dus op de volgende hulpmiddelen.

Consistentie in positieve discipline

Bij positieve discipline moet de manier waarop je je kleintjes opvoedt consistent zijn. Dit geldt ongeacht of je kinderen speciale onderwijsbehoeften hebben of niet. Kinderen reageren goed op structuur, routines, limieten en discipline als ze zich daarvan bewust zijn.

Geef prioriteit aan consistentie en stel routines vast, zodat kinderen duidelijk zijn over wat de regels zijn en welke grenzen ze moeten volgen. Op deze manier zullen ze zich zekerder voelen over hun omgeving, familie en zichzelf.

Informatie

Voordat je thuis positieve discipline toepast, moet je met de kinderarts van je kind praten. Dit zal je helpen om de gedrags-, psychologische en ontwikkelingsfactoren waarmee je rekening moet houden bij je kind beter te begrijpen.

Als je dit van tevoren weet, kun je regels en limieten vaststellen op basis van het begripsvermogen van je kind. Het stelt je ook in staat om te anticiperen op wat je onderweg tegenkomt, rekening houdend met hun toestand.

Verwachtingen van positieve discipline

Verwachtingen moeten duidelijk en realistisch zijn. Wanneer je thuis regels en limieten stelt, is het belangrijk dat je begint met eenvoudig gedrag dat rekening houdt met de mogelijke uitdaging die zich op een bepaald moment kan voordoen.

Zo voorspel je situaties en ga je er zo koel en rustig mogelijk mee om.

Gevolgen en beloningen bij kinderen met speciale onderwijsbehoeften

Natuurlijke gevolgen zijn de beste leermeesters voor iedereen, ook voor kinderen. Slecht gedrag dat gepaard gaat met natuurlijke gevolgen (Engelse link), zal kinderen helpen snel te begrijpen dat hun gedrag anders had moeten zijn.

Evenzo kan het gebruik van beloningen ook een goede positieve bekrachtiging zijn wanneer een kind gewenst gedrag vertoont. Het is belangrijk dat de beloning altijd na de actie komt en niet ervoor. In het laatste geval zou het namelijk een steekpenning worden, wat niet gepast is voor een goede opvoeding.

Wat de gevolgen betreft, is het van fundamenteel belang dat je rekening houdt met de toestand van je kind. In het geval van een kind met autisme kan de optie om hem bijvoorbeeld een paar minuten alleen te laten totdat ze kalmeren, voor hem lonend zijn. Als gevolg hiervan is de kans groot dat het wangedrag zich herhaalt.

Aan de andere kant, als het gevolg het tijdelijk verlies van hun favoriete speeltje is, zal de boodschap zijn dat bij beter gedrag dit onaangename gevolg niet meer zal gebeuren.

Een kind wijst naar een start op een beloningskaart.

Concentreer je op je kind om zijn of haar gedrag te verbeteren

Onthoud dat als een kind je aandacht wil, ze er alles aan zullen doen om het te krijgen. Dit betekent dat als ze zich misdragen maar je hem aandacht geeft, zelfs als het met woede of geschreeuw is, dat gedrag waarschijnlijk zal worden herhaald.

Denk er daarom altijd aan om meer aandacht te besteden aan goed gedrag dan aan negatief gedrag om te voorkomen dat ongewenst gedrag wordt versterkt.

Concentreer je op hun sterke punten. Vertrouw je kind. Stel routines in, wees niet te bestraffend en spreek altijd met respect, genegenheid en liefde tegen je kind. Je zult al snel beseffen hoe positieve discipline de beste onderwijsstrategie is voor elk kind, of het nu speciale onderwijsbehoeften heeft of niet. Wellicht ook interessant voor jou

3 educatieve apps voor kinderen om cognitieve vaardigheden te trainen
Je bent mamaLees het op Je bent mama
3 educatieve apps voor kinderen om cognitieve vaardigheden te trainen

We stellen educatieve apps voor waarmee kinderen cognitieve vaardigheden kunnen trainen, zoals bijvoorbeeld redeneren, aandacht, geheugen en leessn...



  • García, T. (2019) Educar sin perder los nervios: Guía emocional para transformar tu vida familiar. Editorial: Vergara