Wanneer mag je beginnen je baby op zijn buik te leggen?

We vertellen je wanneer je je baby op zijn buik moet leggen en welke sleutels je in gedachten moet houden om dit veilig te doen.
Wanneer mag je beginnen je baby op zijn buik te leggen?
Maria Elisa Lisotti Luppi

Geschreven en geverifieerd door de fysiotherapeut Maria Elisa Lisotti Luppi.

Laatste update: 22 december, 2022

Het is heel gebruikelijk dat moeders advies krijgen over het op de buik leggen van hun baby, maar wanneer mag je beginnen? Hoe doe je dat veilig? En waar moet je rekening mee houden? In de volgende paragrafen zullen we al deze vragen beantwoorden en je de sleutels geven om je baby op zijn buik te leggen.

We kunnen de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de baby observeren door de vaardigheden die ze tijdens hun groei verwerven. Hun psychomotorische ontwikkeling heeft een zichtbare en bepaalde volgorde. Eerst beginnen ze hoofd- en nekcontrole te ontwikkelen, daarna blijven ze hun ruggengraat en romp versterken. Later versterken en beheersen ze hun ledematen.

Sleutels om je baby op zijn buik te leggen

Het is raadzaam om te beginnen met je baby op zijn buik te leggen vanaf 30 dagen na de geboorte. Vanuit deze positie begint de baby namelijk zijn nek iets aan te spannen. Deze activiteit moet worden gedaan terwijl de baby wakker is en altijd onder toezicht van de verzorger.

Een pasgeborene liggend op zijn buik op een bed.
  • Zorg voor een veilige ruimte: bij voorkeur op de grond, op een gestoffeerde plek. Zorg ervoor dat deze vrij is van gevaarlijke voorwerpen, overzichtelijk is en weinig speelgoed bevat, en is aangepast aan de leeftijd van het kind.
  • Wees geduldig: in het begin verzetten sommige baby’s zich tegen deze houding. Het is een kwestie van langzaam beginnen, zodat ze de tijd krijgen om zich aan te passen.
  • Respecteer de behoeften van je baby : als je kind honger heeft, slaperig is of bijvoorbeeld een schone luier nodig heeft, moeten we daar eerst voor zorgen. Zoek dan het juiste moment voor de activiteit.
  • Begin het voor korte tijd te doen : sommige baby’s genieten vanaf het begin van hun buiktijd. Als dit niet het geval is, is het raadzaam om geleidelijk te beginnen, gedurende een paar minuten, en dan langzaam en geleidelijk te verhogen als de baby het toelaat.
  • Ken de ontwikkelingsstadia en houd er rekening mee : dit geeft je meer hulpmiddelen om te weten wat je moet observeren en hoe je het kind in elk stadium kunt stimuleren.

Hoe ziet een baby die op zijn buik ligt er in elke fase uit?

We kunnen de psychomotorische ontwikkeling van het kind voorspellen aan de hand van hoe ze zich op een oppervlak bevinden en de bewegingen die ze in die positie kunnen uitvoeren. In dit geval zullen we het hebben over de kenmerken van de buikligging in de eerste zes maanden van het leven.

Eerste maand

In de eerste maand is de baby gepositioneerd met gebogen benen en knieën onder de romp of enigszins gescheiden ervan. Het hoofd van de baby ligt bijna altijd op zijn kant en ze kunnen beginnen hun hoofd op te heffen om van kant te wisselen. Hun armen zijn gebogen en hun romp volgt de positie van hun hoofd.

Tweede maand

Na twee maanden beginnen ze afwisselend met hun benen te trappen. Bovendien plaatsen ze hun onderarmen op de grond om zichzelf te ondersteunen, hoewel hun armen nog steeds onstabiel zijn. Ze kunnen hun hoofd iets optillen, met wat wiebelen en zonder de 45 graden te overschrijden. De verlenging van de nek bereikt nu het niveau van hun schouderbladen.

Derde maand

Een baby van drie maanden kan zijn hoofd zonder moeite meer dan 45 graden optillen. Ze kunnen op hun onderarmen leunen en hun hoofd vrij bewegen. Hun benen blijven met enige flexie, maar ze zijn beter in staat om ze te strekken. Op deze leeftijd trappen ze afwisselend en zijn hun enkels mobieler.

Vierde maand

Na vier maanden heffen ze hun hoofd tot 90 graden op en ondersteunen ze zichzelf op hun onderarmen met een grotere armstabiliteit. Ook openen en sluiten ze hun handen vrijwillig. Ze bereiken de ‘zwemmershouding’ door hun buikspieren te verlengen en tegelijkertijd hun armen en benen te strekken.

Een baby die op zijn buik ligt en zijn hoofd opheft.


Vijfde maand

Na vijf maanden beweegt de baby zijn hoofd soepel heen en weer. Hun heupen liggen platter tegen de grond en ze beginnen in verschillende richtingen te kruipen. Ze gebruiken de steun van hun onderarmen om te bewegen.

Zesde maand

Aan het einde van het tweede trimester van het leven kan de baby de onderarmsteun gemakkelijker hanteren, dus proberen ze op hun handen af te zetten en hun ellebogen te strekken. Hierdoor kunnen ze het gewicht van hun lichaam op de ene arm lossen om de andere te bevrijden en zo een object te bereiken. Op deze leeftijd kan het kind zich zonder hulp van het gezicht naar beneden draaien. Geleidelijk zullen ze dit met grotere behendigheid doen.

De functionele vaardigheden van het kind blijven zich ontwikkelen. Elke dag zullen ze meer kracht en balans krijgen en dus meer controle in hun bewegingen. Maanden later kunnen ze vrijwillig van houding veranderen van liggend naar zittend, en vervolgens naar opstaan en zich klaarmaken om te lopen.

De baby op zijn buik leggen als vorm van stimulatie

Een baby op de buik leggen in de eerste levensmaanden is voor hen een energie-intensieve bezigheid. Hij moet met zijn hele lichaam werken om de luchtwegen vrij te maken als een manier om te overleven. Het is geen eenvoudige positie, integendeel, het vereist is een complexe training.

Daarom moeten we ze de nodige tijd en geduld geven, in een veilige ruimte die is aangepast aan het kind. Houd rekening met hun behoeften en met hun leeftijd. Het kind moet worden geobserveerd en begeleid, en dit moet een moment van spel en plezier zijn voor zowel de baby als zijn verzorgers.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Amorós, Y. C., García, I. M. R., García, M. A. M., Ruiz, S. R., García, J. M. S., & Millán, E. B. Actuación de la fisioterapia en tortícolis muscular congénita. Cuidados, aspectos psicológicos y actividad física en relación con la salud Volumen II, 113.
  • Benito, F. C., & de la Rosa, J. L. Plagiocefalia posicional: nuevas recomendaciones para el diagnóstico precoz y registro en la cartilla sanitaria del niño. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/libro_blanco_muerte_subita_3ed_1382444179.pdf
  • Díaz, M. M. (2019). Episodio aparentemente letal y muerte súbita. PediatríaIntegral, 37.
  • https://cdn.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2019/xxiii01/04/n1-037-045_MariaMartin.pdf
  • Fajardo, Zila Isabel Esteves, Mariana Isaura Avilés Pazmiño, and Ángel Alberto Matamoros Dávalos. “La estimulación temprana como factor fundamental en el desarrollo infantil.” Espirales revista multidisciplinaria de investigación 2.14 (2018).
  • Murcia González, M. A. (2007). Plagiocefalia posicional: Exploración y tratamiento de fisioterapia. Revista de Fisioterapia, 6(2). http://repositorio.ucam.edu/bitstream/handle/10952/394/FISIOTER2007-6-2-35-44.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Nuñez Herrera, Yovani. “Estimulación motora en niños de 0 a 4 años.” (2018).
  • López, Lizbeth Luna, Ana María Baltazar Ramos, and Eduardo Alejandro Escotto Córdova. “Estimulación del desarrollo psicológico en el primer año de vida.” INTERVENCIONES PSICOLÓGICAS: 11.
  • Laguna Villafranco, Enriqueta. “Influencia dela posición prona en la saturación de oxigeno del recién nacido prematuro del Hospital Regional Docente de Trujillo.” (2019).
  • Murcia González, M. A. (2007). Plagiocefalia posicional: Exploración y tratamiento de fisioterapia. Revista de Fisioterapia, 6(2). http://repositorio.ucam.edu/bitstream/handle/10952/394/FISIOTER2007-6-2-35-44.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Tarducci, Gabriel, et al. “Actividad física en infantes de 0 a 5 años: Actualización de las recomendaciones basadas en OMS.” 13 Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias 30 de septiembre al 4 de octubre de 2019 Ensenada, Argentina. Educación Física: ciencia y profesión. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física, 2019.
  • Rodríguez Arévalo, Ingrid Tatiana, and Lady Nathalia Torres Pinzón. Conocimientos, actitudes y prácticas de padres de niños prematuros sobre el desarrollo motor. Una revisión sistematizada de literatura. BS thesis. Universidad de La Sabana.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.