Hoe kun je de motoriek van je baby stimuleren?

Zelfs wanneer jonge kinderen tijd nodig hebben om vooruitgang te boeken bij het beheersen van nieuwe vaardigheden, kan hulp van ouders dit proces versnellen en het veel gemakkelijker maken.
Hoe kun je de motoriek van je baby stimuleren?
María Alejandra Castro Arbeláez

Beoordeeld en goedgekeurd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 22 december, 2022

Het stimuleren van de motoriek van baby’s op jonge leeftijd vergemakkelijkt hun psychomotorische ontwikkeling. De psychomotorische ontwikkeling begint zodra kinderen hun ogen openen voor de wereld. De snelheid van de ontwikkeling vanaf dat moment verschilt van kind tot kind.

Het ene kind is sneller dan het andere in bijvoorbeeld het optillen van hoofd, het zich omkeren in zijn bedje, het  kruipen, het pakken en omdraaien van voorwerpen of het lopen. Hoe kun je de motoriek van je baby stimuleren? Het antwoord is simpel: door oefeningetjes.

Oefeningen om de motoriek van je baby te stimuleren

Hoewel elk klein kind zich op zijn eigen manier ontwikkeld, zijn er oefeningetjes die helpen nieuwe bewegingen te ontdekken en te beheersen.

Hieronder zullen we een paar van deze oefeningen om de motoriek van baby’s te stimuleren bespreken.

Oefeningen om het hoofdje te leren controleren

Om je baby aan te moedigen zijn hoofdje op te tillen en naar verschillende kanten te draaien, kun je hem het beste voorzichtig op zijn buikje op een harde ondergrond leggen.

Probeer voorzichtig met beide handen zijn hoofdje naar rechts, naar voren en naar links te draaien. Herhaal de oefening vervolgens in de tegenovergestelde richting.

Oefeningen om de motoriek van je baby te stimuleren

Een ander oefeningetje om de motoriek te stimuleren kun je ook doen terwijl de baby op zijn buik ligt. Leg verschillende soorten speelgoed met felle kleuren voor en naast hem. Omdat de kleuren zijn aandacht trekken, zal je baby proberen zijn hoofdje op te heffen om er naar te kijken. 

Beide oefeningetjes helpen hem de beweging van het hoofd te beheersen. Bovendien versterken ze zijn rug en zal hij beginnen zijn eigen armpjes te herkennen.

Oefeningen om te leren draaien

Een andere beweging die een baby moet leren, is zich om te draaien. Om dit te leren moet hij zijn hoofdje draaien, zijn armpjes omhoog doen, een voetje kruisen en zich dan omdraaien. Hij kan dit gewoon in zijn bedje oefenen. Het maakt niet uit of hij op zijn buik of rug ligt.

Dit is de eerste oefening in zijn leven die gecoördineerde bewegingen vereist en daarom best een beetje moeilijk is. Door te oefenen leert het kind hoe het moet en zal het al gauw onder de knie krijgen.

Net als bij het vorige oefeningetje kun je felgekleurde voorwerpen bij hem in de buurt leggen. Je baby zal proberen zich om te draaien om het speelgoed te kunnen pakken.

Oefeningen om te leren zitten

Leg je kindje op zijn rug op een stevige ondergrond. Pak zijn handjes en trek hem heel zachtjes op waardoor zijn rompje omhoog komt totdat de baby zit.

In deze fase moet de baby leren zijn evenwicht te houden. Je kunt hem helpen door hem neer te zetten en vast te houden bij de heupjes. Op deze manier worden de nek en de romp sterker en worden ook de spieren van de rug versterkt.

Oefeningen om te leren kruipen

Alle kinderen kruipen op verschillende manieren. Sommigen slagen er nooit in om het op de gebruikelijke manier te doen: op handen en voeten. Ze zijn evenwel heel snel met het zichzelf vooruit duwen door zich met een klein voetje op de grond af te zetten. Het werkt als een soort aandrijfmechanisme.

Maar, welke houding je kind ook aanneemt, kruipen is een grote vooruitgang. Moedig hem aan om te kruipen door hem op handen en voeten te zetten, eerst op het matras en daarna op de grond.

Zet hem neer op een harde ondergrond, zoals de vloer. Zet verschillende speelgoedjes vlak bij hem. Je kind zal onmiddellijk beseffen dat hij naar voren moet leunen om ze te pakken.

Door te kruipen begint het kind de controle over zijn lichaam te krijgen. Hij leert zich door het huis te bewegen en kan nu de plaats waar hij woont beginnen te ontdekken.

Oefeningen om te leren lopen

Wanneer je kind eenmaal kan kruipen, zal hij op de één of andere manier proberen te gaan staan om overal bij te kunnen.

Ons advies? Net als bij de vorige etappes, profiteer van zijn nieuwsgierigheid en plaats gekleurde voorwerpen boven zijn hoofd. Praat met hem en moedig hem aan om dingen te pakken en uit je handen te nemen totdat hij gaat staan.

Zodra je baby gaat staan en zijn evenwicht houdt, is hij er klaar voor om zijn eerste stapjes te zetten. 

Help hem zijn voetjes om de beurt voort te bewegen. Pak zijn handjes vast, ga achter hem staan en duw zachtjes met je voet tegen zijn ene hiel, vervolgens tegen zijn andere hiel.

Je kunt hierbij tellen: “één, twee; één, twee; één, twee” wanneer je het ene voetje en het andere voetje voortduwt. Wij garanderen je dat dit een effectieve techniek is. Je baby zal dit vaak willen doen en je zult zien: voordat je het weet heeft hij leren lopen.

Oefeningen om de motoriek van je baby te stimuleren door hem bijvoorbeeld te leren kruipen

In de eerste paar levensjaren leert een mens vaardigheden die hem zullen vormen en hem in staat zullen stellen zich aan te passen aan de wereld om hem heen. Op dezelfde manier zullen deze vaardigheden het startpunt zijn voor andere, meer geavanceerde vaardigheden.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Salinas, Z. B., & Alvarado, J. M. (2015). Estimulación temprana para potenciar la inteligencia psicomotriz: importancia y relación/Importance and relationship in early stimulation to enhance psychomotor intelligence in infants. Ciencia Unemi, 8(15), 110-118. http://181.188.214.100/ojs/index.php/cienciaunemi/article/view/205
  • Cano, G. I. (2014). Estimulación temprana en el desarrollo infantil.
  • Evangelista Sánchez, C. (2014). Estimulación temprana en la práctica psicomotriz.https://www.recercat.cat/handle/2072/243603
  • Cabrera, M.C. y Sánchez C. (1982). La estimulación precoz; un enfoque práctico. Editorial Siglo XXI: España.
  • Dorance, S. y Matter, P. (2001). Juegos de estimulación para los más pequeños. Madrid: AKAL.
  • Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. New York: John Wiley and sons.
  • Guerrero, A. M., & Primaria, I. Y. (n.d.). La estimulación temprana. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf
  • Moreno, J. A. (1999). Motricidad infantil. Aprendizaje y desarrollo a través del juego. Murcia: Diego Marín.
  • Moreno, J. A., & De Paula, L. (2006). Estimulación de los reflejos en el medio acuático. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 6(2), 193-206. https://www.um.es/univefd/reflejos.pdf
  • Ordoñez, M. y Tinajero, L. (2012). La importancia de la estimulación temprana en la etapa infantil. Madrid, 208-240.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.