Tips om baby's te stimuleren, zodat ze gaan praten

Het horen van de eerste woorden van een kind is geweldig, vooral voor ouders. In dit artikel bespreken we manieren waarop je baby's kunt stimuleren, zodat ze beginnen te praten. Let dus op!
Tips om baby's te stimuleren, zodat ze gaan praten
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 13 juli, 2019

Na maanden lang babygebrabbel te hebben gehoord, is het een emotioneel moment als je kleintje zijn of haar eerste woordje zegt. Hoewel dit proces een natuurlijk onderdeel van de ontwikkeling is, zijn er manieren waarop je baby’s kunt stimuleren om te gaan praten. En dat is precies waar we het in het artikel van vandaag over willen hebben.

Leren spreken is een proces dat veel tijd kost. In feite zullen kleintjes geen zinnen van 2 of 3 woorden vormen tot hun tweede levensjaar, of later. Je kunt je kind echter vanaf het begin bij dit proces helpen en je betrokkenheid maakt daarin een groot verschil.

Hier zullen we enkele suggesties geven om dit opwindende proces te versnellen. En vergeet niet om je kind altijd te prijzen voor zijn of haar inspanningen!

Tips om baby’s stimuleren, zodat ze gaan praten

1. Begin vroeg om te helpen dat ze gaan praten

Hoewel het misschien zinloos lijkt om met pasgeboren baby’s te praten, is het belangrijk om te weten dat hun oren en hersenen bij de geboorte op geluid reageren.

Hoe meer woorden baby’s horen, hoe meer hun spraak zich zal ontwikkelen. Hoewel pasgeborenen tijdens hun eerste maanden niet begrijpen wat je zegt, zullen ze nog steeds van je stem en glimlach genieten.

Deze strategie is voor baby’s zeer gunstig, dus we raden aan om zoveel mogelijk met je kleine te praten. Baby’s nemen veel meer op dan je je waarschijnlijk voor kunt stellen.

Ouders spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen van de spraak van hun kinderen. Leer hoe je op de juiste manier tegen je baby kunt praten, zodat hij of zij zo snel mogelijk zal gaan praten.

2. Deel samen een boek

Op de tweede plaats is het lezen van boeken met je baby een geweldig idee. Verwacht natuurlijk niet dat je kind veel aandacht aan het plot besteedt. Ook hoeft je kind niet veel aandacht aan het verhaal te schenken. Integendeel, dit gaat over de plezierige gedeelde ervaring.

Samen tijd doorbrengen is een belangrijk hulpmiddel om kinderen te inspireren om een grotere woordenschat te hebben en er al vroeg gewend aan te raken.

Dit alles draagt bij aan een beter begrip voor het praten. Binnenkort zal je kleintje beginnen om zijn of haar mond te bewegen, te wiebelen en kirren alsof hij wil praten.

3. Babbel met je baby

Moeder stimuleert baby om te gaan praten

Wanneer je baby babbelt en kirt, doe dan mee alsof je reageert. Herhaal de geluiden en ritmes die je baby maakt als een soort imitatiespel.

Houd in gedachten dat je baby er van houdt om al je aandacht vast te leggen, te spelen en je te imiteren. Je kunt zelfs nieuwe geluiden in het spel introduceren om de interesses van je kleintje verder vast te houden.

4. Reageer op de pogingen van je kind

Als je baby wat ouder is en nog steeds alleen met één woord kan communiceren, reageer dan met volledige zinnen. Als je kleintje alleen geluiden gebruikt, dan moet je met de juiste lettergrepen reageren.

Zelfs als je kind nog steeds geen volledige zinnen kan vormen of de juiste woorden kan gebruiken, creëer je een leerkans door op een correcte manier te antwoorden.

Hoe meer woorden een baby hoort, hoe meer zijn of haar spraak zich zal ontwikkelen. Hoewel pasgeborenen tijdens hun eerste maanden niet begrijpen wat je zegt, zullen ze nog steeds van je stem en glimlach genieten.

5. Herhaal woorden, zodat ze gaan praten

Het herhalen van de woorden van je kind zal ook helpen bij de ontwikkeling van spraak. Als je een object oppakt en de naam meerdere keren herhaalt, dan begint je kind met het maken van vocabulaire associaties.

Stukje bij beetje zal je baby het woord verbinden met het voorwerp en zelfs het woord uit kunnen spreken. Baby’s leren immers door imitatie. Hoe vaker je woorden voor kinderen herhaalt, hoe meer ze zullen willen imiteren en nieuwe woorden leren.

6. Ontspan en wees geduldig

Meisje probeert in telefoon te praten

Over het algemeen voelen kinderen het als hun ouders zorgen hebben. Dit is een obstakel als het gaat om het creëren van het ideale klimaat om grote vorderingen in de ontwikkeling te maken. Spreken vereist moed. Dus ontspan, wees geduldig en vertrouw op de aangeboren groei van je kind.

De ervaring van veel ouders is dat de verbale capaciteiten van hun kinderen ‘s van de ene op de andere dag verschijnen. Plotseling hebben hun kinderen een soort taalexplosie en beginnen ze te praten als nooit tevoren.

Als je echter vermoedt dat je kind vertraging oploopt in taalbegrip of expressie, dan kun je altijd het advies van een specialist inwinnen.

Vergeet ten slotte niet dat elke baby zich anders en in een ander tempo ontwikkelt. Dit betekent natuurlijk dat elk kind in zijn of haar eigen tempo begint te praten. In dit vroege stadium is het belangrijk om te proberen de juiste woorden te gebruiken wanneer je met je kind spreekt en zingt.

We zijn er zeker van dat deze suggesties en je verlangen om alles met je kind te delen het leerproces zullen versnellen. Voordat je het weet, hoor je je kleintje zijn of haar eerste woorden uitspreken.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Cabrera, M.C. y Sánchez C. (1982). La estimulación precoz; un enfoque práctico. Editorial Siglo XXI: España.
  • Dorance, S. y Matter, P. (2001). Juegos de estimulación para los más pequeños. Madrid: AKAL.
  • Gallahue, D. (1982). Understanding motor development in children. New York: John Wiley and sons.
  • Guerrero, A. M., & Primaria, I. Y. (n.d.). La estimulación temprana. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf
  • Moreno, J. A. (1999). Motricidad infantil. Aprendizaje y desarrollo a través del juego. Murcia: Diego Marín.
  • Moreno, J. A., & De Paula, L. (2006). Estimulación de los reflejos en el medio acuático. Revista Iberoamericana de Psicomotricidad y técnicas corporales, 6(2), 193-206. https://www.um.es/univefd/reflejos.pdf
  • Ordoñez, M. y Tinajero, L. (2012). La importancia de la estimulación temprana en la etapa infantil. Madrid, 208-240.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.