Veroorzaken mobiele telefoons een achterstand in spraak?

We hebben het al eens gehad over de leeftijd waarop een kind zijn eerste mobiele telefoon zou mogen hebben. Maar alleen het spelen ermee door kleine kinderen kan al negatieve gevolgen hebben.
Veroorzaken mobiele telefoons een achterstand in spraak?
María Alejandra Castro Arbeláez

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog María Alejandra Castro Arbeláez.

Laatste update: 04 april, 2019

Om op een bewuste manier een achterstand in spraak te bespreken, moeten bepaalde dingen goed eerst worden begrepen. Elk kind leert op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo. Na bepaalde fases zouden er echter zekere resultaten moeten zijn.

Tegenwoordig doen zich veel nieuwe medische aandoeningen voor. Een voorbeeld hiervan zijn aandoeningen die veroorzaakt worden door het gebruik van technische apparaten. Wanneer jouw baby veel in contact is geweest met een mobiele telefoon, zou hij last kunnen hebben van een achterstand in spraak.

Veroorzaken mobiele telefoons een achterstand in spraak?

Recente studies hebben namelijk een verband aangetoond tussen de achterstand in spraak en het gebruik van mobiele telefoons of tablets. Er is niet iets specifieks wat dit veroorzaakt, maar mobiele telefoons kunnen hierbij een grote vinger in de pap hebben.

Vaak vergelijken we onze kinderen met die van anderen. Zeker wanneer het aankomt op hun ontwikkeling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan welk kind het eerste kruipt of loopt. Deze activiteiten vinden meestal in dezelfde levensfases plaats.

Wanneer peuters tussen de 6 maanden en 2 jaar oud zijn, zouden ze al wel een aantal woordjes gezegd moeten hebben. Soms brabbelen ze “mama”, of vragen ze om water. Echter, wanneer dit niet gebeurt kunnen we nog steeds niet met zekerheid vaststellen dat er sprake is van een achterstand in spraak.

Achterstand in spraak

Deskundigen zeggen dat een kind een achterstand in spraak heeft, wanneer het voldoet aan de volgende kenmerken:

  • Tussen de 12 en 15 maanden, wanneer het kind nog geen enkel duidelijk woord heeft gezegd. Denk hierbij aan simpele woorden, zoals “mama”.
  • Wanneer ze op een leeftijd van 18 maanden onze woorden niet lijken te begrijpen. “Nee”, “stop” en “zitten”, zijn voorbeelden van woorden die ze in deze fase vaak wel begrijpen. Ook wanneer het kind deze woorden zelf nog niet kan zeggen.
  • Op het moment dat een kind van 3 jaar oud nog geen korte zinnen kan produceren.
  • Wanneer een kind van 4 of 5 nog geen korte verhalen kan vertellen. Of dit simpelweg ook niet probeert.

Hoe zorgt het gebruik van een mobiele telefoon voor achterstand in spraak?

Afgaande op de resultaten van een studie die werd uitgevoerd door de Amerikaans Academie van Kinderartsen, lopen peuters die mobiele telefoons of tablets gebruiken een risico. We weten dat deze apparaten kinderen kunnen afleiden. Ergens weten we wel dat dit wellicht niet goed is. Toch laten we hen hiermee spelen.

Het blauwe licht dat deze apparaten uitzenden, evenals de harde geluiden, zijn ook gevaarlijk. Bovenstaande studie betreft echter meer de redenen die van invloed zijn op de achterstand in spraak.

In die zin geven de onderzoekers aan dat het 30 minuten blootstellen van een kind aan een mobiele telefoon al problemen op kan leveren met de taalverwerving. Het lijkt er op contact met zo’n apparaat de noodzaak om te communiceren als het ware wegneemt. 

Wanneer ze afgeleid zijn, luisteren ze niet meer naar de mensen om hen heen. Daarnaast hoeven ze op dat moment ook tegen niemand iets te zeggen.

Experts raden het dan ook aan om kinderen tot de leeftijd van 1,5 jaar niet in contact te brengen met mobiele telefoons. Op deze manier kunnen sommige van deze risico’s worden vermeden. Dit advies is gebaseerd op een studie die is uitgevoerd onder 800 kinderen in de leeftijd van 6 tot 24 maanden.

Deze testen vonden plaats tussen 2011 en 2015. Elk afzonderlijk kind werd in de gaten gehouden. Men onderzocht de ontwikkeling van de spraak vanaf de leeftijd van 6 maanden. Dit hield op wanneer de kinderen twee jaar oud waren.

De aanbevelingen van deskundigen

Hoe zorgt het gebruik van een mobiele telefoon voor achterstand in spraak

Je moet rekeningen houden met bepaalde factoren. Zeker wanneer we het hebben over de risico’s die komen kijken bij het gebruik van dit soort type apparaten. Zoals we al eerder aangaven, zullen ze geen achterstand in spraak ontwikkelen, wanneer ze enkel een telefoon vasthouden. Het gaat meer om de tijd die ze besteden aan het gebruik hiervan en wat ze er precies mee doen. 

In die zin beveelt onderzoekster Dr. Catherine Birken de volgende richtlijnen aan:

  • Men raadt aan om pas te beginnen met het laten spelen met tablets en mobiele telefoons wanneer de kinderen ouder zijn dan 18 maanden. 
  • Het gebruik van technische apparaten zou moeten worden teruggebracht naar minder dan twee uur per dag. Verspreid deze tijd over de hele dag.
  • Laat hen kennis maken met spelletjes en informatie die is aangepast aan hun leeftijd. Gebruik voornamelijk educatieve en praktische apps of websites.
  • Houd hen in de gaten, zelfs wanneer ze duidelijk helemaal opgaan in een bepaalde activiteit.
  • Zorg ervoor dat ze geen signalen van vertraging vertonen in hun psychologische en psychomotorische ontwikkeling.
  • Blijf altijd tegen hen praten. Om hun spraak op een juiste manier te ontwikkelen, zouden ze op elk moment naar ons moeten luisteren. 

Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.