De 3-6-9-12-regel: technologie en kinderen

· 24 juni 2018

De wereld is meer en meer verbonden, dankzij de voordelen van technologie in communicatie en het internet. De 3-6-9-12-regel bepaalt de leeftijd waarop jouw kinderen er klaar voor zijn om deze nieuwe apparaten op de juiste manier te gebruiken. 

Deskundigen raden de 3-6-9-12 regel aan om ouders te helpen bij het reguleren van het gebruik van technologie bij hun kinderen.

Dankzij de enorme invloed die computers, tablets en mobiele telefoons hebben op kinderen, is het voor ouders van groot belang om maatregelen te nemen. Deze regels kunnen er voor zorgen dat deze invloed van positieve aard is. 

Alleen maar zeggen dat er actie ondernomen moet worden is te makkelijk. De grote vraag is: hoe kunnen we dit bewerkstelligen? Wat is voor onze kinderen de juiste leeftijd om technologie te gebruiken?

Zijn regels een effectieve manier om het gebruik van technologie onder kinderen te controleren? Laten we kijken. 

De effecten van technologie op kinderen

Technologische vooruitgang heeft gezorgd voor interactiviteit, integratie, communicatie en leren. 

Ze hebben een overweldigende en onuitputtelijke verscheidenheid die kan worden gebruikt om te spelen, te communiceren en ons informatie te verschaffen.

Al deze eigenschappen maken technologie een soort van verplichting om mee te kunnen draaien in de maatschappij van tegenwoordig.

Technologie kan echter ook problemen veroorzaken bij kinderen, wanneer ze bloot worden gesteld aan:

  • Een grote hoeveelheid ongepaste informatie
  • Uitbuiting en geweld.
  • Inactiviteit.
  • Mensen met slechte bedoelingen.
  • Sociale apathie of weinig interesse in contact met anderen.

Kinderen kunnen bloot worden gesteld aan een enorme stortvloed aan negatieve informatie. 

Daarom is het voor ouders zo belangrijk om ervoor te zorgen dat hun kinderen technologie pas gaan gebruiken op een geschikte leeftijd.

Wat houdt de 3-6-9-12-regel in?

Deze regel is een richtlijn voor ouders, die hen adviseert over het gebruik van technologie op een bepaalde leeftijd. 

De 3-6-9-12-regel werd voorgedragen door de Fransman Tisseron Serge in 2008. Buiten een Master in kinderpsychologie en psychiatrie, is Serge ook een psychoanalyst en de onderzoeksdirecteur bij de Quest Nanterre Universiteit in Parijs.

De Ambulante Franse Pediatrische Associatie erkende de 3-6-9-12-regel in 2011. De regel streeft naar het limiteren van het gebruik van technologie door kinderen.

Mobiele telefoon en kinderen

4 richtlijnen van de 3-6-9-12-regel

De 3-6-9-12-regel werkt met een ladder, die kinderen van verschillende leeftijden steeds meer kennis laat maken met het gebruik van technologie. De richtlijnen zijn als volgt:

Tot de leeftijd van 3 jaar

Kinderen zijn op deze leeftijd niet in staat om fictie en realiteit te onderscheiden. Hiervoor zijn ze emotioneel te onvolwassen. Aangezien televisie voor kinderen onder de 3 jaar weinig voordelen biedt, wordt het aangeraden pas televisie te kijken na deze leeftijdsgrens.

Televisie zou de ontwikkeling van taal en het geheugen vertragen. Het verhoogt ook het risico van obesitas onder kinderen.

Ouders zouden hun kinderen moeten aanmoedigen om te spelen en hun fantasie te gebruiken. 

 “Het is verschrikkelijk duidelijk geworden dat de technologie onze menselijkheid heeft gepasseerd”
– Albert Einstein –

Tot de leeftijd van 6 jaar 

Videospelletjes kunnen gevaarlijk zijn door de verslavende factor ervan. Uiteindelijk kunnen zijn de totale controle over een kind krijgen, waardoor ze ieder tijdsbesef verliezen.

Soms spenderen ze uren aan het spelen van videospelletjes, wat hun psycho-motorische ontwikkeling in de weg kan zitten.

Deze spelletjes staan er om bekend om meer dan iets anders de totale aandacht van een kind te vragen. Daarom wordt het aangeraden om kinderen hier pas na de leeftijd van 6 jaar mee in aanraking te brengen.

Tot de leeftijd van 9

Computers kennen vele gevaren die de ontwikkeling van een kind kunnen beïnvloeden. Voordat ze de leeftijd van 9 jaar bereiken, zijn kinderen niet in staat om veel van de informatie op het internet te verwerken. 

Wanneer de tijd daar is, kan je hen de regels leren die betrekking hebben op het gebruik van internet.

  1. Allereerst: leer hen dat alles wat ze publiceren openbaar wordt.
  2. Ten tweede moet je heb vertellen dat alles wat ze op internet plaatsen voor altijd is.
  3. Als laatste moet je je kinderen vertellen dat niet alle informatie op het internet te vertrouwen is. Laat hen betrouwbare bronnen raadplegen.   
Computers zijn verslavend

Tot de leeftijd van 12 jaar 

Hoe graag kinderen ook een mobiele telefoon zouden willen, voor de leeftijd van 12 jaar zijn ze daar nog niet klaar voor. Net zo min zijn ze er klaar voor om over het web te surfen of eigen profielen op sociale media aan te maken.

Kinderen van 12 jaar en ouder zouden onder scherp toezicht van hun ouders het internet mogen gebruiken, mits er een tijdslimiet gesteld en gehandhaafd wordt.

“Technologie is niets. Het is belangrijk om vertrouwen te hebben in mensen. Wanneer zij de vaardigheden hebben, goed en intelligent zijn, kunnen ze daar geweldige dingen mee doen.”
– Steve Jobs –

Kortom, de 3-6-9-12-regel op zichzelf is niet voldoende. Ouders moeten de verantwoordelijkheid nemen en controleren hoeveel tijd hun kinderen spenderen achter een beeldscherm.

Ouders moeten hun kinderen leren hoe ze respectvol om kunnen gaan met deze verschillen manieren van communicatie. Alleen op deze manier kunnen problemen in hun ontwikkeling worden voorkomen.