7 fouten bij het maken van huiswerk met je kinderen

Voordat je huiswerk gaat maken met je kinderen, is het een goed idee om jezelf af te vragen hoe je je hierbij voelt. In dit artikel vertellen we je er meer over.
7 fouten bij het maken van huiswerk met je kinderen
Maria Fátima Seppi Vinuales

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Maria Fátima Seppi Vinuales.

Laatste update: 14 september, 2023

Als je met je kleintjes gaat zitten om huiswerk voor school te maken, kun je gemengde emoties ervaren: de vreugde om deze fase van hun leven te delen, maar de moeilijkheid om deze gebeurtenis uit te voeren zonder dat het eindigt in boosheid of onvolledig huiswerk. Om je hierbij te helpen, kun je verder lezen over de veel voorkomende fouten bij het maken van huiswerk met je kinderen.

Ontdek 7 fouten die je kunt maken bij het maken van huiswerk met je kinderen

Enkele van de meest voorkomende fouten bij het maken van huiswerk met je kinderen zijn de volgende:

1. De oefeningen oplossen in plaats van helpen

Misschien met de goede bedoeling om ze te laten zien hoe het moet of om sneller klaar te zijn, door huiswerk voor je kind op te lossen voorkom je dat ze leren. Huiswerk maken beperkt zich niet tot het vervullen van een taak, maar brengt ook andere vaardigheden in het spel en biedt allerlei andere voordelen.

Bijvoorbeeld de ontwikkeling van autonomie, de mogelijkheid om te ontdekken welke studie- en oplosmethode voor hen het beste is, en de versterking van hun gevoel van eigenwaarde en organisatievermogen, onder andere.

2. Proberen ze al hun huiswerk in één keer te laten maken

Soms denken ouders dat het beter is dat hun kinderen klaar zijn en dan vrij zijn om te spelen of verder te gaan met andere dingen. Met deze gretigheid wordt de huiswerkdag lang en krijgen kinderen geen rustpauze. Ongetwijfeld zijn ook aandacht, motivatie en concentratie gedurende beperkte tijd actief. Daarom is het beter om werkblokken in te stellen, met een tijd voor huiswerk en een tijd om te rusten, energie terug te krijgen, en te eten.

Een moeder helpt haar kind bij het maken van huiswerk
Het is belangrijk dat kinderen een plek hebben waar ze hun huiswerk bij de hand hebben, waar ze zich op hun gemak voelen, zonder afleiding, en met goede licht- en geluidsomstandigheden om hun huiswerk te maken.

3. Geen rekening houden met de omgeving

Soms kan het gebeuren dat je met je kind vertraging oploopt in een file of dat de elektriciteit thuis uitvalt en je een andere plek moet zoeken om hun activiteiten op te lossen. Dit zou echter de uitzondering moeten zijn. Idealiter zou je kind een plek moeten hebben waar geen afleiding is en waar ze alle nodige elementen hebben om hun huiswerk te maken.

4. Alles overlaten aan het toeval en aan de goede wil van je kind

Afhankelijk van de fase waarin elk kind zich bevindt, moet je ze beter volgen. Wacht niet tot ze geïnspireerd raken en zonder aansporing gaan zitten om hun huiswerk te maken.

Vooral als ze jonger zijn, komen ze eerder in de verleiding om te spelen dan hun huiswerk af te maken. Hen daar niet aan herinneren is vragen om een verplichting die ze soms niet kunnen volhouden vanwege hun volwassenheid. Verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen zijn ook waarden die door gewoonte worden aangeleerd en gecultiveerd.

5. Meerdere dingen tegelijk doen

In een wereld waar multitasking overschat wordt, is het belangrijk om ruimtes en tijden terug te winnen die gewijd zijn aan één enkel doel. Dit geldt vooral voor kinderen, die hulp nodig hebben bij het ontwikkelen en versterken van vaardigheden als het beginnen en afmaken van een taak, concentratie of focus, onder andere.

6. Alles bekritiseren

Een andere veelgemaakte fout is het bekritiseren van kinderen, bijvoorbeeld om hun handschrift, slordigheid, omdat ze te veel vragen stellen, of omdat ze er te lang over doen om te schrijven. Het beste wat je kunt doen, als je merkt dat er aspecten zijn die verbetering behoeven, kan zijn om een andere studietijd te creëren die uitsluitend gewijd is aan het oefenen van die aspecten.

Moeder en dochter maken ruzie over het te maken huiswerk
Door overal kritiek op te hebben, zal je kind uiteindelijk zijn focus verliezen en gefrustreerd raken in een poging om zijn huiswerk op te lossen en aan jouw verwachtingen te voldoen.

7. Slecht praten over de leraren, de school en de hoeveelheid huiswerk

Je vindt het misschien moeilijk om met je kinderen te gaan zitten om huiswerk te maken, je denkt misschien dat de hoeveelheid huiswerk overdreven is of dat de instructies niet duidelijk zijn. Misschien heb je zelfs gelijk. Klagen in het bijzijn van je kinderen is echter geen oplossing.

In dit verband heb je twee mogelijkheden: je kunt je kind vragen wat het van school en de activiteiten vindt, of met de leraren gaan praten om meer te weten te komen over wat ze naar huis sturen. Het creëren van een goede studieomgeving (Spaanse link) is belangrijk om de activiteit te kunnen voltooien.

Huiswerk: een kans om met je kinderen te delen

Voor veel gezinnen lijkt huiswerktijd op een slagveld. Het is dus zaak een strategie (Spaanse link) te bedenken om je kinderen aan het huiswerk te krijgen. Als gevolg zul je schema’s moeten coördineren, andere zaken uitstellen, een dialoog voeren, je kind aanmoedigen om niet gefrustreerd te raken, en hen begeleiden.

Het is niet gemakkelijk, en nog minder in de tijd waarin we leven, waarin school moet concurreren met apps, spelletjes en entertainment. Als volwassene kun je echter een positieve kant zoeken: je kind kennen, toegang krijgen tot hun interesses en die onderwerpen die hen het meest boeien, en hen begeleiden bij het ontdekken van de wereld.

Waar het op neerkomt is het bieden van een ruimte en een tijd, zodat huiswerk een excuus wordt om samen tijd door te brengen. Tot slot is het ook een goed idee om, voordat je gaat zitten om huiswerk met je kinderen te maken, na te denken over hoe jij je voelt. Als je geen goede dag hebt gehad, kun je het beste wachten tot je je beter voelt om ruzie te voorkomen.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Álvarez, L. F. F., Ruiz, B. R., & González, R. A. M. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: La visión del profesorado. Aula abierta48(1), 77-84.
  • Cañizales, Josefa Yamira. (2004). Estrategias didácticas para activar el desarrollo de los procesos de pensamiento en el preescolar. Investigación y Postgrado19(2), 179-200. Recuperado en 15 de diciembre de 2022, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872004000200008&lng=es&tlng=es.
  • Valle, A., González Cabanach, R., Cuevas González, L. M., & Fernández Suárez, A. P. (1998). Las estrategias de aprendizaje: características básicas y su relevancia en el contexto escolar. Revista de Psicodidáctica, (6),53-68.[fecha de Consulta 15 de Diciembre de 2022]. ISSN: 1136-1034. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17514484006

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.