Waarom de wetenschap belangrijk is voor kinderen

Ontdek waarom wetenschap belangrijk is voor kinderen en welke voordelen het heeft voor het leven van onze kleintjes terwijl ze zich ontwikkelen.
Waarom de wetenschap belangrijk is voor kinderen

Laatste update: 16 januari, 2022

Als de wetenschap er niet geweest was, zouden we vandaag misschien niet kunnen genieten van veel factoren die ons welzijn bevorderen. Bijvoorbeeld de verbindingsmogelijkheden die ons zo goed helpen tijdens de pandemie of de behandelingen die ingewikkelde ziekten wisten te genezen. Daarom is wetenschap in alle opzichten belangrijk voor kinderen, en voor de mensheid in het algemeen.

Bovendien kunnen we, dankzij de kennis die we nu hebben, nieuwe leerstof ontwikkelen. De wetenschap gaat vooruit en groeit met de dag, net als de hersenen van onze kinderen, die van nature nieuwsgierig zijn.

Gelukkig is het tegenwoordig gemakkelijker (en noodzakelijker) dan ooit om de wetenschappelijke wereld dichter bij de geest van het kind te brengen. Uit een studie (Spaanse link) aan de Universiteit van Ulster is namelijk gebleken dat kinderen reeds op vijfjarige leeftijd al bepaalde begrippen over verschillende wetenschappen hanteren. Op zevenjarige leeftijd ontwikkelen zij een subjectief beeld van deze wetenschappen. Dus waarom zouden we het niet in alle gevallen positief maken?

Als we gebruik maken van deze infantiele aanleg om te leren, is het mogelijk kinderen op te voeden die beter geïnformeerd zijn en die een meer ontwikkeld kritisch en logisch denken hebben. Hieronder vertellen we je daarom meer over waarom wetenschap belangrijk is voor kinderen, en ook aantrekkelijk, en hoe je dit leren op een meer onderhoudende manier kunt bevorderen.

Waarom is wetenschap belangrijk voor kinderen?

Waarom de wetenschap belangrijk is voor kinderen

Wetenschap wordt beschouwd als een hoofdbestanddeel in de vorming van kleuters. Als we ze aanmoedigen op onderzoek uit te gaan, kunnen ze veel meer leren dan alleen maar alledaagse theorieën.

Om te laten zien hoe dit werkt, sommen we hieronder de voordelen op die wetenschap biedt voor het leren van kinderen. Let op!

Met wetenschap kunnen ze een grotere kennis van de wereld verwerven

Wetenschap geeft kinderen een heel breed beeld van hoe de wereld in elkaar zit. Zowel iets kunstmatigs (zoals een computer) als iets natuurlijks (zoals de groei van een boom) kan verklaard worden dankzij de huidige wetenschappelijke kennis. En dit is zonder twijfel een geweldig hulpmiddel om door het ‘waarom’ stadium heen te komen.

Verbetert het probleemoplossend vermogen

Door wetenschap krijgen kinderen gereedschap in handen om uitdagingen aan te gaan en problemen creatief op te lossen, maar met een duidelijk begrip van wat ze doen.

Wetenschappelijke concepten verschaffen vaardigheden voor analyse, synthese en kritisch en logisch denken. Dit alles stelt kleintjes in staat om meer en beter te onderzoeken, zelfstandig na te denken en tot eigen conclusies te komen.

Ontwikkelen van vitale vaardigheden

Wetenschap verklaart het leven. Daarom stelt het van jongs af aan ontwikkelen van wetenschappelijke vaardigheden en competenties kinderen in staat de omgeving om hen heen beter te begrijpen.

Daarom wordt wetenschap de basis voor waarnemen en experimenteren. En het lijdt geen twijfel dat kinderen, terwijl ze hun wereld ontdekken, tijdens elke seconde van de dag experimenteren en observeren.

Wetenschap stimuleert creativiteit

Wetenschap is ook creativiteit. Want alleen vanuit een vernieuwende aanpak kan men vooruit komen op het gebied van de wetenschap.

Het leren van deze discipline stelt kinderen dus in staat nieuwe antwoorden op hun vragen te vinden en nieuwe uitdagingen aan te gaan met meer uitgewerkte hypotheses. Ook stelt het hen in staat gebruik te maken van begrippen die ze al kennen, vindingrijkheid en originaliteit om zich op nieuwe horizonten van kennis te richten.

Brengt respect voor de natuur bij

Door wetenschap werken we aan kennis van en respect voor de natuur. De Aarde is namelijk ons enige natuurlijke middel om te overleven en we moeten er zorg voor dragen.

Het is van groot belang dat onze kleintjes ontdekken hoe menselijke activiteit ecosystemen verandert en veranderingen in het milieu veroorzaakt. Zo wekken we een milieubewustzijn in hen op dat respect en liefde voor de hen omringende planten- en dierenwereld bevordert.

Kinderen op onderzoek in de natuur

Wetenschap, een vakgebied met toekomst voor kinderen

Dit alles gezegd hebbende, kunnen we verschillende strategieën opzetten zodat de allerkleinsten dol kunnen worden op wetenschap. Leren hoeft namelijk niet per se op een formele manier te gebeuren. Als je het als het ware als een hobby beschouwt, kunnen de resultaten zelfs nog beter zijn.

Als volwassenen kunnen we hen begeleiden op hun verkenningen in alledaagse contexten. We hoeven echt niet op ingewikkelde expedities te gaan. In een vijver, bijvoorbeeld, is er veel leven te observeren. Daarom hebben we de mogelijkheid om alles wat we daar vinden te verklaren. Van het belang van het leven van micro-organismen tot de behoefte aan water voor het levensonderhoud in deze wereld.

Wetenschap is belangrijk voor kinderen omdat het hen in staat stelt alles te begrijpen wat er om hen heen gebeurt. Waarom zijn de bladeren van de bomen groen? Hoe beweegt een auto? Hoe vliegen vogels? Dit alles is ontdekt dankzij de wetenschappelijke methode. Laten we dus blijven investeren in op wetenschap gebaseerd onderwijs en leren. Wellicht ook interessant voor jou

Hoe wetenschappelijk denken bij kinderen te stimuleren
Je bent mama
Lees het op Je bent mama
Hoe wetenschappelijk denken bij kinderen te stimuleren

Het stimuleren van wetenschappelijk denken bij kinderen heeft enorme voordelen. Niet alleen op academisch niveau, maar ook in hun dagelijks leven.



  • Fernández-Vidal, S. (2015). El Universo En Tus Manos. Barcelona: Editorial La Galera.
  • Silver, A. & Rushton, B. S. (2008). Primary-school children’s attitudes towards science, engineering and technology and their images of scientists and engineers. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education; 36(1): 51-67
  • Moreno, J. La importancia de fomentar la ciencia en niñas y niños. Universidad de Costa Rica. [Internet] Disponible en: http://epm.iip.ucr.ac.cr/index.php/post=680/