Hoe je zonder stress terug naar school kunt gaan

Ben je gestrest over het teruggaan naar school? Vandaag helpen we jou en je kinderen deze overgang op de best mogelijke manier tegemoet te treden.
Hoe je zonder stress terug naar school kunt gaan
Elena Sanz Martín

Geschreven en geverifieerd door de psycholoog Elena Sanz Martín.

Laatste update: 25 september, 2022

De zomer ligt achter ons en school is weer begonnen. Het is tijd om de rust en de zorgeloze vakantie levensstijl in te ruilen voor een dagelijkse routine die soms stressvol wordt. Het klaarmaken van schoolkleding en schoolspullen, vroeg opstaan en gehaast ontbijten zijn allemaal activiteiten die het gezin in een maalstroom van chaos en onrust kunnen storten. Het is echter mogelijk om zonder stress terug naar school te gaan.  Vandaag vertellen we je hoe.

Het is het beste dat zowel kinderen als volwassenen een paar dagen voor het begin van de lessen beginnen met de voorbereidingen. Op die manier zal de overgang soepeler en geleidelijker verlopen. Een paar dagen van tevoren kun je bijvoorbeeld beginnen met het aanpassen van je slaapschema’s, weer in een routine komen, en de vakken en leraren doornemen die elk kind dit jaar zal hebben. Deze kleine stappen helpen je kinderen aan deze nieuwe fase te wennen. Maar als het schooljaar eenmaal begonnen is, zijn er ook enkele stappen die we kunnen nemen om stress te verminderen.

Sleutels om zonder stress terug naar school te gaan

Dit zijn enkele stappen die je als gezin kunt uitvoeren om het terug naar school gaan voor iedereen minder stressvol en leuker te maken.

Stimuleer een optimistische en positieve houding

Voor veel kinderen wordt het terug naar school gaan ervaren als een negatieve en onaangename gebeurtenis. Een gebeurtenis die angst of verdriet veroorzaakt. Dit hangt echter voor een groot deel af van de houding waarmee het wordt aangenomen. Zonder het te beseffen, brengen veel volwassenen dit onbehagen over op hun kinderen. Kinderen nemen namelijk de emoties van hun ouders waar en nemen ze over als die van henzelf.

Het belangrijkste is daarom je eigen gevoelens te reguleren en je kinderen rust en positivisme ten opzichte van deze nieuwe fase over te brengen. Daarnaast kun je enkele activiteiten doen die hen helpen de overgang met illusie en vreugde te zien. Je kunt je kind bijvoorbeeld vragen om een lijst te schrijven met 3 of 4 dingen waar ze zich op verheugen als ze weer naar school gaan.

Een kind helpt haar moeder met haar schoolspullen voor te bereiden
Door kinderen te betrekken bij de voorbereidingen voor het weer naar school gaan, krijgen ze een positievere houding en ontstaat er opwinding in plaats van stress.

Betrek kinderen bij de voorbereidingen voor het weer naar school gaan

Voorbereidingen helpen kinderen niet alleen om het idee van weer naar school gaan te accepteren. Ze bevorderen ook hun opwinding. Als je ze erbij betrekt en ze een actieve rol laat spelen, zullen ze zich meer in controle voelen over wat er gebeurt. Hun houding erover zal vervolgens positiever zijn. Zo kunnen taken als het helpen kaften van hun boeken, het gaan kopen van een planner voor het schooljaar, of het kiezen van de buitenschoolse activiteit die ze dit jaar gaan doen, heel motiverend zijn.

Plan tijden goed

Ochtenden zijn een van de meest stressvolle tijden in de dagelijkse routine van een gezin. Er is veel te doen en de tijd is meestal schaars. We hebben namelijk de neiging op het laatste moment op te staan. Bovendien lijken kinderen vaak niet te willen meewerken. Ze gaan in slow motion, hangen rond of worden afgeleid terwijl ze zich klaarmaken voor school. Hier zijn enkele ideeën voor een betere organisatie in de ochtend:

  • Ga wat vroeger naar bed en sta iets eerder op . Dit zorgt voor een ontspannen ontbijt en tijd om je klaar te maken zonder haast en zonder geschreeuw of conflicten.
  • Maak een visuele kalender met alle taken die kinderen ‘s morgens moeten voltooien. Door ze in het zicht te hebben zullen ze de volgorde beter kunnen volgen zonder afgeleid te worden en zullen ze zelfstandiger kunnen zijn.
  • Stel een beloningsprogramma op, zoals een token-economie, zodat dit op een spel lijkt en ze meer gemotiveerd zijn om taken op tijd af te maken.

Versterk de autonomie van kinderen

Een goede manier om de stress in verband met het terug naar school gaan te verminderen, is de autonomie en het vertrouwen van kinderen aan te moedigen. Om dit te doen kunnen we ze klusjes toewijzen en verantwoordelijkheden thuis op zich laten nemen om hen bij de dagelijkse routine te betrekken in plaats van alles voor hen te doen.

Er zijn verschillende taken die de kleintjes afhankelijk van hun leeftijd op zich kunnen nemen en waardoor ze zich nuttig, autonoom en onderdeel van het team dat een gezin is, zullen voelen. Hier volgen er enkele:

  • De avond tevoren hun rugzak klaarmaken.
  • De avond tevoren hun schoolkleren klaarleggen.
  • Het ontbijt voor het gezin ‘s morgens klaarzetten.
Samen met het gezin spelen is belangrijk
Het doen van gezinsactiviteiten buiten de schooluren kan ertoe bijdragen dat terug naar school gaan niet wordt gezien als iets monotoons en zonder prikkels.

Geef prioriteit aan gezinsontspanning

Terug naar school gaan kan voelen als het einde van plezier en onderdompeling in een stressvol dagelijks leven. Om deze verandering minder schokkend te maken, kun je proberen vrijetijdsactiviteiten voor het gezin toe te voegen aan de dagelijkse routine. ‘s Avonds wat tijd doorbrengen met samen thuis spelen, naar het park gaan of knutselen kan een enorm verschil maken.

Ook het organiseren van uitstapjes in de natuur, naar de bioscoop of naar een museum in het weekend zal ertoe bijdragen dat de terugkeer naar school niet wordt ervaren als een monotone routine met een gebrek aan prikkels en ontspanning.

Zonder stress terug naar school: leer copingstrategieën

Tot slot is het belangrijk kinderen voor te bereiden op de emoties en situaties waarmee ze te maken kunnen krijgen als ze weer naar school gaan. In het algemeen kunnen ze zich angstig voelen over het gescheiden zijn van hun ouders. Ze kunnen ook moeite hebben om aansluiting te vinden bij klasgenoten of om in het ritme van de lessen te komen, naast andere dagelijkse moeilijkheden.

Het gaat er in elk geval niet om hen te alarmeren of hen te doen geloven dat dit zal gebeuren, maar hen eraan te herinneren dat ze in staat zijn ermee om te gaan en hen nuttige hulpmiddelen te bieden, zoals de volgende:

Zo kan het doen van ademhalingsoefeningen hen helpen te kalmeren wanneer ze met een probleem worden geconfronteerd. Het oefenen van assertieve communicatie (Spaanse link) zal hen eraan herinneren hoe ze moeten communiceren en conflicten moeten oplossen. En scheidingsrituelen zullen de kleintjes in staat stellen het dagelijkse leven zonder hun ouders aan te kunnen. Dit kan simpelweg bestaan uit het plakken van een sticker op hun hand en hen uitnodigen ernaar te kijken of hem aan te raken als ze heimwee hebben om hen eraan te herinneren dat papa en mama van hen houden en dat ze elkaar snel weer zullen zien.

Zonder stress terug naar school gaan is een kwestie van houding en organisatie

Kortom, maak de terug-naar-school ervaring leuker. Probeer een positieve houding aan te nemen, en richt je op de opwinding over wat komen gaat en niet op het verdriet over het einde van de zomer. Probeer je tijden zo in te delen dat je dingen rustig kunt doen, iedereen meewerkt in de stroom van de dagelijkse routine, en vergeet niet momenten van ontspanning en verbinding met je gezin te plannen. Terug naar school gaan is een verandering. Maar zodra deze overgangsperiode voorbij is, zullen jullie je allemaal weer op je gemak voelen met de routine. Heb gewoon geduld.


Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.


  • Almaraz, D., Coeto, G., & Camacho, E. (2019). Habilidades sociales en niños de primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH10(19), 191-206.
  • Soler, F., Herrera, J. P., Buitrago, S., & Barón, L. (2009). Programa de economía de fichas en el hogar. Diversitas: perspectivas en Psicología5(2), 373-390.

Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.