De onderwijsmethode van de Agazzi zussen

Gericht op kleuters, was het doel van de onderwijsmethode van de Agazzi zusters het bereiken van een gezinssfeer in schoolverband. In dit artikel kom je meer te weten over deze methode.
De onderwijsmethode van de Agazzi zussen
María Matilde

Geschreven en geverifieerd door de pedagoog María Matilde.

Laatste update: 18 maart, 2023

Rosa Agazzi (1866) en Carolina Agazzi (1870) waren twee Italiaanse zussen en opvoeders die geboren werden in Volengo, in de provincie Verona. De onderwijsmethode van de zussen Agazzi was bedoeld voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Het was vooral gebaseerd op respect voor de vrijheid, spontaniteit en autonomie van kinderen.

Theoretische grondslagen van de onderwijsmethode van de Agazzi zussen

De methode van de Agazzi zussen maakt deel uit van de Nieuwe School beweging van het einde van de 19e eeuw. Deze methode had vooral tot doel de traditionele onderwijsmethoden te vernieuwen. Dit hield in dat het kind centraal werd gesteld. Evenals zijn/haar behoeften en interesses.

De Nieuwe School beweging beschouwde actief onderwijs en permanente betrokkenheid van het kind als een voorwaarde voor zijn/haar alomvattende psychomotorische, cognitieve, sociale, psychologische en affectieve ontwikkeling. Dit vertaalde zich in onderwijs gebaseerd op spel en contact met hun natuurlijke en sociale omgeving.

De Nieuwe School beweging pleitte voor onderwijs dat gebaseerd is op vrijheid. Daarbij is het kind het middelpunt van het onderwijsproces en worden zijn/haar creativiteit, deelname, betrokkenheid en samenwerking bevorderd.

De onderwijsmethode van de Agazzi zussen: zich thuis voelen

Het belangrijkste kenmerk van de onderwijsmethode van de Agazzi zussen is de noodzaak om kinderen een omgeving en emotionele steun van liefde, genegenheid en nabijheid te bieden. Hun methode bestaat uit het zoveel mogelijk laten lijken van onderwijsomgevingen op gezinsomgevingen.

De onderwijsmethode van de Agazzi zussen

De Agazzi zussen geloofden in het organiseren van schoolruimtes als thuis. Bovendien stelden ze voor dat kinderen op school huishoudelijke activiteiten doen, zoals zichzelf netjes maken, hun haar kammen, aankleden, de tafel dekken, of een dier of plant verzorgen.

Ook geloofden de zusters dat dit soort dagelijkse activiteiten die lijken op wat ze thuis doen, kinderen helpen om orde te ontdekken. Met andere woorden, de juiste manieren om de dagelijkse routines en de plaatsing van voorwerpen en gebruiksvoorwerpen.

Huishoudelijke voorwerpen en materialen als leermiddelen

De zusters werkten vooral met kinderen uit gezinnen met schaarse middelen. Daarom plaatsten ze materialen en voorwerpen binnen hun bereik waarmee ze vertrouwd waren in hun dagelijkse omgeving. In tegenstelling tot de ‘geschenken’ van Froebel, die voor dit doel waren ontworpen, gebruikten de zusters Agazzi materialen als gebruikte kleding, snuisterijen en bakjes.

Ze waren van mening dat het gebruik van deze gewone en echte materialen en voorwerpen en het doen van dagelijkse taken die lijken op die van hun gezinsomgeving, echt educatief potentieel hadden. Ook geloofden ze dat kinderen leren door het gebruik van intuïtie in het leven, en altijd binnen het kader van een vertrouwde en aangename omgeving.

Ze stelden vast dat kinderen geleidelijk cognitie ontwikkelen door leeractiviteiten met deze materialen, en ook door intuïtie en zintuiglijke activiteit. In die zin doen ze dat als gevolg van het manipuleren van voorwerpen, het maken van vergelijkingen om overeenkomsten en verschillen vast te stellen. En ook om classificaties te maken op basis van kleuren, vormen en maten. Zij verwerven ook kennis over het gebruik en het nut van voorwerpen.

Spelen om te leren

Leren stond centraal in de leeractiviteiten van de onderwijsmethode van de Agazzi zussen. Zij beschouwden spel als een manier om kinderen dichter bij een aangename en affectieve omgeving te brengen. Een omgeving vergelijkbaar met hun gezinsomgeving.

Door middel van spel planden deze zusters dans-, ritme- en zangactiviteiten als een vorm van lichaamstaal. Ze organiseerden ook activiteiten waarbij spontaan tekenen de ontwikkeling van intellectuele aspecten met betrekking tot vormen, afstanden, maten en ruimtes op gang bracht.

De onderwijsmethode is gebaseerd op spelen

Een ander belangrijk aspect van deze onderwijsmethode was het werken op het land. Ook landbouwactiviteiten en plantenverzorging waren belangrijk. De onderwijstaken werden gecentreerd en ontwikkeld rond de vier natuurlijke elementen: aarde, water, zon en lucht.

De ‘wachtwoorden’ van de Agazzi zussen

In hun onderwijsmethode werden persoonlijke voorwerpen van kinderen gemarkeerd met plaatjes of symbolen als ‘wachtwoorden’. Vanwege hun leeftijd kunnen kinderen nog geen namen of cijfers lezen. Met wachtwoorden kunnen ze echter hun persoonlijke voorwerpen identificeren en ordenen.

Bovendien bevorderen deze wachtwoorden het taalonderwijs. Dit komt omdat ze de andere taalactiviteiten helpen, samen met het contact met hun omgeving, voorwerpen en mensen.

Onderwijsprincipes van de methode van de Agazzi zussen

Samengevat zijn de principes die Nila Liliana Muñoz Muñoz (2011 – Spaanse link) systematiseert zeer duidelijk en beknopt en definiëren ze de onderwijsmethode van de Agazzi zussen. Het gaat om de volgende:

  • Zelfwerkzaamheid.
  • Vrijheid.
  • Contact met de omgeving (familie, sociaal en school).
  • Spel en orde.
  • Kennis door observatie.
  • Tot slot, de waarde van vreugde.

Alle aangehaalde bronnen zijn grondig gecontroleerd door ons team om hun kwaliteit, betrouwbaarheid, actualiteit en geldigheid te waarborgen. De bibliografie van dit artikel werd beschouwd als betrouwbaar en wetenschappelijk nauwkeurig.



Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.